Mit kell tudni a közösség megalakulásáról? Honnan jött az ötlet, hogyan valósították meg, milyen volt a fogadtatása?
Bevásárlóközösségünk ezt az igényt kívánja kiszolgálni egy webáruház üzemeltetésével (http://www.szezonkosar.hu/). Már most is több mint kétszázötven élelmiszerből lehet választani, a tojástól kezdve a zöldségeken át egészen a kiváló Balaton-felvidéki borokig. Az áruház minden termékét helyi termelők állítják elő.
Már működik egy ideje a Szezonkosár. Mi a céljuk vele, milyen eredményeket várnak tőle?
– Legfontosabb célunk, hogy ezt a helyi termékekre támaszkodó platformot hosszú távon üzemeltethessük, megbízható és egészséges élelmiszerforrásként a helyi családok számára. A COVID-19 okozta járványhelyzetben megerősödött az igény az úgynevezett egyérintéses termékek iránt. A mi térségünkben is sokan elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, azonkívül komoly igény mutatkozott a helyi termékeket összefogva megjelenítő rendszer iránt. Mindezek tudatában a bevásárlóközösségünkhöz csatlakozó termelők és vásárlók számának gyors növekedésére és a forgalom erősödésére számítok. Az újonnan létrehozott közösség fennmaradásán túl a helyi szolgáltatási szektor bevonására is számítok hosszú távon.
Eltelt már néhány hónap a működés indulása óta. Mik a tapasztalataik?
– Kiemelkedő médiafigyelem kísérte a weboldal elindítását, ami közösségünk hirtelen gyarapodása is tükrözött. Az utóbbi hónapban viszont nem érzékeltük a tagság markáns növekedését.
Bár a nyílt napjainkon lehetőség van vásárlásra a megrendelésen kívül is, de a közösséget a tudatos, előre átgondolt rendelésekre alapozzuk, ráadásul online felületen. Az esetleges nehézségek megoldása érdekében az átadónapokon információs pontot üzemeltetünk, hogy segítsünk vásárlóinknak az újszerű rendszer kiismerésében.
– Az általunk megkeresett gazdák 90 százaléka örömmel csatlakozott hozzánk. Többségüket a LEADER-szervezeten keresztül benyújtott támogatási kérelmek miatt már jól ismertük, de „kívülről” érkező termelők is szép számmal vannak közöttük. A megalakulás előtt tartott termelői fórumok tapasztalatai alapján kiemelten fontosnak tartottuk, hogy szigorú rendszert vezessünk be a termelők és termékeik ellenőrzésére. Ezt a LEADER-egyesület munkaszervezete vállalta. Újszerűségüknek köszönhetően igen felkapottá váltak a bevásárlóközösségek mint értékesítési csatornák, ennek ellenére mi továbbra is úgy gondoljuk, hogy továbbra is az ellenőrzött helyi termék képezik közösségünk alapját.
Mit gondolnak, mennyire segíti ez az önök munkáját, illetve az értékesítést?
– A hozzám eljutott vélemények alapján azt mondhatom, hogy az értékesítésre fordítandó idő koncentrálása, valamint hogy a megrendeléseknek köszönhetően pontosan tisztában vagyunk a kereslettel, és ez vált nagy segítségünkre a termelés megtervezésében. Így nem kell az teljes napokat a piacon tölteniük a termelőknek, és felesleg sem keletkezik.
Azonkívül így csatlakozni tudnak a nagy volumenű térségi marketingkampányokhoz, és egy-egy ilyen méretű önálló kampány finanszírozása legtöbbjük számára elérhetetlen.
A vásárlók mit szóltak a programhoz? Mi a véleménye, mennyire bevett szokás a házi termékek tudatos keresése, fogyasztása?
Mik a terveik? Terveznek-e programokat a vásárlóiknak?
– Kóstolással egybekötött nyílt átadónapjainkon közvetlenül találkozhatnak a vásárlók a közösség termelőivel. Az átadónapok programját a termelők bemutatkozásával szeretnék tovább bővíteni, amelyek keretében bemutathatják gazdaságukat, termékeiket és a termelés folyamatát.
Tervezik-e újabb gazdák, termelők bevonását, és ha igen, mik a csatlakozás feltételei?
– Természetesen, folyamatosan bővíteni szeretnénk a termelők körét. Ennek során a termékskála szélesítése a fő szempont. Ellenőrzési rendszerünk alapköve, hogy a megyéből, illetve 40 kilométeres körzetből kell származni a termékeknek. Termelőinktől nyitottságot várunk el munkaszervezetünk irányában.
Így csak valóban helyi termékeket előállító és a saját árujukat árusító termelők kerülhetnek a tagjaink közé.
Összességében mit mondana: bevált az elképzelésük, amivel elkezdték a programot?
– Néhány hónap elteltével nem vállakoznék végleges konklúzióra, de a termelői visszajelzések és a vásárlók elégedettsége alapján úgy gondolom, jó irányba indultunk. A helyi termékek értékesítésére szükség volt egy közös platformra, szerintem nem érdemes pusztán az értékesítésre egyedi felületet létrehozni. Bevásárlóközösségünk egyre inkább a helyi termelést és a termelők együttműködését ösztönző, a vidékünkön élő családok tucatjait kiszolgáló fórummá alakul. Egy öntudatos közösség összekovácsolása és a szokások megváltoztatása időigényes, de hálás feladat. Meggyőződésem, hogy a következő években a Szezonkosár Bevásárlóközösség tovább gyarapszik, és meghatározó tényezőjévé válik a Balaton nyugati medencéjében előállított termékek értékesítésének – fogalmazott Vértesaljai László munkaszervezet-vezető.