Back to top

Hogyan változott a táplálékpiramis az idők során?

Valószínűleg már mindenki számára ismert a táplálkozási piramis fogalma, vagy legalábbis láttunk már élelmiszer-piramist, ami beégett az elménkbe. Nagy valószínűséggel ezt úgy képzeljük el, mint azt az élelmiszer-piramist, amelyet az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) 1992-ben hivatalosan elfogadott.

Az 1992-es élelmiszer-piramis hat élelmiszercsoportot tartalmaz négy szintre osztva. Az alapot a kenyér, a gabonafélék, a rizs és a tésztafélék alkotják. A második réteg a gyümölcs- és zöldségcsoportokat tartalmazza, kissé a zöldségek felé hajolva. A harmadik szint tartalmazza az állati termékeket: a húst és a tejtermékeket. Végül a háromszög csúcsa a cukor, amellyel arra figyelmeztetnek, hogy mértékkel fogyasszuk.

Lehet, hogy a legtöbben így képzelik el az élelmiszerpiramist, de ez már nem pontos.

A The New York Times ugyanis arról számol be, hogy a piramist még 2005-ben megváltoztatták, sőt, az azt felváltó piramist mára már le is cserélték. Talán a legnagyobb tanulságunk ebből, hogy a táplálkozással kapcsolatos ismereteink folyamatosan fejlődnek.

Illusztráció
Illusztráció

Korai élelmiszer-útmutatók

A Harvard School of Public Health közzétette az USDA élelmiszer-útmutatóinak történetét, bemutatva az amerikai kormány számos elavult kísérletét a közegészségügy tájékoztatására. A legkorábbi változatot 1943-ban vezették be, amikor a háborús idők közepén az útmutató kiegyensúlyozott táplálkozásra buzdította az amerikaiakat, mert - saját szavaikkal élve - "Az USA-nak szüksége van ránk, hogy erősek legyünk".

Az 1943-as útmutató hét élelmiszercsoportot javasolt, amelyek közül néhány a mai mércével mérve valóban bizarr volt.

Persze, az ötös csoport a megszokott "hús, baromfi, hal vagy tojás" volt, de ott volt a furcsán specifikus kettes csoport, a "narancs, paradicsom, grapefruit ... vagy nyers káposzta esetleg salátalevél", a hetes csoport pedig csak "vaj és dúsított margarin" köré épült.

Amint azt már láthatjuk, ez egy bonyolult rendszer volt, és jó pár évvel később a hét élelmiszercsoportot négybe sűrítették: tejtermékek, hús, gabonatermékek, valamint gyümölcsök és zöldségek. Ha valami, akkor ez az új rendszer kissé túlságosan leegyszerűsített volt, amit a kalauz a következő záradékkal látszott elismerni: "Plusz egyéb élelmiszerek, ha szükségesek az étkezések kiegészítéséhez, a további energia és tápanyagok biztosításához".

A nagy piramisok

Mint korábban említettük, a táplálkozási piramis legtöbb ember által ismert változatát az USDA 1992-ben fogadta el. A Scientific American szerint a zsír és az olajok minimalizálásának és az összetett szénhidrátok maximalizálásának általános elveire épült.

A tudósok azonban szkeptikusak voltak a piramissal szemben, és gyorsan elhangzottak ellene a kritikák.

Egyrészt az útmutató az összes zsírtípust egy kalap alá vette, holott egyes zsírok egészségesek, és még a szívbetegségek kockázatát is csökkenthetik. A spektrum másik oldalán a piramis több szénhidrát fogyasztását támogatta, mint amennyit a bizonyítékok szerint kellene. 2005-ben az USDA új élelmiszer-piramist mutatott be, amely nagyobb hangsúlyt fektetett a teljes kiőrlésű gabonafélékre, különbséget tett a zsírok egyes fajtái között, és a piramison egy, a testmozgást népszerűsítő ábrával bővült. De ezt is kritikával fogadták, a Harvard School of Public Health "zavarónak" nevezte a képet.

Illusztráció
Illusztráció

Az élelmiszercsoportok a piramis függőleges szeleteként helyezkedtek el, egymás mellett álltak, nem pedig egymás tetején, ezzel az egész piramis analógiát átírták. Az piramisnak az a lényege, hogy a legfontosabb csoport alul legyen, és támogassa a többit, így ez nem volt megfelelő.

MyPlate

2011-ben, mindössze hat évvel a megújított élelmiszer-piramis bemutatása után az USDA úgy döntött, hogy az egészet elveti, és teljesen lecseréli. A The New York Times beszámolója szerint az új, MyPlate nevű útmutatót az országos elhízás elleni küzdelem részeként mutatták be. Az élelmiszerpiramis helyébe egy tányér és egy pohár képe került, négy különböző arányú élelmiszercsoportra osztva: gyümölcsök, zöldségek, fehérjék és gabonafélék. A képhez tartozik egy kis csésze is az oldalán az ötödik élelmiszercsoporttal: a tejtermékekkel.

A The New York Times szerint a MyPlate és a régi élelmiszer-piramisok közötti legnagyobb különbség a gyümölcsök és zöldségek hangsúlyozása, amelyek a tányér felét foglalják el. Ezúttal a zöldségek kapják a legnagyobb ajánlott adagok helyét, míg a cukrot egyenesen kihúzták a képből (bár más élelmiszerekben is van annyi hozzáadott cukor, hogy önálló csoportot alkossanak).

Forrás: 
tastingtable.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Idén is várja az érdeklődőket a mézeskalács-kiállítás Vácrátóton

Idén is látogatható Vácrátóton az ország egyik legrégebbi mézeskalács kiállítása, amelyet a plébánián lehet megtekinteni - tájékoztatta Spiegelhalter László polgármester az MTI-t.

Félmilliárd forintnyi áfacsalás zöldséggel és gyümölccsel

Félmilliárd forintnyi áfát csalt el egy zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, tizenkilenc gyanúsítottal szemben költségvetési csalás miatt nyomoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - közölte a hatóság szerdán a Facebook-oldalán.

Áremelkedések miatt nőtt a mezőgazdasági kibocsátási érték

A mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke megközelítette a 4 ezer milliárd forintot az idei évben, ami 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A növekedéshez az árak 42 százalékos emelkedése járult hozzá, míg a teljes termelési volumen 19 százalékkal, ezen belül a növénytermesztésé 28, az állattenyésztésé 6,1 százalékkal csökkent, a szolgáltatásoké 1,0 százalékkal nőtt - közölte szerdán első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Azerbajdzsán a harmadik legnagyobb mogyoró exportőr a világon

2022-ben összesen 67 ezer tonna mogyorót takarítottak be Azerbajdzsánban. Ezzel az ország a globális piacokon a harmadik legnagyobb mogyoróexportőr – mondta Szurhaj Novruzov a mezőgazdasági minisztérium tisztviselője.

Egy meglepő összetevő, hogy a sült zöldségek tökéletesek legyenek

A kiegyensúlyozott étrend fenntartása érdekében az étkezéseknek sovány fehérjéket, teljes kiőrlésű szénhidrátokat és zöldségeket kell tartalmazniuk. Nem újdonság, hogy a zöldségek az egészséges táplálkozás létfontosságú részét képezik.

A támogatások nem húzzák ki a gödörből a zöldségtermesztőket

Egyre nagyobb a boltok polcain a rivalizálás a hazai és a külföldi fagyasztott, illetve konzerv zöldség-gyümölcstermékek között. Hogyan tudják ezek a hazai termék felvenni a versenyt a külföldivel, és miként reagálnak minderre a fogyasztók? Erről a kérdéskörről, továbbá a magyar zöldségtermesztés aktuális helyzetéről és jövőjéről beszélt Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke az MMG Direkt legutóbbi adásában.

Reziliencia az agráriumban - Ki marad a végén?

A generációváltás új szabályozása és az agrárium válságállósága volt a két kiemelt témája a negyedik alkalommal megrendezett Agribusiness Konferenciának december 6-án. Az ország legnagyobb agráriummal és agrárgazdasággal foglalkozó egyetemközi diákszervezete a szaktárca, valamint a banki és a termelő szektor jelentős képviselőit hívta meg a tanácskozásra.

Biztonságos törődés: Mire figyeljünk élelmiszer-adományozáskor?

Advent időszakában sokan adományozással segítik szebbé tenni nehezebb sorsú embertársaik számára az ünnepeket. Az élelmiszer-adományozás az egyik legkézenfekvőbb és legjobb megoldás, azonban ennek is megvannak a szabályai.

A hétvégén rendezik meg a Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztivált

December 9-10-én rendezik meg a XIII. Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztivált, amelyen a hagyományoknak megfelelően idén is kiosztják az Év kiváló magyar méze verseny elismeréseit - közölték a szervezők az MTI-vel.

A magas koleszterintartalmú élelmiszerek hatásai a koleszterinszintre...

A koleszterin fontos a sejtmembránok szerkezetének fenntartásában, és segíti a szervezetet a D-vitamin és a létfontosságú hormonok előállításában. A szervezet ugyan termel koleszterint, de ha sok koleszterint fogyasztunk, akkor kevesebbet állít elő. Valamint, ha nem fogyasztunk magas koleszterintartalmú ételeket, a testünk akkor is elegendő mennyiséget termel.