A francia bor és Champagne, sőt a konyak is rosszul járt tavaly. Az ország bor- és szeszesital-exportja második éve mutat csökkenést, 2024-ben 4%-os visszaesést könyvelhettek el az iparági szereplők. Bár az eladott mennyiség alig változott – 174 millió karton (12 üveges kiszerelésben) hagyta el Franciaországot –, az exportbevétel 15,6 milliárd euróra esett vissza.
A francia alkoholipart sújtó problémák közé tartozik a kínai kereslet drasztikus csökkenése, az amerikai vámok fenyegetése és a csökkenő árak, amelyek összességében nehéz helyzetbe hozták az exportőröket.
Esett az ázsiai kereslet
A kínai import 20%-kal csökkent, ami a francia bor- és szeszesital-ipar egyik legnagyobb visszaesését eredményezte. Kína mellett Szingapúr (-25%) és Hongkong (-12%) is kevesebb francia italt vásárolt, és a három ország együtt az összes exportcsökkenés 90%-át adta.
A legnagyobb veszteséget a konyak és más brandy típusú italok szenvedték el, mivel Peking dömpingellenes intézkedéseket vezetett be az európai szeszes italokra, különösen a francia konyakra. Ennek következtében a konyak eladási értéke 11%-kal csökkent, bár az értékesített mennyiség csupán 1%-kal esett vissza.
A francia kormány aktívan próbálja védeni az ország prémium italait, különösen a konyakot. Gabriel Picard, a FEVS (Francia Bor- és Szeszesital-exportőrök Szövetsége) elnöke szerint Franciaország diplomáciai lépéseket is tervez, és Francois Bayrou miniszterelnök várható pekingi látogatása fontos lépés lehet a kereskedelmi feszültségek enyhítésére.