Svédországban jelenleg „tejháború” zajlik – írja a The Outline. Az ország régóta nagy tehéntejimádó, ám az utóbbi években kezdenek elfordulni a tejtermékektől. A Statista oldalán közzétett adatok azt mutatták, hogy
Svédországban az egy főre eső tejfogyasztás a 2007-ben mért évi 130,5 literről 2017-ben 103,1-re csökkent.
Sokan lecserélik a tejtermékeket növényi helyettesítőkre, ezek közül az Oatly nevű márka zab alapú terméke a legnépszerűbb.
A tejipar kész megállítani ezt a tendenciát. Az Arla nevű tejipari óriás számos „anti-vegántej” televíziós reklámmal indította az évet. Az egyikben néhány csüggedt munkás „Pjölk” nevű italt iszik, amely egy kitalált márka, de a név az „Oatly”-ra akar utalni. A reklám végén a Pjölk dobozt ököllel kiütik a képből, helyére kerül a hagyományos tehéntej, és felcsendül az ének: „A tej, az tej.” Ezt követi a szlogen: „Csak a tejnek van tej íze.”
„Az elmúlt években nagyon sok új vetélytárs jelent meg a piacon, és próbálták meggyőzni az embereket, hogy a tej helyett más italt válasszanak.” – tette hozzá.
Az Oatly nem hagyta ennyiben a dolgot. Válaszolt az Arla kampányára. Azokat a kitalált márkaneveket, amiket felhasznált az „ellenfél” a reklámokban (Pjölk, Brölk, Sölk, és Trölk) a védjegyük részévé tették, rányomtatták a termékeik csomagolására.
„Szörnyű lehet egy nap arra ébredni, hogy a fogyasztók átlátják a propagandád, és a termékeid egyáltalán nincsenek összhangban azzal, amire a bolygónak szüksége van a fennmaradás érdekében.” – nyilatkozta John Schoolcraft, az Oatly kreatív igazgatója a The Outline-nak.
Az Arla tejipari cég nem az egyetlen, akinek gondja akadt az Oatly-val. A svéd tejipari lobbi (LRF Mjölk) beperelte őket a tehéntej becsmérléséért, különösen ezért a szlogenért: „Olyan mint a tej, de emberi fogyasztásra alkalmas”. (Az Oatly vezetői szeretik hangoztatni, hogy a tehéntej a bociknak lett kitalálva, nem az embereknek.)
A pert az LRF Mjölk nyerte, a zabital gyártóját 100 000 fontos bírsággal és a szlogen felszámolásával büntették.
Az Oatly jelezve elégedetlenségét nyilvánosságra hozta a per szövegét. Ez meghozta gyümölcsét: 45 százalékos növekedést értek el a zabitaluk értékesítésében.
Az Oatly sikere azóta is töretlen, egyre népszerűbb a világban, és több új termékük is született: kávéital, puding és fagylalt. Termékeiket az Egyesült Államokban, Angliában, Ausztráliában, Horvátországban, Kínában, Dél-Koreában, Olaszországban, Szingapúrban és Csehországban is értékesítik.