0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. október 22.

Az árak emelkedésével változnak a fogyasztási szokások

Azok közül, akik nem változtattak vásárlási szokásaikon, több mint 40 százalék azzal érvelt, hogy már eddig is a lehető legkevesebb pénzt költötték élelmiszerre.

Egy, a DPA hírügynökség megrendelésére a Yougov nemzetközi kutató- és elemzői csoport kölni intézete által szeptember elején végzett felmérésében a mintegy kétezer válaszadónak több mint fele (57 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy az emelkedő élelmiszerárak hatására újragondolja fogyasztási szokásait. A felnőttkorú lakosság körében végzett reprezentatív felmérés során

a válaszadók 71 százaléka mondta azt, hogy jobban odafigyel a különleges ajánlatokra, mint korábban; megközelítőleg a fele mondta azt, hogy az utóbbi időben gyakrabban vásárol diszkont áruházakban, mint a drágább árfekvésű szupermarketekben, és jó harmaduk a korábbinál ritkábban megy vásárolni.

A vásárlási szokásaikat megváltoztatók közel 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az általuk vásárolt friss termékek mennyisége nem változott, sőt 5 százalékuk esetében ezek a termékek gyakrabban kerülnek kosarukba, mint a nagyfokú árváltozások előtt. Mindemellett az új vásárlási szokásokra áttért fogyasztók 84 százaléka körültekintőbbé vált, a korábbinál kevesebb élelmiszert dob ki, miként azon fogyasztók aránya is megnőtt, akik gyakrabban fogyasztanak lejárt, de élvezeti értékéből nem vesztett termékeket.

Fotó: gpointstudio/Freepik

Azok közül, akik nem változtattak vásárlási szokásaikon, több mint 40 százalék azzal érvelt, hogy már eddig is a lehető legkevesebb pénzt költötték élelmiszerre, és nem látnak további megtakarítási lehetőséget. Több mint egyharmaduk mondta azt, van elég pénze ahhoz, hogy drágább élelmiszereket vásároljon; minden tizedik válaszadó viszont azt állította, hogy észre sem vette az áremelkedéseket. Márpedig a statisztikai adatok egyértelműek. Bár a Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az élelmiszerek inflációs rátája tavaly csak 1,4 százalék volt, az idén ismét emelkedett, és júliusban elérte a 2,2 százalék körüli szintet.

Egyes termékek esetében azonban a növekedés mértéke jóval meghaladja az átlagot. Így a csokoládé ára júliusban közel 19 százalékkal, a gyümölcsé 7,6, míg a tej és a tojás ára 4,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Emlékezetes, hogy – különösen az Ukrajna elleni orosz agresszió után – az élelmiszerárak Németországban is meredeken, 2022-ben 13,4, míg 2023-ban 12,4 százalékkal emelkedtek.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság