Back to top

A tíz legegészségesebb szénhidrátforrás- avagy mivel helyettesíthető a kenyér?

A megfelelő arányú szénhidrát bevitel elengedhetetlen a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz. Nehéz megtalálni az egyensúlyt az elhízáshoz vezető túlzott fogyasztás és a szervezet számára szintén káros szénhidrát-mentes étrend között. A következőkben tíz olyan szénhidrát forrást tárgyalunk, amely nemcsak energiával látja el a szervezetet, hanem más szempontok miatt is egészségesek.

Árpa

A rizs egyik legegészségesebb alternatívája. Oldható rostokat tartalmaz, fogyasztása után pedig hosszabb ideig érezzük magunkat jóllakottnak. Csökkenti a koleszterin- és a vércukor szintet.

Quinoa

Tápanyagban igen gazdag mag. B2 és B6 vitamin tartalma magas, komplex szénhidrátok forrása. Fehérje és rost tartalma is jelentős. Glutén-mentes szánhidrát forrás.

Édesburgonya vagy batáta

Ízletes és tápláló gumó, szénhidrát-tartalma magas. Az A-vitamin, a béta-karotin, a C-vitamin és a kálium egyik leggazdagabb forrása. Magas az antioxidáns tartalma. B2-, B6-, valamint E- vitaminban is gazdag. Alacsony a zsír- és koleszterintartalma, cukorbetegek is fogyaszthatják.

Zab

A teljes kiőrlésű zab az oldható rostokkal segíti az emésztést. Csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát és segíti a vércukorszint csökkentését. Magas az ásványi anyag és antioxidáns tartalma. A fogyókúrázóknak fogyasztása kifejezetten előnyös, mert támogatja a fogyást.

Hajdina

B-vitamincsoport szinte összes tagját tartalmazza. A magas vérnyomás és a székrekedés kezelésére kiváló élelmiszer. Kiemelkedően magas az élelmirost-tartalma. A glutén érzékenyek számára a búzából készített ételek helyettesítésére tökéletesen alkalmas, mert glutén mentes.

Banán

A világ egyik legnépszerűbb gyümölcse, mégis sok ember inkább kerüli a fogyasztását a magas szénhidrát és cukortartalma miatt. Számos jótékony hatása ismert, például csökkenti a vérnyomást és javítja a szív egészségét, illetve növeli azoknak a jótékony baktériumok számát, amelyek segítenek a puffadás elleni küzdelemben. Az élelmiszerek közül az egyik legjobb káliumforrás.

Amaránt vagy disznóparéj

A quinoához nagyon hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, azzal az eltéréssel, hogy több gyulladáscsökkentő anyag található meg benne. Teljes értékű fehérjét és növényi rostokat és kiemelkedő mennyiségű és minőségű vasat tartalmaz. Telítetlen zsírsavakban gazdag.

Makktök (Acorn Squash)

Egy csésze makktök a napi C- vitamin szükséglet 30% -át elégíti ki. Természetesen édes. Rendszeres fogyasztásakor edzés közben több zsír elégetése lehetséges. Rostokban, vitaminban és ásványi anyagban, főleg kalciumban és magnéziumban gazdag.

Cékla

A sötét lila élelmiszerek nagyon erős gyógyító antioxidáns tartalmukról ismertek. Magas nitrát tartalma miatt a szervezetben nitrogén-oxidokat hoz létre, amely a véráramlást segíti elő, ezáltal csökkenti a magas vérnyomás kialakulását. Folsavban gazdag, ezért a kismamák számára a terhesség korai szakaszában előnyös a fogyasztása, mivel számos fejlődési rendellenesség- mint például a nyitott gerinc- kialakulását csökkenti.

Csírázott kenyér

Ez a fajta kenyér liszt helyett lencse és más csírázott szemekből készül. Általában nagyon tápláló magokat, például árpát és kölest tartalmaz. Kimutatták, hogy a csíráztatott kenyér segíti a más élelmiszerekben lévő vitaminok és ásványi anyagok felszívódását.

Forrás: 
www.shlop.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kecskesajt és turizmus: farm a Mátra-alján

Nagy utat tett meg a kecsketej és sajt, mire megjelent a piacon, vagy a neves éttermekben. Aki ma fog a kecsketartásába, annak már könnyebb a helyzete, bár a kitartás és az elhivatottság nélkül kódolva van a kudarc. A Nagyrédei Kecskefarm tulajdonosa, Sánta Judit nem tíz, vagy tizenöt évvel ezelőtt kezdte a szakmát, amikor már kezdett a köztudatban megjelenni a kecskesajt, hanem jóval korábban.

A betiltott lóbab

Az olaszországi Sesto Fiorentino polgármestere, Lorenzo Falchi megtiltotta a lóbab termesztését egy beteg gyermek védelmében. A gyermek házától 300 méteres körzetben rendelte el a növények felszámolását.

Világhírű, minőségi, mégsem esszük

A vad a természet része, megújítható természeti forrás, amelynek bölcs hasznosítása minden ágazat egyforma érdeke. A hazai vadhús nem csak kiváló minőségű alapanyag, de emellett kifejezetten egészséges is. Mégis, attól függetlenül, hogy a magyar vadászkultúra régmúltban gyökeredző hagyományokkal rendelkezik, az ország vadhúsfogyasztása európai viszonylathoz képest meglehetősen alacsony.

Nevet váltott az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége

Nevet váltott az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) ezentúl Felelős Élelmiszergyártók Szövetségeként (FÉSZ) működik tovább - közölte a mintegy 500 hazai élelmiszeripari céget tömörítő szakmai szervezet szerdán az MTI-vel.

A vártnál jobb negyedévet zárt a Coca-Cola

Az amerikai Coca-Cola a vártnál nagyobb adózott eredményt és bevételadatot közölt kedden a március végén zárult negyedévéről.

Milliárdokért sütögetünk a grillszezonban

Csaknem három és fél milliárd forintot költ el a lakosság május és augusztus között a grillszezon termékeire, azaz grillkolbászra, -sajtra és -fűszerre.

Egyre több pékség és húsbolt zár be Németországban

Egyre több pékség és hús-, és hentesáru üzlet zár be Németországban a kisiparosok országos szövetségének (ZDH) kedden megjelent kimutatása szerint.

Csak a chili, mindenbe - erős madártej, csípős lekvár

Chili mindenbe és mindenhez! Ez akár a jelszava is lehetne Csordás Csabának, aki manapság párolt lila káposzta és tiramisu ízű chiliszósz megteremtésén töri a fejét. Ismerve eddigi munkásságát és elszántságát, biztosan sikerül kikísérleteznie az újabb termékeket.

Élelmiszercsalások Európában

Megjelent az Európai Unió Élelmiszercsalás Elleni Európai Hálózat (Food Fraud Network) 2018. évi jelentése, amely betekintést nyújt az Igazgatási Segítségnyújtási és Együttműködési Rendszer (Administrative Assistance and Cooperation System, AAC) segítségével végzett információcserékbe.

A méhcsípések dícsérete

A méhmérggel való gyógyítás az ősi hagyományokat köti össze a modern kor természetgyógyászatával. Alkalmazása a legyengült immunrendszert erősíti. Legyünk óvatosak, csak kiképzett szakember által felügyelt terápiában vegyünk részt. Hatékonyságának feltétele, hogy az életmódunkon és táplálkozásunkon is szükséges változtatnunk. Továbbá el kell érnünk, hogy alvásunk megfelelően pihentető legyen.