0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 9.

Tízezreket spórolhatunk a banki költségeken

Január végéig minden bankszámla-tulajdonos megkapja a költségkimutatást arról, mennyit fizetett bankjának tavaly az igénybe vett szolgáltatásokért. Ha eddig nem is tekintettük át ezt a kimutatást, most érdemes lehet, hiszen idén 15 százalék körüli mértékben is drágulhatnak.

A megfelelő számla kiválasztásával éves szinten több tízezer forintot takaríthatunk meg.

Egységes díjkimutatás

Január végéig minden lakossági ügyfelet megkeres a bankja, és ezt az értesítőt érdemes komolyan venni. Egy 2020-tól alkalmazott uniós rendelet értelmében ugyanis minden pénzintézetnek kimutatást kell készítenie január 31-ig az adott számlához kapcsolódó összes előző évi kiadásról – emlékeztet a BiztosDöntés.hu.

Az úgynevezett egységes díjkimutatás forintra pontosan szembesít bennünket azzal, mennyibe is kerültek azok a banki szolgáltatások, amelyeket igénybe vettünk, vagyis mennyi pénzt fizettünk a banknak (és a tranzakciós illeték révén a költségvetésnek).

Aki azonban azt jelölte be az online bankolási felületén, hogy csak elektronikus számlakivonatot kér, annak ott fog megjelenni a díjkimutatás – mondta el a Magyar Mezőgazdaságnak Gergely Péter, a pénzügyi tanácsadó portál alapítója. Hogy a díjkimutatás bankonként hol található meg, annak itt is utána nézhetünk: https://biztosdontes.hu/dijkimutatas.

Kérhetünk push-t sms helyett

Azért is érdemes áttekinteni ezeket a kimutatásokat, mert összesítve olyan tételek éves költsége is mellbevágó lehet, amelyekkel a mindennapokban, egy-egy tranzakció kapcsán jellemzően nem törődtünk. Tipikusan ilyen költség lehet a számlánk feletti ellenőrzést biztosító sms-kontroll díja. Sokan nem tudják, hogy az sms üzenetekért akár 20-30 forintot is felszámolnak a bankok. Érdemes megfontolni, hogy a drága sms-szolgáltatás helyett a mobiltelefonos banki applikációkhoz jellemzően ingyenesen kínált, illetve havi fix 100-300 forintos díjért biztosított internetes (push) üzenetküldésre váltsunk, hiszen csak ezzel a lépéssel több ezer forintot spórolhatunk meg éves szinten.

A push üzenetre váltást a legtöbb bank online, illetve mobil felületén, a beállítások menü kommunikáció, illetve üzenetek lehetőségénél tudjuk elintézni.

Tízszeres különbségek

Az egységes díjkimutatás abban is segítséget nyújt, hogy áttekintsük, valóban

jó banknál vagyunk-e és valóban a legmegfelelőbb számlacsomagot használjuk-e.

A pénzügyi szakértő szerint az ügyfelek jelentős része nem tudja, milyen számlacsomagot használ, és az mennyibe kerül neki. Előfordulhat, hogy azóta sokkal jobbakat is kínál már a bankja, amióta eredetileg szerződést kötött. „Tíz éves szakmai tapasztalatom alapján

brutálisan negatív tapasztalat, illetve díjemelés kell ahhoz, hogy egy átlagos ügyfél a számlacsomagváltás mellett döntsön.”

Pedig az összehasonlítás segít feltérképezni a banki szokásainkat. Láthatjuk, hogy például a számlákról való utalások, a csoportos beszedések vagy éppen a készpénzfelvételek költségei jelentik-e a legnagyobb tételt. Ezek alapján körbe nézhetünk a banki ajánlatok között és választhatunk olyan szolgáltatást, amelyik azokat a tételeket adja ingyen vagy kedvezményesen, amelyek számunkra a legfontosabbak.

A hazai ügyfelek az EU országaihoz képest relatíve magas díjakat fizetnek a pénzintézeti szolgáltatásokért,

ami jórészt annak köszönhető, hogy nem foglalkoznak eleget ezekkel a költségekkel. A Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi jelentése szerint 10 hasonló számú tranzakciót lebonyolító ügyfél között van legalább egy, akinek több, mint tízszer akkora az átlagos havi banki költsége, mint a legkevesebbet fizető másik ügyfélnek.

„Az egyik legnagyobb hiba, hogy sokan azt gondolják, egyik bank olyan, mint a másik. Persze, ugyanolyan például az utalási rendszer, de más a díjazása. Ami szerintünk ennél is fontosabb: nem mindegy, mennyire kényelmes egy online bankfelület, mi mindent intézhetünk el anélkül, hogy személyesen kellene felkeresnünk a pénzintézetet.”

Nagyot ugorhatnak a díjak

Az egységes díjkimutatás éves szintű költségkimutatása mellbevágó szembesülés lehet azzal a ténnyel, hogy több tízezer forintot is költhetünk évente olyan szolgáltatásokra, amelyeket máshol ingyen vagy sokkal kisebb díjért vehetnénk igénybe. Ugyanakkor komoly segítséget jelenthet abban, hogy tudatosabbá váljunk és ne fizessünk többet kényelmességből a banki szolgáltatásokért.

Különösen fontos lesz ez a következő hónapokban.

A bankok számára a jogszabályok ugyanis lehetőséget adnak arra, hogy évente egy alkalommal, áprilisban az előző évi infláció mértékével megegyező díjemelést hajtsanak végre. Az elmúlt években a banki díjak moderáltan 0-5 százalékos mértékben emelkedtek, ám a vágtató inflációnak köszönhetően az idén

a díjmódosítás megengedett felső határa várhatóan 14,5 százalék körül alakul majd.

A pontos adatot január 13-án közli a KSH. Ha elmulasztjuk áttekinteni a banki költségeinket, a 2024-ben kézhez kapott egységes díjkimutatás még döbbenetesebb költségekkel szembesíthet majd.

Az persze egyáltalán nem biztos, hogy a pénzintézetek egységesen a lehető legmagasabb díjemelést fogják végrehajtani, de a pénzügyi szakértő szerint meglepő lenne, ha nem hárítanák át az ügyfelekre az utóbbi időszakban jelentősen megemelkedett IT-, munkabér- és rezsiköltségeiket.

A pénzügyi edukációval és összehasonlító szolgáltatással foglalkozó Biztos Döntés portált másfél éve működtetik pénzügyi, nyugdíj-, illetve biztosítási szakértők. A bevételét azok a pénzintézetek, illetve szolgáltatók biztosítják, amelyeknek összeveti a termékeit.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu