0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 8.

Kevesebb sertéshús jut a briteknek

Az uniós országok 2024 első negyedévében 181 800 tonna sertéshúst és sertéshúskészítményt exportáltak az Egyesült Királyságba. Bár soknak tűnhet, ez az eddigi legalacsonyabb első negyedévi mennyiség, kivéve 2021-et, a Brexit miatt.

A pigprogress.net beszámolója szerint a helyzet az év hátralévő részében jelentősen romolhat az Egyesült Királyság által április 30-án bevezetett új határellenőrzések miatt. A brit húsfeldolgozók szövetsége, a BMPA arra figyelmeztet, hogy ezeknek az ellenőrzéseknek a költségeit erősen alábecsülik. ”A becslések félrevezetőek” – mondta Peter Hardwick, kereskedelempolitikai tanácsadó. sertéshús

Illusztráció
forrás: Pixabay.com

Az export értéke nőtt sertéshús

Az európai fagyasztott sertéshús brit piacra irányuló exportja az előző évhez képest mintegy 16%-kal csökkent. A szalonna exportja több mint 6%-kal, a feldolgozott sonka, lapocka és darabolt sonka exportja pedig 7,3%-kal csökkent. Értékben azonban az Egyesült Királyságba irányuló teljes sertéshúsimport az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 4%-kal, 683,6 millió fontra nőtt, a sertéshús magasabb árainak köszönhetően.

Ezeket a számokat kis mértékben befolyásolják a Brexit utáni új adminisztratív határellenőrzési szabályok, amelyek idén január 30-án léptek hatályba. A nagyobb csapás, úgymond, 3 hónappal később érkezett, amikor április 30-án hatályba lépett az úgynevezett Border Target Operating Model (BTOM).

Most már a hús-, tejtermék-, virág- és egyéb, úgynevezett magas vagy közepes kockázatú termékekkel teli teherautókat a brit határállomásokon meg lehet állítani, hogy a tisztviselők fizikai ellenőrzést végezzenek.

Rejtett többletköltségek

De van egy rejtett többletköltség is. A doveri kikötőn vagy az Eurotunnelen keresztül érkező teherautókat, amelyek az Egyesült Királyságba irányuló élelmiszer-behozatal túlnyomó többségét bonyolítják le, véletlenszerűen egy külön erre a célra kialakított, a parttól mintegy 20 mérföldre fekvő Sevingtonban található ellenőrző központba lehet küldeni.

Úgy tűnik, hogy ezekért az ellenőrzésekért külön díjat kell fizetni, amely 6 tonnáig 66 fontnál kezdődik, plusz 11 font minden további tonna után.

A BMPA szerint az a furcsa, hogy ezt a díjat attól függetlenül kivetik, hogy a teherautót Sevingtonba küldik-e ellenőrzésre, vagy egyszerűen csak elengedik.

Illusztráció
forrás: Pixabay.com

Hardwick: „Nézzük csak az állati eredetű importált termékeket. Ha naponta legalább 1000 teljes kamionnyi közepes és magas kockázatú termék halad át Doveren és az Eurotunnelen, akkor a napi költség meghaladja a 240 000 fontot, ami 88 millió font éves terhet jelent, mely semmiképpen sem felel meg az ellenőrzések tényleges szintjének. A Doveren és az Eurotunnelen keresztül történő forgalom pedig az országba érkező állati termékeknek csupán egyharmadát teszi ki. Ne feledjük, ezek csak az általunk leírt új kikötői díjak. Ebben nem szerepelnek azok a számos egyéb rejtett költségek, amelyeket az importált élelmiszerek árába építenek be, beleértve az összes új bürokrácia és papírmunka hatalmas költségét, amelyet most már az állatorvosoknak és az adminisztrátoroknak kell elvégezniük, mielőtt a teherautó elhagyja a gyárat.

Felszólítjuk a kormányt, hogy sürgősen vizsgálja felül ezeket a díjakat, amelyek a Defra <minimális> hatásról szóló állításaival ellentétben a fogyasztói árak jelentős növekedését vetítik előre.”
Ez is érdekelheti:
Forrás: magyarmezogazdasag.hu/pigprogress.net

Magazin ajánló: