Lassan két hónapja, hogy hazánkat is elérte a koronavírus-világjárvány. Azóta a kormányzat folyamatosan hozza a védekezéshez és a gazdaság működtetéséhez, illetve a vállalkozók, cégek, termelők „túléléséhez”, a járvány utáni talpra álláshoz szükséges egészségügyi és gazdasági intézkedéseket. A járvány természetesen az oktatást, a szakképzést, azon belül az agrárszakképzést is nehéz, eddig ismeretlen helyzetbe hozta, amire gyorsan, adekvát választ kellett találni.

Az iskolának jelenleg 363 iskolarendszerű képzésben részt vevő tanulója van, a náluk oktatott szakmák és így a náluk végzett tanulók, szakemberek iránt nagy a kereslet. Ennek hatása megmutatkozik a felvételi jelentkezésekben is: a 2019–2020-as tanévre 160 új diák iratkozott be, és ez a szám örvendetesen növekvő tendenciát követ.

Jelenleg négy szakmát lehet elsajátítani az iskolában. Szakközépiskolai képzésben, 3 év alatt dísznövénykertész, virágkötő és virágkereskedő, valamint általános kertész szakmákban lehet bizonyítványt szerezni. Szakgimnáziumi szinten parképítő és -fenntartó technikus szakképzettség szerezhető 4+1, vagyis 5 éves képzésben. Szakiskolai képzés keretében úgynevezett részszakképesítést kínálnak a gyengébb képességű tanulóknak, így az 1 éves előkészítő után 2 év alatt parkgondozó, illetve kerti munkás képesítést szerezhetnek a diákok.
Az ősszel induló kertésztechnikus-képzés iránt nagy az érdeklődés. Ebben a képzésben 2 év alapozást követően lehet szakirányt választani, 3 év után pedig dísznövénykertész-virágkötő, zöldség-gyümölcs termesztő, gyógy- és fűszernövény termesztő, valamint parképítő és -fenntartó technikusok lesznek a végzettek. Így az „osztatlan” 5 éves képzés végén érettségivel és technikusbizonyítvánnyal, technikusi végzettséggel, szakképzettséggel hagyhatják el az iskolát a tanulók.
A dolog visszafelé is működik: akinek ez a képzés nem megy, az a 9. évfolyam után szakiskolai osztályban tudja folytatni a tanulmányait.
A gyakorlati alapismereteket a tanulók eddig is az iskola tankertészetében sajátíthatták el; ősztől pedig duális rendszerben – ami egyébként nem újdonság az iskola számára – kell megoldani a gyakorlati képzést.
A tankertészet mint működő üzem végzi a gyakorlati oktatást, valódi árunövény-előállítás történik itt. Jellemzően mintegy 100 ezer palántát és 10 ezer cserepes levél-dísznövényt állítanak elő és értékesítenek, valamint díszfaiskolai termesztést is folytatnak. A „jeles napok”-ra (Valentin-nap, nőnap, anyák napja, halottak napja, karácsony stb.) menetrendszerűen felkészülnek, ezekre az alkalmakra rengeteg tulipánt, nárciszt, jácintot, krizantémot, mikulásvirágot állítanak elő a tankertészetben.
Ezt a bevált és begyakorlott oktatási rendet és munkafolyamatot borította fel szinte egyik pillanatról a másikra a járvány miatti intézkedéssorozat. Nemcsak rövid idő alatt kellett átállniuk a digitális oktatásra, de a követendő gyakorlatot is maguknak kellett rögtönözniük.
Ennek ellenére, amennyire néhány hét távlatából az igazgató meg tudta ítélni, a vártnál jobban sikerült az átállás. Az elméleti oktatásban könnyebben ment, mert valamennyi digitális tananyag (főleg videóanyag) adott volt, viszont a gyakorlati oldal megvalósítása kevésbé volt egyszerű.
Kókai Katalin gyakorlati oktatásvezető vezetésével az iskola tanárai megfeszített munkával, rövid videóanyagokat készítettek az aktuális feladatokról és munkafázisokról a tankertészetben, amiket Facebook-on, Youtube-on és az iskola honlapján keresztül juttattak el a tanulóknak. A diákok a kapott feladatok megoldását szintén digitálisan küldik el az iskolának. A számonkérés és az értékelés már nehezebb, de mivel valamekkora elméletigénye minden gyakorlatnak van, találnak megoldást. Igaz, egy ilyen gyakorlatigényes manuális munkának, a növényekkel való közvetlen kapcsolatot megkövetelő szakmának pont a lényege vész el – de végül is beállt ez a kényszerű rendszer, mert a tanulók így legalább nem veszítenek évet. Az érettségire és a szakmai vizsgákra is sort kerítenek. Azt tapasztalják, hogy a diákok megértették a helyzetet, segítőkész a hozzáállásuk, várják és elvégzik a feladatokat. Segítik tanáraikat ebben a nehéz helyzetben, sőt, önálló kezdeményezésekkel és ötletekkel is előállnak.
Akik vállalták, illetve akik felsőoktatásba készülnek, azok írásbeli vizsgát tesznek május 4-ével kezdődően, ami teljes értékű érettséginek felel meg. Aki most nem vállalja, annak ősszel biztosítanak lehetőséget az érettségi vizsgára. A szakmai vizsgákra a kormány döntésének megfelelően kerül sor, várhatóan írásbeli és gyakorlati vizsgák lesznek.

A tankertészetben tart a tavaszi munkacsúcs. A járvány miatt a munkálatokat az iskola dísznövénykertész-szakmunkás munkatársai és néhány, a feladatot vállaló szakoktató végzi, azokat is, amiket a tanulók szoktak ellátni. Minden munkát sikerült idejében elvégezni. A palánták és dísznövények értékesítése is folyamatos, és nemcsak helyben, hanem rendelésre a környező kerületekbe is vállalnak kiszállítást.

További híreket "koronavírus" témakörben, ide kattintva olvashat tematikus oldalunkon.