0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 7.

Az osztrák vasúttársaság agrofotovoltaikus rendszert épített a villanymozdonyoknak

A karintiai rendszer invertere közvetlenül kapcsolódik a vasúti felsővezetékhez. Az ÖBB már most is 100 %-ban zöldáramot használ, amit 2030-ra nagyrészt saját maga akar előállítani.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) Leonore Gewessler éghajlatvédelmi miniszterrel tartott eseményén agrofotovoltaikus rendszert nyitott meg a közvetlenül mellette futó vonal vontatási energiájának előállítására. A thalsdorfi (Karintia) erőmű várhatóan körülbelül 16 gigawattóra villamos energiát szolgáltat évente, a beépített teljesítmény 13,2 megawatt.

A mezőgazdasági fotovoltaikus üzem megnyitása Thalsdorf-ban (balról) Gaby Schaunig (Karintia helyettes kormányzója), Leonore Gewessler éghajlatvédelmi miniszter és Hans Pluy (az ÖBB-Infrastruktur AG igazgatósági tagja) részvételével.
Fotó: ÖBB
A napelemes rendszer 6000 szabadtartású csirke és 60 birka legeltetésével párosul, amelyek a mintegy 19 000 napelem modul alatt védett kifutóterületet használhatnak.

A teljes terület 14 hektár, amelyen fákat ültettek és zöldsávokat alakítottak ki. Az információk szerint a modulok körülbelül 6 hektárnyi helyet foglalnak el.

Ritka megoldást választott az ÖBB az áram felhasználására

Közvetlenül a mellette futó vágányok felsővezetékébe táplálják a megtermelt villamos energiát. A műszaki kivitelező Vensys cég nyilatkozata szerint 6 darab VENCON PV 16,7 Hz 2000 invertert szállított, amelyek átalakítják a napenergiát a vasút 16,7 Hz-es hálózatához.

Az ÖBB tájékoztatása szerint 2018 óta 100 százalékban zöld áramot használ vasútjaihoz, és 2019 óta látja el az összes épületet, létesítményt és konténerterminált teljes egészében megújuló energiaforrásból származó árammal.

2030-ra a társaság a vontatási teljesítmény 80 százalékát saját rendszerekkel kívánja előállítani, ami jelenleg már 60 százalékos mértékű. A működő létesítmények önerő arányát a mai 11 százalékról 67 százalékra kívánják emelni. A „belső energiahatékonyságnak” ugyanakkor 25 százalékkal kellene növekednie, például a vontatási áramhálózat korszerűsítésével vagy az épületek optimalizálásával. A beruházásokra összesen 1,6 milliárd eurót terveznek fordítani.

Zöld forradalom az osztrák síneken.
Fotó: ÖBB

Ez is érdekelheti:

Közép-Európa energiaigényének 68%-a is fedezhető lenne ezzel a rendszerrel

Erdészet az ország közepén

Forrás: PV Magazine

Magazin ajánló: