Az induláshoz képest a mostani összejövetel már sokkal átfogóbb képet tudott felmutatni mind az eszközökben, mind pedig a konferencia tematikájában. Ebben meghatározó szerepe volt minden olyan előadónak vagy hozzászólónak, akik nem a divat okán, hanem hozzáértéssel nyilvánult meg.

Az V. Öko Expo kiállításnak és konferenciának kiemelt és üde színfoltja volt Michael Kovach racionalitásokban bővelkedő előadása. A magyar származású, de már sokadik generációs vállalkozó az USA-ban, Pennsylvania és Ohio állam határán gazdálkodik. Birtoka Pittsburgh és Cleveland között található (északi szélesség 38 fok, mint Európában Lisszabon), tőle északra a Nagy-tavak egyike, az Erie helyezkedik el.
Több állatfajt is tart ebben a nem túl nagy gazdaságban. A szarvasmarhákat kizárólag legelőn tartja, amellett almával és makkal eteti őket. Egyebet nem kapnak, szemes terményt, gabonát nem ad a kérődzőknek. Tartásuk zárt rendszerben történik immár 10 esztendeje, a borjak a szabadban születnek, közülük 80 szolgálja a tehénutánpótlást.
A takarmányozás afféle adaptív rendszert követ, tehát rotációban valósul meg. A szarvasmarha után a tojótyúkok mennek arra a területre, ahol előzőleg a tehenek legeltek. A tojótyúkok nagyon kedvező hatással vannak a talajerő-gazdálkodásra, azon kívül a legyek elleni harcban is nagy hasznát veszi ennek az állatfajnak. Nem mellékesen tojást is termelnek, természetesen az átlagminőségnél jobbat.
Évente 40-50 sertést is meghízlal ugyanezen a területen, azok is hulló gyümölcsöt kapnak takarmánykiegészítésként, amellett természetesen szabadon túrhatnak. Ennek hatására különleges húsminőséget produkálnak a berkshire fajták, keresztezésben alkalmazták a durocot. Szerettek volna hozzájutni a mangalicához, de ezt nem tudták elérni. A sertések előnyös tulajdonsága, hogy a túrás során az erdőt, ahol az állatokat tartják, megtisztítják az invazív növényektől.
Pulykát is tart, ezek létszáma nyaranként eléri a 300-at, számuk hálaadáskor visszaesik 200-ra, a különbözetet megtisztítva értékesítik.
A brojlerhízlalást úgynevezett mobil brojlerházban valósítja meg. A termékeiket közvetlenül maguk értékesítik, a Kovach névvel szerencséje van, mert a térség elég erősen magyar lakta vidék. Az összes termékük 95 százalékát ők maguk adják el, ez afféle direkt értékesítés, a csomagtartóba pakolják be a készárut. A kínálatuk nem állandó, sokkal inkább szezonális jellegű, ahogy azt a regeneratív gazdálkodás lehetővé teszi. Nagyon fontos, hogy tanulmányi kirándulások keretében gyerekeket fogadnak a saját birtokukon.

Fotó: MMG archív