Az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi feszültségek közepette a spanyol borászatok is kénytelenek alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Az amerikai kormányzat által kilátásba helyezett vámok jelentős hatással lehetnek az európai borok exportjára, ezért a spanyol termelők proaktív lépéseket tesznek a piacuk védelme érdekében.
A Ribera del Duero régióban található Protos borászat exportmenedzsere, Luisa de Paz elmondta, hogy a vállalat előrehozott szállításokkal készül az esetleges vámokra.
Felgyorsítottuk a rendeléseket, hogy az első hat hónapra elegendő készletük legyen” – nyilatkozta De Paz. Ez a stratégia lehetővé teszi az importőrök számára, hogy az esetleges áremelkedéseket fokozatosan vezessék be, minimalizálva a piaci sokkot.
Felgyorsult a kereskedelem
Az adatok szerint nem csak a Protos, hanem más spanyol borászatok is hasonló lépéseket tesznek. Az amerikai importőrök számos termék, például autóalkatrészek, olasz parmezán sajt és francia konyak esetében is felgyorsítják az importot, hogy felkészüljenek az új vámok lehetőségére. A Spanyol Borászati Szövetség adatai szerint
Az Egyesült Államok a spanyol borok második legnagyobb exportpiaca Németország után. A Protos évente körülbelül 250 000 palackot exportál az USA-ba, ezzel Mexikó után a második legnagyobb piacuk. A vállalat számára létfontosságú az amerikai jelenlét fenntartása, ezért is fontosak ezek az előrehozott szállítások.
Nem ez az első alkalom, hogy az amerikai kormányzat vámokat vet ki európai borokra. 2019-ben Trump első hivatali ideje alatt az USA 25%-os vámot vezetett be bizonyos európai borokra és szeszes italokra, bár Spanyolországot akkor közvetlenül nem érintette. Most azonban a spanyol borászatok is célkeresztbe kerülhetnek, ezért is fontos számukra a proaktív felkészülés.
Miguel Sanz, a Ribera del Duero borvidék tanúsító hatóságának igazgatója szerint Spanyolország versenyhátrányba kerülhet olyan országokkal szemben, mint Argentína, amely esetleg profitálhat az esetleges kereskedelmi háborúból, tekintettel Javier Milei elnök Trump-hoz fűződő szoros kapcsolatára. Ezért is létfontosságú, hogy a spanyol borászatok időben lépjenek, és biztosítsák amerikai piacaikat.
Összességében a spanyol borászatok példája jól mutatja, hogyan lehet proaktív stratégiákkal alkalmazkodni a nemzetközi kereskedelem változásaihoz. Az előrehozott szállítások és a készletezés lehetővé teszik számukra, hogy minimalizálják az esetleges vámok negatív hatásait, és továbbra is versenyképesek maradjanak az amerikai piacon.
Gondoltad volna, hogy létezik olyan bor, ami még a zserbóhoz is illik? – Magyar Mezőgazdaság
Közel 850 szakmabeli meghozta döntését – Magyar Mezőgazdaság