A pigprogress.net beszámolója szerint a helyzet az év hátralévő részében jelentősen romolhat az Egyesült Királyság által április 30-án bevezetett új határellenőrzések miatt. A brit húsfeldolgozók szövetsége, a BMPA arra figyelmeztet, hogy ezeknek az ellenőrzéseknek a költségeit erősen alábecsülik. ”A becslések félrevezetőek” – mondta Peter Hardwick, kereskedelempolitikai tanácsadó. sertéshús
Az export értéke nőtt sertéshús
Az európai fagyasztott sertéshús brit piacra irányuló exportja az előző évhez képest mintegy 16%-kal csökkent. A szalonna exportja több mint 6%-kal, a feldolgozott sonka, lapocka és darabolt sonka exportja pedig 7,3%-kal csökkent. Értékben azonban az Egyesült Királyságba irányuló teljes sertéshúsimport az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 4%-kal, 683,6 millió fontra nőtt, a sertéshús magasabb árainak köszönhetően.
Ezeket a számokat kis mértékben befolyásolják a Brexit utáni új adminisztratív határellenőrzési szabályok, amelyek idén január 30-án léptek hatályba. A nagyobb csapás, úgymond, 3 hónappal később érkezett, amikor április 30-án hatályba lépett az úgynevezett Border Target Operating Model (BTOM).
Rejtett többletköltségek
De van egy rejtett többletköltség is. A doveri kikötőn vagy az Eurotunnelen keresztül érkező teherautókat, amelyek az Egyesült Királyságba irányuló élelmiszer-behozatal túlnyomó többségét bonyolítják le, véletlenszerűen egy külön erre a célra kialakított, a parttól mintegy 20 mérföldre fekvő Sevingtonban található ellenőrző központba lehet küldeni.
A BMPA szerint az a furcsa, hogy ezt a díjat attól függetlenül kivetik, hogy a teherautót Sevingtonba küldik-e ellenőrzésre, vagy egyszerűen csak elengedik.
Hardwick: „Nézzük csak az állati eredetű importált termékeket. Ha naponta legalább 1000 teljes kamionnyi közepes és magas kockázatú termék halad át Doveren és az Eurotunnelen, akkor a napi költség meghaladja a 240 000 fontot, ami 88 millió font éves terhet jelent, mely semmiképpen sem felel meg az ellenőrzések tényleges szintjének. A Doveren és az Eurotunnelen keresztül történő forgalom pedig az országba érkező állati termékeknek csupán egyharmadát teszi ki. Ne feledjük, ezek csak az általunk leírt új kikötői díjak. Ebben nem szerepelnek azok a számos egyéb rejtett költségek, amelyeket az importált élelmiszerek árába építenek be, beleértve az összes új bürokrácia és papírmunka hatalmas költségét, amelyet most már az állatorvosoknak és az adminisztrátoroknak kell elvégezniük, mielőtt a teherautó elhagyja a gyárat.