Back to top

A természet és a munka szeretetére nevel

Iskolakerti műhelynapot szervezett pénteken a Répcelaki Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola és az Iskolakertekért Alapítvány. A szervezet minden évben más-már térségben rendezi meg programját, amelyen a környékbeli iskolák megismerhetik egymás kertműveléssel kapcsolatos oktató, nevelő munkáját.

A répcelaki művelődési házban tartott rendezvényen a házigazda iskola és uraiújfalui tagintézménye mellett a Vas megyei Győrvár, Sorkifalud és Szombathely-Olad, illetve a szomszédos Győr-Moson-Sopron megyei Szil község általános iskolái mutatták be iskolakerti tevékenységüket, szóban és fényképes tablókon egyaránt. A résztvevők számos jó gyakorlatot, ötletet osztottak meg egymással. Többek között azt, hogyan lehet kiselejtezett szekrényekből kiemelt ágyást, bontott téglákból pedig fűszerspirált készíteni.

Dr. Halbritter András: a napfényt és lelkes pedagógusokat, gyerekeket nem lehet pótolni a kertben
Dr. Halbritter András: a napfényt és lelkes pedagógusokat, gyerekeket nem lehet pótolni a kertben
Fotó: Pap Edina
Dr. Halbritter András, az Iskolakertekért Alapítvány alapítója és kuratóriumi tagja elmondta, hogy a szervezetet 2015-ben hozták létre abból a célból, hogy az iskolakerteket összefogja, az ott felhalmozott tudást összegyűjtse és közvetítse.

Az alapítvány jelmondata: Iskolakertet minden gyermeknek! Ez arra utal, hogy minden oktatási intézményben legyenek kertek, ahol a gyermekek megtanulhatják a természet és a munka szeretetét, illetve kialakulhat az élő környezet iránti felelősségtudatuk.

Zöldségfélékből készült szendvicskrémeket is kóstolhattak a résztvevők
Zöldségfélékből készült szendvicskrémeket is kóstolhattak a résztvevők
Fotó: Pap Edina
Jelenleg több mint 1100 iskola-, illetve óvodakert működik az országban, a köznevelési intézmények 8 százaléka művel kertet. Művelőik évről évre más-más körzetben gyűlhetnek össze, találkozhatnak egymással, tapasztalatokat cserélhetnek. Erre az idén a Nyugat-Dunántúlon, Répcelakon került sor.

A szakember bemutatta az alapítvány legújabb kiadványát, az Iskolakert Füzetek sorozatban megjelent Iskolakertek téli ötlettára című könyvet, amelyet az ország intézményeinek jó gyakorlataiból állítottak össze. Sok hasznos tennivalót mutat be, amit a kertészkedési idényen kívül, télen is lehet művelni.

Megtudtuk, hogy az iskolakert-hálózathoz bármely iskola vagy közösség csatlakozhat, ahol legalább 20 négyzetméteren a gyerekek bevonásával
A vendégeknek dr Mesterházyné Jánosa Magdolna intézményvezető mutatta be a répcelaki iskolakertet
A vendégeknek dr Mesterházyné Jánosa Magdolna intézményvezető mutatta be a répcelaki iskolakertet
Fotó: Pap Edina
rendszeresen és tervezetten művelnek kertet.

Idén januárban az Agrárminisztérium támogatásával országos iskolakert-fejlesztési program indult, szakmai tartalmának kidolgozója és lebonyolítója az Iskolakertekért Alapítvány.

A műhelynap alkalmával az egészségtudatos életmódot népszerűsítő Oltalom Karitatív Egyesület jóvoltából különböző zöldségfélékből készült szendvicskrémeket, és izgalmas formára szelt zöldségeket kóstolhattak meg a tanulók és a helyi óvodások. Bepillanthattak a méhészet tudományába is, megismerhették a mézelő növényeket, illetve különböző növények nektárjából készült fajtamézeket kóstolhattak. Kézműves foglalkozáson rozmaringot dugványoztak, virágdíszt készítettek. Megismerkedhettek a különböző talajalkotó kőzetekkel és a vetőmagokkal.

Baranyai Boldi és Soós Fecó hatodik osztályos tanulók rendszeresen részt vesznek az iskolakerti munkákban
Baranyai Boldi és Soós Fecó hatodik osztályos tanulók rendszeresen részt vesznek az iskolakerti munkákban
Fotó: Pap Edina
A répcelaki iskola szolgálati lakásához régóta tartozik kert, amit néhány év óta tudatosan bővítenek és művelnek, mint iskolakertet. Csemegeszőlőt, epret, málnát, zöldségféléket, virágokat nevelnek, tudtuk meg dr. Mesterházyné Jánosa Magdolna intézményvezetőtől.

Tündérkertet is létrehoztak, több régi magyar gyümölcsfajtából. A fajtaválasztásnál törekedtek arra, hogy iskolaidőben, kora nyáron, illetve ősszel érő gyümölcsű fákat ültessenek.

A termést az iskola tankonyháján dolgozzák föl szörpnek, lekvárnak. Fűszerspirált is kialakítottak, ahol gyógyteák alapanyagait termelik meg. Az iskolaudvaron álló kiszáradt berkenyefa is új funkciót kapott; az egykori iskolaigazgatók és tanárok, emlékfáját alakították ki belőle. Fűzfalabirintust is szeretnének készíteni, ahol szünetekben bújócskázhatnak a gyerekek.

A műhelynap alkalmából egy gránátalmafát ültettek el a résztvevő iskolák tanárainak, és tanulóinak közreműködésével.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kedveskedjen Szeretteinek!

Fizessen elő most 1 évre népszerű agrárszaklapjainkra nyomtatott vagy digitális formában és válasszon még egy kiadványt!

Napfényben minden szebb

A sok fény és a langyos levegő előcsalogatja a növényeket a kertben, szinte hallani a zsizsegést, a tavaszi záporok után a fű növekedését, szirmaikat bontják a virágok és a rügyekből kipattannak a levelek. Napfényben zöldebb a fű, színesebbek a virágok, illatosabb a kerti levegő, hangosabb a madárdal és a hangulatunk is nagyszerű.

Veszélyes gyomok terjednek a madáreleséggel

Sok millióan használnak etetőket, hogy madarakat csalogassanak a lakóhelyük közelébe. Csakhogy ennek a népszerű hobbinak nem várt következménye lehet, mutatta ki nemrég egy 2 két évig tartó vizsgálatsorozat: a madáreleség-keverékek hozzájárulhatnak fontos haszonnövényeket veszélyeztető gyomok elterjedéséhez.

Hiánypótló "méhes" applikáció tanuláshoz - beeQuiz

A méhekről való tanulásban/tanításban hiánypótló androidos applikáció jelent meg magyarul. Az applikáció beeQuiz néven fut és a Google Play Storeból lehet ingyen letölteni.

Nagy István: itt az idő a veteményezésre!

A koronavírus-járvány időszakában különösképp felértékelődik a ház körüli kertek, veteményesek szerepe, ahol a gyönyörű időben, mégis másoktól távol tölthetjük el az időt hatékonyan. Erre buzdít közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter is.

Sivatagba zöldellő gazdaságot

Gránit, homokkő és vörös homok uralja a Hold-völgyet. Míg a szem ellát magas sziklák, szűk szurdokok, barlangok és földcsuszamlások váltakoznak 720 négyzetkilométeren Jordánia déli részén, közel Szaúd-Arábia határához. Ennek ellenére itt található Jordánia legnagyobb farmja, a Rum Farm, ami 1986-ban jött létre a Wadi Rum-sivatag közepén, közel 2000 hektáron.

Digitális tananyag a mezőgazdasági iskolákban

Összesen 18, az Agrárminisztérium által fenntartott mezőgazdasági iskolában dolgoztak ki precíziós gazdálkodáshoz kapcsolódó tananyagot. Simonné Szerdai Zsuzsanna, az AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumának főigazgatója, a pilot program konzorciumvezetője adott interjút lapunknak.

Elkezdődött a 2020-as spárgaszezon

Bár jelenleg a világot a koronavírus-járvány foglalkoztatja, időközben a német spárgaszezon startpisztolya is eldördült. Ebben az évben a termelők különleges kihívásokkal szembesülnek – részletezi a gyümölcs- és zöldségágazat szakmai szervezeteit összefogó BVEO.

Készítsünk magaságyást, megéri!

Még nem vagyunk elkésve, ha most jut eszünkbe magaságyást építeni, hiszen az egyik előnye éppen az, hogy tavasztól őszig folyamatosan ültethetünk, vethetünk bele. Így megtermelhetjük a friss zöldséget a családnak. És a palántaszezon most kezdődik.

Hogyan gazdálkodunk járvány idején? - gazdasági vezetőket kérdeztünk

Manapság elfogadott, sőt kötelező viselkedésforma a távolságtartás, 2020 telének végére, tavaszára ez lett a szokás. Az élet mégsem állhat meg, muszáj termelni, termeszteni, a mindennapi élelmiszert előállítani. A kialakult helyzetről, a modus vivendiről gazdasági vezetőket szólaltat meg a Magyar Mezőgazdaság e heti, 15. száma.