0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. december 13.

A brazilok növelnék agrárexportjukat

Brazíliát korábban a gyors gazdasági növekedést produkáló BRICS-országok (Brazília, India, Oroszország, Kína, Dél-Afrikai Köztársaság) közé sorolták, azonban a Standard & Poor’s hitelminősítő szerint már nincs létjogosultsága, hogy ezt az öt feltörekvő országot egy csoportba sorolják, mert gazdaságuk fejlődésének üteme lényegesen eltérővé vált.

Latin-Amerika legnépesebb országának gazdasági növekedése lelassult, az államadóssága viszont egyre nő. Mezőgazdasági adottságainak köszönhetően Brazíliának van esélye mezőgazdasági és élelmiszerexportja növelésére, ami hozzájárulhat a gazdaság növekedéséhez és költségvetési hiánya csökkentéséhez.

Brazília a világ négy legnagyobb mezőgazdasági exportot lebonyolító országának egyike. Évi 77 millió tonna exportjával a világ vezető szójaexportőre, cukorból (24 milliót) és kávéból (2 milliót) ugyancsak Brazília exportálja a legtöbbet a világon. Harmincmillió tonnás kukoricaexportjával, mintegy 7 millió tonnás húsexportjával, valamint 1,2 millió tonnás gyapotexportjával a második legnagyobb exportőr a világon. A brazil mezőgazdasági export fő felvevői az EU, az USA, Kína és Oroszország.

A szója vetésterülete az utóbbi 10 évben 24 millió hektárról 37,5 millió hektárra nőtt, a kukoricáé 14 millióról 17,5 millió hektárra, és a cukornádültetvények területe is növekedett kis mértékben, jelenleg 10 millió hektár körül van.

Jelentős az ország gyümölcstermelése és -exportja is, ráadásul az exportált növények hozamai számottevően emelkedtek.

A brazil mezőgazdasági termelés dinamikusabb növekedése előtt két akadályt látnak a szakemberek: az országban uralkodó korrupciót és a megfelelő szállítmányozási-logisztikai kapacitás hiányát. Vízi- és vasúti szállítási útvonalak hiányában az áruforgalom 90 százalékát közúton bonyolítják. Csak a mezőgazdasági alapanyagok esetében ez 350 millió tonnát jelent évente, nem számítva a silókukorica és a cukornád rövid távú szállításait. Az ország lakosságának több mint 1 százaléka dolgozik a logisztikai ágazatban tehergépjármű-vezetőként, zömük mint egyéni vállalkozó. Ebből adódóan óriási az ország dízelüzemanyag-felhasználása. A mindenkori kormány a Petrobras állami nyersolaj-feldolgozó és üzemanyag-forgalmazó vállalaton keresztül szubvencionálja a gázolaj árát, ezzel is segítve a fuvarozók megélhetését. A szubvenciók mértéke a brazil államnak évi 2,5 milliárd dollárjába kerül, amit jelentős korrupció övez. Ezeken túl horribilis összegeket kell fordítani a költségvetésből a közúthálózat bővítésére és karbantartására is.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság/DLG-Mitteilungen