0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 10.

Anyagmozgatás-gépesítés felsőfokon

Szeptember közepén anyagmozgatási, logisztikai és kiszolgálói gépbemutatót tartott a JCB. Előbb kilenc ország képviselői ismerhették meg a cég legújabb fejlesztéseit, köztük egy elektromos erőgépet, az utolsó napon pedig a magyar agrársajtó képviselőinek tartottak bemutatót.

Az eseményt a KITE Zrt.-vel közösen szervezte a JCB, a rendezvény házigazdája a mezőkövesdi Matyó Agrártermelő Zrt. volt. Utóbbiról érdemes tudni, hogy 5120 hektáron gazdálkodik, amit általában nagy gépekkel művel, és még mindig a régi nagyüzemi birtokszerkezettel rendelkezik.

Amikor gépesítésről beszélnek, általában nagyobb figyelmet kapnak a szántóföldi talajművelők és a betakarítók, az anyagmozgató és logisztikai kiszolgáló eszközeit csak mellékesen kezelik. Holott, ha az anyagmozgatást nem gépesítenénk, az összes többinek sem volna sok értelme. Viszont ha a többi gép munkáját nem szolgálják ki kellően, ha nem megfelelő az anyagmozgatás vagy a logisztika, akkor már nem nagyon vonják kétségbe a JCB eszközök fontosságát – igaz, a „sztár” jelzőt ilyenkor sem kapják meg a gépek.

A JCB és a KITE Zrt. kapcsolata 15 évre tekint vissza. Elmondták, hogyha voltak is benne nehézségek, mindig példaértékű volt az együttműködés.

Az utóbbi 2–3 évben előbb jött a pandémia, most meg a háború, ennek ellenére a két cég kapcsolata jelesre vizsgázott. Ha volt is gond a szállítással vagy a kiszolgálással, az alkatrészellátással, igyekeztek úgy megoldani, hogy a termelők ne érzékeljék őket. Sasvári Gábor, a Matyó Agrártermelő Zrt. vezérigazgatója érdekes véleményt fogalmazott meg: „Szép dolog a márkaszeretet, nálunk is létezik ilyen, de egy gyártónál még fontosabb, hogy az eladás után milyen a szervizszolgáltatás.”

Nigel Talbot-Smith, a JCB mezőgazdasági üzletfejlesztési igazgatója 18 éve dolgozik a cégnél. Úgy került Magyarországra, hogy ide nősült, azután pedig ő kezdte meg a KITE-vel az együttműködésre vonatkozó tárgyalásokat. Azóta sokfelé járt a világban, közben felépítette az USA-ban a JCB-t, nemrég pedig visszatért Európába. Magyarország közel áll a szívéhez, hangsúlyozta külön is bemutatkozásában. A KITE Zrt.-vel kialakult 15 éves partnerséget azzal jellemezte, hogy ezalatt a magyar partner piaci részesedése folyamatosan növekvő tendenciát mutat.

A tájékoztató és bemutató célja a jövőbe tekintés volt. Valamennyi gépkategóriájukban vannak olyan újdonságok, amelyek job­bá teszik az adott JCB-t.

A JCB Loadall AgriPro széria erősített mellső és hátsó hidakat kapott, melyek nagyobb terhelhetőséget, 50 km/h végsebességet és stabilabb kormányzást biztosítanak. A JCB portfóliójában megtalálhatók a hagyományos felépítésű és törzscsuklós rakodók is. Emellett igazi újdonság az elektromos meghajtású gépek voltak. Összesen 22 különböző típusú gépet hoztak, amikből tizenkettő szerepelt a bemutatóban. Közülük tíz rakodásra használható eszköz volt.

A JCB-t 1945-ben alapították. Előbb a mezőgazdaságnak, majd az építőiparnak, végül hulladékgazdálkodóknak kezdtek el eszközöket gyártani. Úgy tartják, hogy az anyagmozgatásban, illetve annak gépesítésében ők az elsők. Ezt nemcsak kijelentik, hanem igyekeznek megtartani a vezető pozíciót. Erről árulkodnak a fejlesztéseik is. Egyre produktívabbak, innovatívabbak, egyre üzemanyag-takarékosabbak a vállalat gyártmányai.

A gépbemutatón sorrendben szerepeltek az egyes géptípusok, külön kiemelve azokat az előnyöket, amelyek miatt ma a világ élvonalába tartozónak ismerik el őket.

Elsőként az elektromos JCB 525-60E-t láthattuk, amelynek a kivitele megegyezik a dízelüzeműével, de teljesen elektromos a meghajtása. Alacsony építésű, kompakt teleszkópos rakodó, akkumulátora újratölthető, nincs CO2-kibocsátása és nagyon csendesen, szinte zajtalanul működik. Általában az állattartásban, üvegházakban, zárt raktárakban vagy olyan helyeken, ahol a zaj vagy a károsanyag-kibocsátás problémát okozhat.

Az Agripro 542-70, az Agri Extra és az Agri Super úgynevezett kitológémes rakodók, és teljesen új széria. Átlagos emelőkapacitásuk 3–6 tonna között van, a motort és a váltót maga a JCB gyártja.

Az Agripro 542-70 egy 173 lóerős hibrid hajtóműves gép, 4,8 literes motorral. Hidraulikaszivattyújának teljesítménye 160 l/perc. A gép 50 km/h sebességgel tud közlekedni.

A törzscsuklós kompakt homlokrakodók között a JCB 403 a legkisebb, a JCB 409 a legnagyobb, és közöttük van a 406 és a JCB 407-es.

A JCB 403-as 2,2 méter magas, 1,1 méter széles, 50 lóerős Perkins-motor hajtja. Az itt bemutatott gépek közül a JCB 409 a legnagyobb, amiben intercooleres motor található, hidraulikája 119 l/perc teljesítményre képes. Nagyobb gazdaságokba ajánlják. Közúton 40 km/h-val tud közlekedni.

A JCB 427 és a JCB 435S nagyméretű, törzscsuklós mezőgazdasági rakodók. Mindkét eszközben
6,7 literes motor van és 6 sebességes váltóval készülnek, valamint automata gém szintezésvezérléssel van felszerelve.

A Telemaster törzscsuklós rakodógépek robusztusak és kitológémmel van­nak felszerelve. A JCB 420-at 4,8 li­teres dízelmotor hajtja, törzscsuklós alvázkialakítása 14 százalékos oldalirányú mozgásra képes. A JCB TN 220-as 4,6 mé­teres gémmel van felszerelve. A JCB Fastrac gépek közül a JCB 4220 óránként
65 kilométeres, a 220 lóerős JCB 8330 pedig akár óránként 73 kilométeres sebességgel képes közlekedni.

Elől-hátul hidraulikus rugózású, ezért állandó közép­állásban lehet tartani a gépet.

A tárcsafékek ABS-esek, a fülkében személyre szabhatók a funkciók. Működtethető a gyártó saját GPS-ével, de rácsatlakoztatható a John Deere KITE GPS rendszerére is.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság