Back to top

Nyári bőrvédelem belsőleg zöldségek és gyümölcsök segítségével

Bőrünk védelmét nem csak kívülről fokozhatjuk, hanem az elfogyasztott élelmiszerek által is. Mivel a zöldségek és gyümölcsök különleges hatóanyagai belülről is képesek támogatást nyújtani egyik legterjedelmesebb szervünknek.

A nyers táplálékok fontosak. A megfőzött, hőkezelésnek alávetett, feldolgozott zöldségek már kevésbé értékesek...
A nyers táplálékok fontosak. A megfőzött, hőkezelésnek alávetett, feldolgozott zöldségek már kevésbé értékesek...
Fotó: wikipedia
Mi, emberek bármikor árnyékba húzódhatunk, bebújhatunk házaink védelmébe, illetve bekenhetjük testünket némi védelmet biztosító készítményekkel. A növények többsége viszont kénytelen nyáron is fegyelmezetten kint állni napközben a napon. Az egyedüli módja annak, hogy e komoly hatás ellenében életben maradjanak, ha alkalmazkodnak és kiépítik védekezőrendszerüket. A földből kibújó növényi részek azonnal elkezdenek védekezni, a beltérben nevelt palántáknak, sőt, még a nyáron kertbe költöztetett szobanövényeknek viszont szükségük van egy kis edzésre kihelyezés előtt. Ha szoktatás nélkül tennénk őket a tűző napra, megégnének. Ebben hasonlítunk, mert éppen ilyen óvatosságra van szükségünk egyébként nekünk is. Csodálatos módon a maguk számára termelt anyagok (pl.: antioxidánsok, vitaminok) a mi védelmünket is erősítik.

Személyre szabott napernyőnk

A bőrszínünk nem csupán a véletlen játéka miatt olyan, amilyen. Éppen ezzel árulkodik genetikai és földrajzi származásunkról, ezzel együtt jelezni próbálja, hogy a planétánkon hol vagyunk leginkább otthon. Ha ezt félreértjük vagy nem akarjuk figyelembe venni, komoly veszélynek tesszük ki védőburkunk egészségét.

A bőrünk színéért felelős melanociták termelik az egyedi színünket adó festékanyagot, a melanint. Ezeknek a pigmentgolyócskáknak két fajtája van, a világos bőrűekben a feomelanin van túlsúlyban, míg a sötétebb bőrűekben az eumelanin. Egyik sem jobb a másiknál, egyszerűen mások, mert az élőhelyhez való legoptimálisabb alkalmazkodást szolgálják. Az északiak nagyon fehér bőrüknek köszönhetik, hogy jobban tudják hasznosítani azt a csekély napsugarat, ami náluk van. A sötét bőr viszont jelentősebb védelmet nyújt a szervezet számára az erősebb napsugárzás káros hatásaival szemben, és abban is segít, hogy ne hevüljön túl a test a forróságban.

Nehéz helyzetbe hozzák magukat azok a sötét bőrű emberek, akik egyre északabbra vándorolnak, ahol a bőrük erősebb védekezőképessége a gyengébb napsugárzással kombinálva szinte borítékolja a vitaminhiányos állapotot és a vele járó kockázati tényezők egész sorát.

Az északi, rendkívül világos bőrű népek szülöttei is fokozott rizikónak teszik magukat, ha túlságosan délre települnek, mert a bőrük sosem lesz képes megszokni az intenzívebb napsugárzást, ezért lényegesen magasabb eséllyel fejlődik ki náluk a bőrrák valamely fajtája.

Védővegyületek

Testünk túl csupasz és önmagában eléggé védtelen az UV- sugarakkal szemben, ezért a téli fakóság után hozzá kell szoknia az erősebb hatásokhoz. Ebben segít, ha kora tavasztól minél többször keresünk alkalmat egy kis napfürdőzésre, rendszeresen fogyasztunk olyan élelmiszereket, amelyek a bőrben védőréteget képeznek, illetve részt vesznek az UV- sugárzás keltette káros szabad gyökök semlegesítésében. Amikor azonban túl hosszas érintkezésre számíthatunk a legtanácsosabb védőruházattal óvni a bőrünket.

A sárgarépa is jelentős bőrvédő zöldségünk
A sárgarépa is jelentős bőrvédő zöldségünk
Fotó: wikipedia
Béta- karotin

Három héten keresztül napi 30 mg béta- karotin fogyasztásával el lehet érni egy enyhe narancsszínű védőréteget. Ez az elszíneződés jelentősen fokozza a napsugarakkal szembeni toleranciánkat, és lehetővé teszi, hogy a napon tartózkodás idejét kétszer- háromszor megnöveljük a leégés kockázata nélkül. A bőr egészségének és védelmének érdekében fogyasszunk ezért gyakran magas béta- karotintartalommal rendelkező zöldségeket, gyümölcsöket (sárgarépa, édesburgonya, spenót, kelkáposzta, cékla, piros és sárga paprika, sárgabarack, sárgadinnye, mangó, papaya, homoktövis, nyers kakaó, goji bogyó).

Likopin

A paradicsom és a görögdinnye színanyagának védelme még az előzőnél is hatékonyabb, elnyeli az UVA- és UVB- sugárzást, megelőzi a bőr károsodását és segít a helyreállításban. Szüksége van ugyan néhány hétre, hogy igazán ki tudja fejteni áldásos hatását, de ez egy jó érv arra, hogy minél gyakrabban fogyasszunk paradicsomos ételeket.

Antocián

A cseresznye, meggy, fekete áfonya, kék szőlő magas antociántartalma védi mind a gyümölcsöt, mind a fogyasztóját a napsugárzás káros következményeitől.

Polifenolok

A zöld és a fekete teában fellelhető EGCG névvel illetett flavanol egerekkel végzett kísérletben védőhatással bírt az UV-hatással kapcsolatba hozható daganatokkal szemben. A zöld tea ezen felül még a bőr kollagénszintjét is óvja. A katechinek erős antioxidánsokhoz méltóan megvédik a bőrt a napsugárzástól, csökkentik az UVA- sugárzás okozta bőrkárosodás mértékét, valamint javítják a bőr hidratáltságát. A színesebb szőlőkben, eperben, málnában, földimogyoróban, kakaóban található rezveratrollal szintén erősíthetjük a védekezésünket. Már napi 20 gramm jó minőségű étcsokoládé megduplázza a bőr ellenállásást az UV-sugárzással szemben.

Avokádót is érdemes rendszeresen fogyasztanunk
Avokádót is érdemes rendszeresen fogyasztanunk
E- vitamin

A mértékkel fogyasztott olajos magvak (napraforgó, mandula, dió), hidegen sajtolt növényi olajok és az avokádó védenek az ártalmas szabad gyökök károkozásaival szemben.

C-vitamin

Igyekszik megvédeni a bőrt a környezeti hatások okozta oxidatív károsodásokkal szemben.

Omega-3 zsírsavak

Erős gyulladáscsökkentő hatással rendelkeznek, vigyáznak a bőr egészségére, rugalmasságára és hidratáltságára. Legjobb növényi forrásai a kendermag-, a lenmag-, a chia mag-, és a dió valamit ezek magolajai.

Egyéb hatóanyagok

A sötétzöld levelű zöldségekben levő lutein is segít megvédeni a bőrt a kiszáradást és ráncosodást kiváltó oxidatív károsodásoktól.

A hisztidin serkenti az UV-sugárzást elnyelő urokánsav termelődését. Jelentősebb forrásai: szójafehérje, tofu, hüvelyesek, karfiol, kelkáposzta, tökmag, búzacsíra, mogyoróvaj.

Egy kísérlet során bebizonyosodott, hogy az avokádóból kivont speciális lipidmolekula, a PFA (polihidroxilált zsíralkohol) UVB- sugárzással való érintkezés előtt keratinocitákba juttatva csökkenti az UV-sugárzás által kiváltott sejtkárosodást, növeli a sejtek életképességét és serkenti a DNS javítását.

Laboratóriumi vizsgálatokban a szulforafán is bizonyított, mivel képes volt akár 29 %-kal csökkenteni az UV- sugárzás által elpusztult bőrsejtek számát. Védőhatása közel 48 órán keresztül kitart. Semlegesíti a szabad gyököket, segíthet megelőzni a bőrrákot és legfőbb okozóját, a leégést. Forrásai: brokkoli, brokkoli csíra, karfiol, kelbimbó, káposzta, vízitorma.

A belső védelem legalább olyan fontos, mint a külső eszközök, amiket bevethetünk a túlzott napsugárzással szemben. Akkor járunk tehát a legjobban, ha élünk a fényvédelem minden fajtájával.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nyugalomba vonulnak a hernyók, most kell feltenni a hernyófogó öveket – növényvédelmi előrejelzés 41. hét

Végre nem szenvednek vízhiányban a növények, cserében viszont nagyon sok érőfélben lévő gyümölcs reped, ahogy megszívta magát vízzel, így elkerülhetetlen a nagymértékű rothadás. Van teendő a hernyókkal is, és hamarosan kezdhető az őszi lemosópermetezés.

Sváb gasztronómia a Vértesben

Kis síkság, sok hegy, természeti és épített emlékek, kulturális és gasztrokulturális élmények. Cseresek, szurdokerdők, karsztok váltják egymást. Röviden így jellemezhetnénk a Vértest. Mindennek tetejébe Kőhányáspusztán ékszerdobozként várja a vendégeket a Vérteserdő Zrt. Gróf Esterházy Móric Ökoturisztikai Központ és Turistaháza.

Van, aminek jót tett az aszály

A vertikális termesztőrendszerekben elképesztő hatékonyan gazdálkodnak a vízzel, ráadásul kevesebb növényvédő szerre van szükség, mint a szabadföldi esetében. Ennek eredményeképpen aszályos időben is biztos termést biztosít.

A mikroalgák bőséges, egészséges táplálékot és takarmányt ígérnek bármilyen környezetben

A globális élelmiszer-ellátás számos fenyegetéssel néz szembe, beleértve az éghajlatváltozást, a háborúkat, a kártevőket és a betegségeket. Az emberi szem számára parányi organizmus – a mikroalgák – megoldást jelenthetnek.

A hazai alma hazai piacra kerül

Almafogyasztást ösztönző kampányt indított az Agrármarketing Centrum, ezzel már hatodik éve népszerűsítve a zöldség- és gyümölcsfogyasztást. Az eseményen alma egészséges volta mellett az aszály miatti almatermés mennyiségére is felhívták a figyelmet, ami bár ellátja a hazai fogyasztási igényeket, ugyanakkor az ipari felhasználású alma termésmennyisége idén jelentősen lecsökkent.

Fekete bogyók augusztusban

Kétféleképp is találkozhatunk szederrel a kertekben: a vadszeder vékony, tüskés sarjaival gyomként gyűlik meg a bajunk, termetes nemesített fajtái viszont sok finom gyümölcsöt adnak. Ez utóbbiak gondozásához adunk tanácsot.

30 finom, alacsony szénhidráttartalmú étel, amit a dietetikusok ajánlanak

Manapság az alacsony szénhidráttartalmú diéták népszerűbbek, mint valaha. Jaclyn London, dietetikus szerint fontos megjegyezni, hogy csak azért, mert egy étel szénhidrátot tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy egészségtelen. Sőt, a szervezetünknek szüksége van a szénhidrátokra a túléléshez.

Még inkább számít az ár

Az agrárágazatot, az ipart és a szolgáltató szektort egyaránt különösen érzékenyen érinti a nagy költségnövekedés. A folyamatosan emelkedő kiadások csak részben építhetők be a fogyasztói árakba, sok termék és szolgáltatás iránt pedig bizonyos fogyasztói árszint fölött lezuhan vagy megszűnik a kereslet. A termelők és kereskedők is érzik a változást.

Mi is pontosan a „longevity diéta”, és tényleg tovább fogunk élni tőle?

Talán hallottunk már a longevity, vagy "hosszú élet" diétáról, melynek szabályos követése hosszabb élettartamot ígér, de mi is ez pontosan, és különbözik-e egyáltalán más egészséges étrendektől?

A jégverés azt is érintette, ami a földben volt

Szeptember 29-én heves esőzések és jégeső pusztított Baja, Tompa, Zákányszék, Battonya és Domaszék térségében, olvastuk a FruitVeB honlapján. A vihar letarolta, ami az útjába esett, erről kérdeztük Vass Károly zákányszéki termelőt, szaktanácsadót.