Szabadkai Andrea, a Kislépték Egyesület szakmai munkatársának beszámolója szerint
Az AB HOF kiállítás látogatása kiváló lehetőség arra, hogy a hazai termelők megismerhessék az osztrák kistermelők és gazdák által használt gépi feldolgozási technológiákat, termékfejlesztéseket, valamint hogy ezeket a gyakorlatokat hazahozva népszerűsítsék. Idén, a hazai érdeklődők a WWF Magyarország támogatásával, a Kislépték Egyesület, a Nyíregyházi Kosárközösség, és az Emisszió Egyesület közreműködésével utazhattak a rendezvényre. A korábbi évektől eltérően, idén valamivel kevesebb kiállító vett részt az eseményen, de így is sok újdonságot ismerhettek meg a látogatók.
A kiállításon számos kistermelő mutatkozott be, szembetűnő volt a tevékenységük és termékeik sokszínűsége. Többen a tökmag és a som sokoldalú felhasználását, mások az ecet különböző formáit mutatták be. Mindegyikük a saját módszereivel és személyes tapasztalataival gazdagította az eseményt, ami inspiráló volt a hazai látogatók számára is. Érdekesség, hogy sikerrel tudnak egy-két alaptermékből, többféle feldolgozási móddal széles termékpalettát kialakítani, ami mellett a standok igényes kivitelezése, az újszerű marketinganyagok használata jó példaként szolgált a magyar kistermelőknek. A termelők mellett számos szolgáltató is bemutatkozott, köztük gépgyártók, akik asztali malmokat, fejőgépeket, aszalóberendezéseket, üvegtárolókat és papírzacskókat, valamint címkenyomtatókat vonultattak fel a látogatók előtt.
A tanulmányút résztvevőinek figyelmét (a teljesség igénye nélkül) az alábbi érdekességek keltették fel:
– Egy alaptermékből (nyersanyagból) megannyi feldolgozott terméket készítenek – a termékfejlesztés határtalan, például láthatók voltak töklekvárok gyümölcsízesítéssel, tökmagkrémlikőr, ízesített tökmagok, magolajok, tökmagos csokoládé.
– Több termékfejlesztés volt a környezettudatos címkézésért – nagy érdeklődés volt a lebomló anyagból (például a kukoricából) készült címkék iránt. Ezek környezetbarát jellegük mellett magas minőségben és esztétikusan készülnek el.
– Ausztriában az iskolatej- és gyümölcsprogramban a csomagolás visszagyűjtésével is a fenntarthatóságot és újrahasznosítást tanítják az iskolákban.
– Helyitermék-értékesítő automaták – van, aki csak vásárlói átvevőszekrényeknek nevezte azokat az akár hűtött automatákat, melyek segítik a helyi termelők értékesítését. A hazai tanulmányút résztvevőinek egybehangzó véleménye szerint ez a megoldás itthon is alkalmazható lenne. A vásárban és a kiállításnak helyszínt biztosító városban is több helyen találkoztak „mobil termelői üzletekkel”, ahol automatából lehet regionális kistermelői élelmiszereket (tojást, kolbászt, mézet, lekvárt) vásárolni.
– A zöld átmenet részeként egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a szabadon tartott tyúkok. Idén innovációként a Mitterbauer Hehnastoi mobil tojótyúkhoteljeit mutatták be a kiállítás szabadtéri részén. A gyártó 20-600 férőhelyes változatban kínálja a mobil baromfiólakat. Emellett a fokozódó igények láttán számos kisebb cég is elkezdte ezek fejlesztését.
– A termelői tejtermékekből, sajtokból is kiállítottak innovatív verziókat. Főleg tehéntejből készült termékeket vonultattak fel, de lehetőség volt juh- és kecskesajt kóstolására is. A rendezvényen nagyságrendileg ugyanannyiért kínálták a kézműves sajtremekeket (25-35 EUR), mint amennyiért a BILLA a kommersz sajtokat árusítja.
– A méhészeti szakág számos méhész termékkínálatát bemutatta. A különféle fajtamézek mellett az ízesített mézek, mézes cukorkák és gumicukrok, méhészeti termékek, virágporok, viaszgyertyák, viaszkendők, mézes ajakbalzsamok, szappanok, mézes vodka, mézes tojáslikőr, különböző ízesítésű mézborok, propolisztermékek is várták az érdeklődőket.
– A gyümölcsös készítményekből a som és az arónia (feketeberkenye) volt a sláger. Igazán jól felépített termékpaletta, innovatív, igényes megjelenés és finom íz jellemezte ezeket.
– A tésztakészítés (színes, formás, friss és száraz), profi gépek segítségével, a kistermelők számára is nagyszerű megoldást jelent. A Kistermelők Lapjában korábban mi is beszámoltunk például a fürjtojásból készült tészták népszerűségéről. Tehát a kiállításon bemutatott számos tésztagép azon tojástermelők számára is hasznos eszköz lehet, akik a feldolgozás irányába szeretnék fejleszteni vállalkozásukat.
Szakmai előadások részeként mindenki megismerkedhetett a „FARMFLUENCER” kifejezéssel. Ez már tényleg a marketing-digitalizáció és a 21. század összeolvadása. Két fiatal lány saját vállalkozása a @farmfluencer_at közösségimédia-csatorna, ahol a kistermelői, gazdálkodói létet és termékeket népszerűsítik. A Farmfluencer hálózat jelenleg 15 fiatal gazdálkodót foglal magában Ausztria minden részéről, akik aktívan és innovatívan gondolkodnak. Együtt hívják fel a figyelmet a helyi mezőgazdaságra, a vidéki élet szépségére.
Az AB HOF kistermelői expón képviselte magát például egy olyan profitorientált szolgáltató is, amely arra specializálódott, hogy a legapróbb részletekig kidolgozott gazdálkodási és üzleti tervet készítsen a családi gazdaságot éppen átvevő fiatal gazdák, vagy éppen vidéken újrakezdők számára, megkönnyítve a hitelfelvételt, garantálva a hitel gyors visszafizetését.
Szabadkai Andrea szerint a kiállításon szerzett tapasztalatok mellett a legtöbb hazai kistermelőnek maga az utazás külön értékes és érdekes volt. A recept: zárj össze kétszer 5-6 órára egy busznyi lelkes termelőt, rövidellátásilánc-szervezőt, segítő szakembert, és várj. Bimbózó szakmai kapcsolatok alakulnak ki, aminek a tavasz kezdete után már biztos lesz gyümölcse is.