0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 6.

Élesedő árháború Németországban

Az infláció és a vásárlóerő csökkenése nyomán felértékelődött az ár mint vásárlási kritérium szerepe a német élelmiszer-kiskereskedelemben.

Az EHI kiskereskedelmi kutatóintézet legújabb, Ártudatos vásárlás címmel nyilvánosságra hozott ágazati elemzése szerint a kereslet változásának, az élelmiszereken való takarékosság erősödésének haszonélvezői az Aldi, a Lidl, a Nettó és más diszkont jellegű üzlethálózatok, melyek az élelmiszer-kiskereskedelem múlt évi 209,7 milliárd eurós árbevételéből 97,7 milliárd euróval, azaz 47 százalékkal részesedtek.

A Nielsen piackutató intézet adatai szerint a német élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomban a Nettót és a Marktkaufot is magában foglaló Edeka csoport piaci részesedése a múlt évben 28,3, a Penny Marketet is magában foglaló Rewe cégcsoporté 20,6, a Lidl és a Kaufland alkotta Schwarz csoporté 17, míg az északi és déli üzletcsoporttal rendelkező Aldié 10,9 százalék volt. Az olyan szupermarketek, mint az Edeka és a Rewe, valamint a hipermarketek, mint a Kaufland és a Globus termékkínálata lényegesen meghaladja a diszkont üzletláncok kínálatát. Míg egy diszkont kínálatában 2-3 ezer különböző termék szerepel, addig a szupermarketek által forgalmazott termékek száma akár a 15 ezret is elérheti.

Fotó: gpointstudio/Freepik
A diszkont-kereskedelem domináns szerepének oka a fogyasztók megtakarítási szándékában is keresendő.

A magánháztartásokban az élelmiszerekre és italokra fordított kiadások az összes fogyasztói kiadásban elért aránya ez idő szerint csak mintegy 14 százalék, ami jóval alacsonyabb a ’70-es és ’80-as évtized 20, sőt 25 százalékos arányánál. 2020-ban, a koronavírus-járvány évében ugyanakkor ez valamivel magasabb, 15,3 százalék volt, mivel a fogyasztók nem tudtak nyaralni vagy étterembe menni, és a felszabaduló források egy részét jobb minőségű élelmiszerekre fordították.

A fogyasztói hangulat romlásának oka a kutatóintézet szakértője szerint a nyersanyag-, az energia-, a személyzeti és a logisztikai költségeknek a politikai bizonytalanságok és az orosz–ukrán háború nyomán bekövetkező emelkedését a termelők és kereskedők folyamatosan átterhelték a vásárlókra.

Az Észak-Rajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Központ szerint

az élelmiszerek árszínvonala jelenleg 30 százalékkal magasabb, mint 2021-ben volt, amire a fogyasztók úgy reagálnak, hogy kevesebb és olcsóbb termékeket vásárolnak.

A diszkontkereskedők, különösen az Aldi és a Lidl, az utóbbi időben az árak agresszív leszorítójaként pozícionálják magukat. Robert Kecskés, a YouGov nemzetközi piackutató cég kölni leányvállalatának szakértője szerint a diszkontáruházakban zajló árháborúk az árérzékeny fogyasztókért folytatott stratégiai verseny kifejeződései abból a célból, hogy a vásárlókat az üzleteikbe csábítsák.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság