0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 27.

Durvul a svéd „tejháború”

A svédeknél a tejtermékek helyettesítését célzó vegán italok gyorsan a fogyasztók kedvenceivé váltak. A hagyományos tejipar pedig küzd ellenük, ahogy csak tud.

Svédországban jelenleg „tejháború” zajlik – írja a The Outline. Az ország régóta nagy tehéntejimádó, ám az utóbbi években kezdenek elfordulni a tejtermékektől. A Statista oldalán közzétett adatok azt mutatták, hogy

Svédországban az egy főre eső tejfogyasztás a 2007-ben mért évi 130,5 literről 2017-ben 103,1-re csökkent.

Sokan lecserélik a tejtermékeket növényi helyettesítőkre, ezek közül az Oatly nevű márka zab alapú terméke a legnépszerűbb.

A tejipar kész megállítani ezt a tendenciát. Az Arla nevű tejipari óriás számos „anti-vegántej” televíziós reklámmal indította az évet. Az egyikben néhány csüggedt munkás „Pjölk” nevű italt iszik, amely egy kitalált márka, de a név az „Oatly”-ra akar utalni. A reklám végén a Pjölk dobozt ököllel kiütik a képből, helyére kerül a hagyományos tehéntej, és felcsendül az ének: „A tej, az tej.” Ezt követi a szlogen: „Csak a tejnek van tej íze.”

„A tej több mint egy évszázada a svédek étrendjének és kultúrájának természetes része – a svédek lelkében van.” – mondta Rosanna Hagald, az Arla kampány mögött álló reklámügynökség munkatársa.

„Az elmúlt években nagyon sok új vetélytárs jelent meg a piacon, és próbálták meggyőzni az embereket, hogy a tej helyett más italt válasszanak.” – tette hozzá.

Az Oatly nem hagyta ennyiben a dolgot. Válaszolt az Arla kampányára. Azokat a kitalált márkaneveket, amiket felhasznált az „ellenfél” a reklámokban (Pjölk, Brölk, Sölk, és Trölk) a védjegyük részévé tették, rányomtatták a termékeik csomagolására.

„Szörnyű lehet egy nap arra ébredni, hogy a fogyasztók átlátják a propagandád, és a termékeid egyáltalán nincsenek összhangban azzal, amire a bolygónak szüksége van a fennmaradás érdekében.” – nyilatkozta John Schoolcraft, az Oatly kreatív igazgatója a The Outline-nak.

„Félelmetes lehet szembesülni azzal, hogy feltűnik egy zabtej gyártó cég, aki nem ijed meg semmitől, és alig várja, hogy szemtanúja legyen az eltűnésednek.” – tette hozzá a kreatív igazgató.

Az Arla tejipari cég nem az egyetlen, akinek gondja akadt az Oatly-val. A svéd tejipari lobbi (LRF Mjölk)  beperelte őket a tehéntej becsmérléséért, különösen ezért a szlogenért: „Olyan mint a tej, de emberi fogyasztásra alkalmas”. (Az Oatly vezetői szeretik hangoztatni, hogy a tehéntej a bociknak lett kitalálva, nem az embereknek.)

A pert az LRF Mjölk nyerte, a zabital gyártóját 100 000 fontos bírsággal és a szlogen felszámolásával büntették.

Az Oatly jelezve elégedetlenségét nyilvánosságra hozta a per szövegét. Ez meghozta gyümölcsét: 45 százalékos növekedést értek el a zabitaluk értékesítésében.

Az Oatly sikere azóta is töretlen, egyre népszerűbb a világban, és több új termékük is született: kávéital, puding és fagylalt. Termékeiket az Egyesült Államokban, Angliában, Ausztráliában, Horvátországban, Kínában, Dél-Koreában, Olaszországban, Szingapúrban és Csehországban is értékesítik.

Forrás: livekindly.co