A Spanyolországban tartott eseményre 28 nemzetből hívtak meg tartalomgyártókat, Fanni elmondása szerint magyarok ebben az évben voltak közöttük először. Ebből az apropóból kerestük fel és beszélgettünk vele.
– Az elmúlt évtizedben a borok világát a termeléstől a kereskedelmen át az oktatásig minden oldalról megismertem. Tanulmányaimat a Corvinus Egyetemen kezdtem, ahol szőlész-borász mérnöki diplomát szereztem, majd a borpiacon különböző szerepeket töltöttem be, amelyek mind egy-egy új perspektívát adtak. Nagy örömmel tölt el, hogy a tudásomat különböző szinten, a Lidl Magyarország borszakértőjeként és a Pécsi Tudományegyetem „Borkult” képzésének szervezőjeként is kamatoztathatom, és évek óta segíthetem a magyar borászatokat a hazai és nemzetközi piacokon – kezdte a bemutatkozást Piskor Fanni, akiről illik tudni, hogy lelkes követőtáborral rendelkező tartalomgyártó.
– Miért kezdtem el tartalmat gyártani?
– idézi fel a kezdeteket. Mára nemcsak itthon népszerű, MW-k, kereskedők, nemzetközi borszakértők is követik, hálózatot tudott kiépíteni, olyan minőségi követői vannak, akikkel bármilyen szinten együtt tud dolgozni. Mindez számtalan nemzetközi felkérést hozott, így jutott el Fanni az említett Vinoinfluencers gálára is. Három napig voltak összezárva, a Ribera del Duero borvidéken öt borászattal ismerkedtek meg, és szerveztek számukra egy fantasztikus gálát borkóstolóval, díjátadóval.
– Tízmillió lakosú hazánkkal és a különleges nyelvünkkel kevésbé tudok a nagy országok influenszereivel versenyezni, ennél fontosabb, hogy húsz országból lett olyan barátom, szakmai kollégám, akiket bármilyen szakmai kérdéssel megkereshetek, legyen szó Mexikóvárosról, Dominikáról vagy Kanadáról. Ez volt az első olyan Vinoinfluencers gála, ahova magyarokat is meghívtak. Bizonyos nemzetek képviselőivel gond nélkül tudtam azonosulni, hamar megtaláltuk a közös hangot, és voltak távolságtartók, akik nem nyíltak meg könnyedén, de én azt láttam, hogy a bor mégiscsak közös nyelv. Amint elkezdtünk borokról, célokról, jövőképről beszélgetni, azonnal tudtunk kapcsolatokat építeni – hangsúlyozta a szakember.
Világszerte csökken a borfogyasztás, ami szintén szóba került a rendezvényen. Mindenki abban bízik, hogy az export felé lehet nyitni. Egyetértettek a résztvevők, hogy az edukáció és az export a két kulcsszó, minél szélesebb körben meg kell ismertetni, miért fontos a borfogyasztás, hogy a bor a kulturális örökségünk része.
– Ha piacokról beszélünk, Ázsiára érdemes figyelni. Nem könnyű feladat bekerülni, de ha már ott vagyunk, az öreg kontinensnek akár tízszerese a felvevőpiaca. Európán belül Lengyelország jó lehetőség volt az export terén, elképesztő mennyiséget vettek fel. A top borkereskedők listáján mindig megtalálható az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Németország – fejtette ki. Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a világ bortermelésének 1,3 százalékát adjuk, ami csekély arány. Éppen ezért azokat a piaci réseket kell megtalálni, bejutni például egy karácsonyi időszakra, ahol elég 5000 palack is. De vajon mi történik, ha a fogyasztó megszereti és utána is keresni fogja?
– A fajtaválaszték csökkentésében látok potenciált. Van olyan borászat, ahol negyven különböző bort készítenek, ez egy átlagfogyasztó számára már zavaró tud lenni. Ugyanakkor unikális dolog Magyarország kapcsán, hogy ilyen sokszínűek vagyunk. Véleményem szerint kicsit visszább kell venni a fajtaválasztékból, és olyanokra összpontosítsunk, amiben meg tudjuk mutatni az egyediségünket. Legyen ez akár egy Furmint, akár egy Kadarka vagy Hárslevelű. Nem biztos, hogy az lesz a helyes megoldás, ha a sokadik Chardonnay-t visszük a piacra, helyette válasszunk inkább olyat, amire valóban büszkék lehetünk – jegyezte meg.
– Szentimentális dolog, de minden részét nagyon szeretem a borászatnak, ugyanakkor ez egy olyan gazdasági tevékenység, aminek hasznot kell hoznia, amit be tudunk fektetni és a jövőben még jobb borokat készíteni – hívta fel a figyelmet.
Miért is csökken a borfogyasztás? Előtérbe került az egészségesebb életre való törekvés és kiöregedik az aktív borivó generáció – ez a kettő, plusz a felgyorsult életmód már évekkel ezelőtt kijelölte az irányt, hogy csökkenni fog a borfogyasztás. Nyilván az sem tesz jót, hogy elindult egy negatív kommunikáció az alkoholfogyasztással kapcsolatban, hogy mennyire egészségtelen. Pedig inkább arra kellene koncentrálni, hogy az emberek felgyorsultan, stresszesen élnek, feldolgozott élelmiszereket fogyasztanak, nem sportolnak, minden előtérbe kerül, csak az énidő nem. Egy pohár bor megajándékoz azzal a szociális élménnyel, amit például a pandémia sokaktól elvett, hogy összejönnek az emberek, beszélgetnek. Sokan próbálnak választ találni arra, hogy miért van egyre több megbetegedés.