Egy, a DPA hírügynökség megrendelésére a Yougov nemzetközi kutató- és elemzői csoport kölni intézete által szeptember elején végzett felmérésében a mintegy kétezer válaszadónak több mint fele (57 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy az emelkedő élelmiszerárak hatására újragondolja fogyasztási szokásait. A felnőttkorú lakosság körében végzett reprezentatív felmérés során
A vásárlási szokásaikat megváltoztatók közel 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az általuk vásárolt friss termékek mennyisége nem változott, sőt 5 százalékuk esetében ezek a termékek gyakrabban kerülnek kosarukba, mint a nagyfokú árváltozások előtt. Mindemellett az új vásárlási szokásokra áttért fogyasztók 84 százaléka körültekintőbbé vált, a korábbinál kevesebb élelmiszert dob ki, miként azon fogyasztók aránya is megnőtt, akik gyakrabban fogyasztanak lejárt, de élvezeti értékéből nem vesztett termékeket.

Azok közül, akik nem változtattak vásárlási szokásaikon, több mint 40 százalék azzal érvelt, hogy már eddig is a lehető legkevesebb pénzt költötték élelmiszerre, és nem látnak további megtakarítási lehetőséget. Több mint egyharmaduk mondta azt, van elég pénze ahhoz, hogy drágább élelmiszereket vásároljon; minden tizedik válaszadó viszont azt állította, hogy észre sem vette az áremelkedéseket. Márpedig a statisztikai adatok egyértelműek. Bár a Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az élelmiszerek inflációs rátája tavaly csak 1,4 százalék volt, az idén ismét emelkedett, és júliusban elérte a 2,2 százalék körüli szintet.
Egyes termékek esetében azonban a növekedés mértéke jóval meghaladja az átlagot. Így a csokoládé ára júliusban közel 19 százalékkal, a gyümölcsé 7,6, míg a tej és a tojás ára 4,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Emlékezetes, hogy – különösen az Ukrajna elleni orosz agresszió után – az élelmiszerárak Németországban is meredeken, 2022-ben 13,4, míg 2023-ban 12,4 százalékkal emelkedtek.