0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Fiatal szakemberek nélkül nincs jövő

A magyar diákok kertépítés kategóriában tavaly történelmi rekorddal, 91%-os eredménnyel megnyerték Grazban a szakmák Európa-bajnokságát, az EuroSkills versenyt. Emellett elhozták a Nemzet Legjobbjai díjat, ami azt jelenti, hogy a különböző szakmák csapatai közül ők érték el a legjobb teljesítményt.

Gódorné Hazenauer Zita kertépítés-szakértő felkészítőtanárral a verseny óta eltelt időszakról és a tapasztalatokról beszélgettünk a Hungarogreen kiállításon.

Ön szerint mi a legfontosabb hozadéka annak, hogy Euro­Skills-győztesek lettek a magyar kertépítő diákok?

Több mint száz szereplő összefogásával született meg ez az eredmény, a szakma és az oktatásügy képviselői is sokat dolgoztak érte. A nagy médiavisszhang a beiskolázásra van a legnagyobb hatással. Idén már a harmadik tanév kezdődött meg úgy, hogy több hazai iskolában túljelentkezés volt a parképítőképzésre. Ha ennek a programnak semmilyen más hozadéka nem lenne, csak ez, már akkor megérte.

Az Agrárminisztérium Közép-Magyarországi Agrárszakképzési Centrum Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikumában 2019-ben adták át az országos parképítő tehetséggondozó tanbázist Budapesten. Kik vesznek részt benne?

A tehetségprogramba minden évben száznál több diák kapcsolódott be, idén is 125 fiatal jött el az ország szakirányú középiskoláiból, valamint a MATE Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézetéből, hogy belekóstoljon a rendszerbe.

Tavasszal a balatonfüredi kertészeti szakmai napon bemutattuk a kerttechnikai munkafüzetünket, ami segíti az oktatási munkánkat és a művezetőket is, hiszen valójában egy építési segédlet.

Az a mérhetőségi standardizálás még nincs meg a kertépítő szakmában, amit ez a munkafüzet bemutat. Ezért nagyon örültek neki a szakma szereplői, és az oktatásban is nagyon hasznos eszköz, megkönnyíti a tanulást, az értékelést. A Skills-módszer alapján a tehetségprogramban a fiatalokkal együtt mérjük meg, ellenőrizzük az elkészült munkák részleteit, így mindenki pontosan tudja, hogy mit rontott el, mi az, amiben jó, mi az, amiben fejlődnie kell.

A magyar Skills-csapat a Hungarogreen szakkiállításon a junior versenyzőkkel, az Európa-bajnokokkal és a felkészítőtanárokkal. Az első sorban középen Horváth Ferenc felkészítőtanár, a jobb szélen Gódorné Hazenauer Zita kertépítés-szakértő felkészítőtanár, a felső sorban középen Stummer Gergő áll

Milyen versenyek voltak idén hazánkban?

Tavasszal lezajlottak a nemzeti válogatóversenyek. A nyertesek, Adamcsek Gergely és Tóth Levente képviselik majd hazánkat a jövő évi Európa-bajnokságon. Ők ősztől technikusi évfolyamban folytatják a tanulást. A tavalyi Európa-bajnokok, Bokor Péter és Hutter Péter készülnek az október végén Észtországban megrendezésre kerülő világbajnokságra.

Az idei év nagy újdonsága, hogy sok külföldi szereplő jelent meg a tehetséggondozó tanbázisunkon. A nagyvilág megérezte, hogy van egy módszerünk, amiben nagyon hiszünk, és nagyon működik.

Más országok nem ezzel a módszerrel készülnek a versenyekre?

Úgy tűnik, hogy nem. Amikor beléptünk a versenyrendszerbe 2018-ban, akkor úgy látszott, hogy Nyugat-Európa oktatása ismeri az igazán eredményes tudás­anyagot. Miután alaposabban megismertük a versenyt, láttuk, hogy mindenhol finanszírozási gondokkal küszködnek, a szponzorok könnyen vagy éppen nehezen elérhetők, minden országban csökkentik az állami költségeket, sehol nincsenek végtelenített összegek a felkészülésre. Nálunk óriási a lelkesedés, vannak új ötletek, módszerek és innováció, ami talán annak is köszönhető, hogy a több évtizede versenyző nyugat-európai országokhoz képest mi újoncok vagyunk. Úgy tűnik, talán ezt az ifjonti hévet szeretnék a nyugat- európai szereplők megismerni, átvenni.

Nyáron egy lengyel diákcsoport járt nálunk, akik kifejezetten a Skills-módszertant tanulmányozták.

Bekapcsolódnak a piaci szereplők

A szakképzés teljes átalakítása azt célozza meg, részletezte Gódorné Hazenauer Zita, hogy abba valóban bekapcsolódjanak a piaci szereplők. Motorjai az autóipari és a gépipari cégek, akik – párbeszédben a jogalkotókkal – megágyaztak ennek a kérésnek azzal, hogy költséghatékonnyá tették a képzést, megteremtették a vállalati és ágazati képzőközpontok létrehozásának lehetőségét. Átalakult a pedagógusi életpálya. Oktatókká váltak a szakképzésben dolgozó tanárok, megszűnt a mérnöktanári végzettségi kötelezettség. A jogszabály kimondja, hogy a szakterületükön professzionális, piacvezető és innovatív szakembereket be lehet hívni akár óraadóként is. Fontos, hogy a diákság találkozhasson ilyen személyekkel és tanulhasson tőlük.

Eljött hozzánk a kazah és a dán csoport is, a belga nemzeti válogatott két versenyző diákja két hétig tanult nálunk a szakértőjük kíséretében. Az együtt tanulás alatt sok szakmai és emberi fájdalom, öröm is megnyilvánul. Kiderült, hogy nincs komoly, több hónapos szervezett felkészülés Belgiumban, szűkül a belga Skills-szervezet, nagyon meg kell küzdeni a bekerülésért és bent maradásért. A belga csapat teljesen megdöbbent azon a felszereltségen, ami nálunk segíti a több száz fiatal felkészülését. A versenyzéshez szükséges minden anyagunk megvan, a legjobb mérőműszerek és gépi eszközök állnak a rendelkezésünkre. Ezúton is hálásan köszönjük mindenkinek, aki ebben segített bennünket. A nyugat-európai Skills-részt­vevők nagy része komoly harcnak tekinti a versenyt, nem működnek együtt, nem barátkoznak. Ez a magyar csapatra nem jellemző. Meglepetés volt számukra az a fajta szervezettség, amit a tanbázison tapasztaltak. Minden eszköz akkor volt ott a munkaterületen, amikor arra épp szükség volt. Ez Nyugat-Európában már nincs így, késés és anyaghiány jellemző.

A belga csapat azon is csodálkozott, hogy Budapesten belvárosi környezetben milyen nagy területek szabadulnak fel a zöldinfrastruktúra fejlesztésére és milyen magas a színvonaluk.

A szabadprogram alatt megmutattuk nekik a nagyobb zöldberuházásokat, a Széllkapu Parkot, a Városligetet. A másik kellemes meglepetés számukra Budapest esti közbiztonsága volt. Át kell lépnünk az alárendeltségi érzetet Nyugat-Európával szemben, mert nagyon sok mindenre lehetünk büszkék. Ősszel még várjuk az osztrák nemzeti válogatottat a szakértőjükkel együtt, és a lengyel versenyzőket is. Lengyelország most indul először a Skills-kertépítőversenyen, ebben igyekszünk segíteni őket. A jövő évi Európa-bajnokságot Lengyelország rendezi majd Gdanskban. Idén novemberben lesz a lengyel nemzeti válogatóverseny, melyre meghívást kaptunk. Ez nagy lehetőség számunkra, a helyszínnel és az anyagokkal is megismerkedhetünk. Bízunk abban is, hogy újabb kelet-európai csapatok csatlakoznak a Skills-családhoz. Minden nagyon szépen fejlődik.

A szakma értékeli azt a tudást, amit a tehetségprogram nyújt? Hogyan fogadják a felkészült diákokat?

Ebben a témában is csak kedvező tapasztalatokról tudok beszélni. Sok szakmai és emberi támogatást, visszajelzést kaptunk, a kertépítő cégek képviselői nemcsak velünk, tanárokkal, hanem a legfiatalabb korosztállyal is tárgyalnak, személyes kapcsolatfelvételre törekszenek velük is. Akár már a válogatóversenyeken is megszületnek az állásajánlatok.

Hazánkban is megjelent az a megrendelői réteg, amely az igényesebb, drágább kertépítészeti anyagokat vásárolja, ahhoz pedig szükség van igényes kivitelezésre, milliméteres pontosságra.

Lesz helyük ezeknek a fiataloknak, akik arra lettek nevelve, hogy szépen, milliméteres pontossággal, kimagasló precizitással, jó munkatempóban dolgozzanak. A képzés találkozik a piaci igényekkel. Közülük sokan tanulnak tovább az egyetemen, így a tervezői szektor is kap ajándékot. A tájépítész-oktatás is küldi a fiatalokat a képzésünkre, ahol a tájépítészek is tanulhatnak kivitelezési munkákat. Ez nagy nyereség, mert sokszor hiányos vagy nem elégséges a párbeszéd a szakmák között. A tájépítészek tudás­anyaga inkább tudományos, elméleti szintű, a kivitelezés pedig csak gyakorlati szinten mozog. Holott a két területnek együtt kell élnie és dolgoznia. Ha a fiatalok mind a két területet megismerik, akkor talán alapigénnyé válik a párbeszéd.

Segíti a felkészítést

A 2019-ben Kazánban (Oroszországi Föderáció) megrendezett WorldSkills versenyek kiválósági érdemrenddel díjazott kertépítő versenyzőinek egyike Stummer Gergő volt. Jelenleg a MATE Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézetének tanulója. A tehetségprogramban megszerzett tudás és a versenyzői tapasztalat nagyon hasznos a tájépítészeti tanulmányokban is, átlátja a kivitelezési folyamatokat, tudja, hogy a megálmodott tervekből mi működhet és mi nem a gyakorlatban. A Hungarogreen kiállításon rendezett juniorverseny diákjainak felkészítésében is részt vett. A tanbázison zajló építésekhez és a felkészülési versenyekhez készít terveket, szabadidejében pedig a versenyzőket tanítja. Vannak hivatalos felkészítési hetek is, amikor a diákok csak vele dolgoznak. Véleménye szerint a cégeknek azért értékesek a tehetségprogramban részt vett fiatalok, mert minden szakterülethez magas szinten értenek, ami fontos a kertépítő cégek számára: ugyanúgy tudnak terméskőből falat rakni, mint burkolni, és a faipari munkákban is járatosak. Ilyen szakember ma még ritkaság a kertépítő cégeknél.

Megkezdődött a junior Skills-képzés a 17-18 éves korosztály számára. A Hungarogreen szakkiállításon az ő versenyüket láthatta a közönség és a szakma.

Ez hagyományosan szakmabemutató verseny volt. A Magyar Kertépítők Országos Szövetségével (Makeosz) sok éve együttműködünk, így már megszokott, hogy a diákok versenyén keresztül mutatkozik be a kertépítő szakma.

Először idén augusztusban kezdődött a junior Skills- felkészítés, és most ősszel a Hungarogreen kiállításon mérték össze tudásukat a fiatalok.

Három iskola, a szombathelyi Her­man Ottó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, a budapesti Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola, a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum két-két diákját láthattuk, három versenykert épült meg. Az iparkamara is támogatta egy fiatal tehetséggondozó program elindítását. 3 × 3 méteres bemutatókertek épületek, a Skills-versenyeknek megfelelően kötelező elemként volt kő- és famunka, növénybeültetés, dolgoztak előre gyártott betonelemmel, egyedül a vízarchitektúra hiányzott. A verseny végén a fiatalok jelenlétében mértük be a standokat, ami a tanulási folyamat része. Minden csapat 80% felett teljesített, közöttük csupán 2% eltérés volt. A versenyt a Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola csapata nyerte meg, Forró Eszter és Bán Dominik.

Forrás: Kertészet és Szőlészet