Az alapítók olyan borutat képzeltek el, amelyen a szolgáltatók, a borászatok, a szálláshelyek tulajdonosai és az éttermek összefognak annak érdekében, hogy minél több turista keresse fel a térséget.
– Villányra az összefogás jellemző, az itt élők egy cél sikere érdekében hajlandók mindent megtenni – hangsúlyozza Kovács Boglárka Dóra, a Villány-Siklósi Borút Egyesület elnöke, a Tenkes Borvidékfejlesztő Nonprofit Kft. marketingvezetője. – Az összefogás, egymás segítése, a közös kóstolások vagy csak egy gyors tapasztalatcsere mind-mind hozzájárulnak a termelők, szolgáltatók fejlődéséhez. Többek között ennek az együtt gondolkodásnak eredményeként született meg a közösségi bormárka, a Villányi REDy is.
Minősítési rendszer
A borút alulról jövő kezdeményezésként jött létre. A szakmai megalapozásához szükséges dokumentumok alapját dr. Szabó Géza, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Turizmus Tanszékének vezetője és Sarkadi Eszter turisztikai szakember tette le külföldi példák alapján. A kereteket a borút egyesület adja, ami PHARE-pályázaton nyert támogatás segítségével jött létre, a helyi tradíciókra építve.
Hét helyi önkormányzat, civil szervezetek, magánszemélyek és vállalkozók hozták létre, összesen tizennyolcan. A későbbiekben további települések önkormányzatai és vállalkozói kapcsolódtak a programhoz. Mára a teljes borvidék termőterületével rendelkező 17 település alkotja a borutat. A 25 ezer lakost számláló térség gazdasági és fenntartható fejlődésére egyaránt pozitívan hatott és hat a mai napig, újabb munkahelyek jöttek és jönnek létre általa.
A térség borturisztikai koncepcióját 1996-ban alkották meg, majd 2007-re bevezették a VinTour – Európai borutak közös értékelési rendszerét, ez alapján zajlik a belépő tagok minősítése napjainkban is a borturisztikai szolgáltatások minősítési rendszerének kidolgozására. Az első időkben mindenkit azonos szempontok alapján, majd később szolgáltatásspecifikusan – borászat, szálláshely és vendéglátó – minősítettek. Ezeket a rendszereket időről időre megújítják, szakemberek bevonásával felülvizsgálják, továbbfejlesztik, hogy hatékonyan töltsék be a szerepüket.
A Villány-Siklósi Borút Egyesület a kezdetektől kiemelt helyen kezeli a minőségi bortermelést, a borturizmust, a falusi turizmus fejlesztését, a Villányi borvidék szőlőültetvényeinek, ökológiai arculatának megóvását, a helyi minőségi borok piacának és keresletének növelését, valamint az itt fellelhető művészeti, kulturális, műemléki és népi építészeti értékek védelmét és ezen felül a történelmi borvidék kultúrájának megóvását. Mindezek érdekében összefogja, koordinálja a térség kommunális, infrastrukturális, gazdaság- és vállalkozásélénkítő, természet- és környezetvédő programjait.
Helyi termék védjegyrendszer
Az elmúlt években az egyesület több pályázatot is sikeresen lebonyolított. Borbírálói képzéseket tartottak, elkészült a Siklósi Várban megtekinthető Élménydoboz, bevezettek egy applikációt, a Borútitársat a Pécsi borvidékkel közösen, valamint kidolgozták a Villányi borvidék helyi termék védjegyrendszerét.
Tagjai mind minősített szolgáltatók, akik rendelkeznek az Európai Borutak Minősítési Rendszere védjegytáblájával, a minősítési kategóriának megfelelő szőlőfürtökkel.
– Olasz, spanyol és francia példák alapján dolgoztuk ki, eleinte csak egy dokumentum igazolta, hogy minősített a szolgáltatás, ma már szőlőfürtökkel – egy, kettő és három – tesszük ezt láthatóvá – folytatja Kovács Boglárka Dóra. – A Wine Route Quality olyan egységes rendszer, amelyben a szolgáltatókat tevékenységük alapján minősítjük. Leader-pályázat segítségével pedig a helyi termék védjegyet vezettük be a helyi termelők minősítésére, ebben ismét dr. Szabó Géza volt a segítségünkre, ő dolgozta ki.
A Villányi Borvidék helyi termék védjegyrendszer is ezt a célt szolgálja és kétféle módon nyerhető el. Egyrészről azok válnak jogosulttá rá, akik helyben állítják elő az alapanyagot és itt állítják elő belőle a kész terméket, és ezek a termékek valamilyen hozzáadott értéket képviselnek.
A védjegyrendszer kidolgozására a Vidékfejlesztési Program keretén belül került sor, a Dél-Baranya Határ menti Települések Egyesülete koordinálásával és együttműködésével valósult meg, túlnyúlik a borvidéki határokon, ahogy bizonyos termékek esetén maga a termőtáj sem értelmezhető kizárólag borvidéki lefedettséggel. Ezzel lehetőséget teremtettek az egyesülethez csatlakozott településeken tevékenykedő magas minőségű termékeket előállító helyi termelőknek arra, hogy a Villányi borvidéken belül is értékesíthessék azokat.
– A Villányi borvidék helyi termék védjegy kidolgozását, bevezetését azért tartottuk fontosnak, mert egyre nagyobb volt az igény a helyi termékekre. A védjegy kiemelt szerepet tölt be a helyben előállított tradicionális, minőségi termékek védelmében, de ráirányítja a figyelmét mind a helyi gazdasági szereplőknek, mind a fogyasztóknak, a térségbe látogatóknak az értékes helyi portékákra. Ezzel nemcsak a helyi értékek népszerűsítéséhez járul hozzá, de ösztönzi a helyben történő értékesítést is.
A szőlőmagé például a Gere pincészetből indult el, majd a Bock pincészet kezdett el a szőlőmagolaj mellett szőlőmaglisztet előállítani, ma már kozmetikumot is készítenek belőle. Aztán a Mokos pincészetben Palkonyán elkezdtek gyümölcsborokat is előállítani, ami szintén ebbe a kategóriába került be.