Az egyesület elnökének véleménye és tapasztalatai szerint egy olyan termelőnek, aki közvetlenül kíván a fogyasztóknak eladni, aki a rövid ellátási láncot választja, úgy fokozhatja eredményesen jövedelemtermelését, ha több helyen, több értékesítési csatornán keresztül jut el a fogyasztókhoz.

Korábban minden nagy élelmiszeripari vállalatnak volt mintaboltja, ahol a termékeiket meg lehetett vásárolni majd’ minden nap. Egy kistermelő számára ez nem megoldható, hiszen egy ilyen üzlethelység kialakítása, fenntartása költséges, és a szezonalitás miatt sok esetben az árualap megléte is kérdéses. Pedig egy ilyen boltnak a fogyasztók elérésében nagy szerepe lenne, amire Franciaországban találtak megoldást. Kujáni Katalin már nem először találkozott ezzel a jó gyakorlattal, de a Kislépték Egyesület májusi tanulmányútja során is felkerestek kétféle megoldást.
Termelői bolt


Franciaország számos vidékén megtalálhatóak a termelői boltok, melyeket érdemes felkeresni. A tanulmányút során megismert Ardèche megyében található 1120 fős település,
A cél az volt, hogy a termelői piac, a kistermelők gazdaságában található bolt és a közeli bevásárló közösség mellé egy újabb értékesítési lehetőség nyíljon meg. A bolt hetente csak öt délután vagy délelőtt van nyitva, így nem jelent konkurenciát a vasárnapi termelői piacnak.
A bolt fenntartására 20%-ot hagynak bent a kistermelők az értékesített termékek után. Most, hogy a nyitás óta eltelt két évben ez a befizetés kitermelte a beruházás költségét, szeretnék ezt az arányt csökkenteni a belső tagok számára. Mert vannak külső tagok is, akik csak szezonálisan szállítják a boltba portékájukat értékesíteni, merthogy erre is van lehetőség. Ha valakinek csak néhány hétig van friss, eladásra szánt terméke, vagy többlet termése keletkezett, azok is értékesíthetnek a boltban, ezáltal is színesítve a kínálatot.

A bolt jogilag nem közös értékesítési pontként üzemelő kereskedelmi egység, hanem átadópont, és olyan formában működik, ahol minden termelő tulajdonos, és a boltnak nincs jövedelme. A pénztárgépbe a termelő nevét és termékét kell beütni, így a termék a megvételig a termelő tulajdona marad. Tehát a bolt nem veszi meg a terméket, csak átadja.
Ennél az értékesítési formánál is fontos az elhelyezkedés és a termékpaletta. Hazánkban a kistermelő boltok kínálata a prémium termékeket tartalmazza. Franciaországban elsősorban a napi bevásárlás termékeit, kiegészítve a szezonális különlegességekkel. Az eltérő koncepciót az is jól példázza, hogy egy francia városban, Montauban-ban működő termelői bolt kiköltözött a nagy forgalmú bevezető út mellé, és a munkából hazafelé tartók kiszolgálása révén megnégyszerezte a forgalmát.