A folyamatot a munkaerőhiány pedig csak felerősíti. Ebből adódóan többen úgy gondolják, hogy kistermelők számára az automatákból történő értékesítés jó megoldás lehet. Hazánkban több kísérlet is zajlik tejautomatákkal, viszont Ausztriában és Németországban már egyre több a regionális termelői termékeket árusító automata.
A Bajor Állami Mezőgazdasági Intézet (Bayerische Landesanstalt für Landwirtschaft) adatai szerint számos gazdaság közvetlenül értékesíti termékeit, és ezzel jelentősen hozzájárul a régió helyi kínálatához.
A közvetlen értékesítés azonban időrabló, viszont ha a termékeket automatában értékesítik, az további eladásokat generálhat, és a termelők non-stop szolgáltatást kínálhatnak a vásárlóiknak. Legyen szó tejről, mézről, gyümölcskrémről, tojásról, zöldség-gyümölcsről vagy grillhús- és kolbászkülönlegességekről, Németországban egyre több közvetlenül értékesítő termelő ajánlja vásárlóinak, hogy automatákból rugalmasan vásároljanak helyi mezőgazdasági termékeket.
A rugalmas és érintésmentes vásárlási lehetőségek nagyon népszerűek, és nem csak a koronavírus-járvány kezdete óta. (Egy felmérés alapján a McDonalds éttermek azért térnek át világszerte az érintőképernyős rendelésre, mert – egyebek mellett az online világ okozta elidegenedés miatt – a fiatalabb nemzedék egyszerűen fél, vagy nem akar szemtől szemben kommunikálni.) Az áruk automatán keresztül történő értékesítése viszont az online rendeléshez hasonlóan időfüggetlen és biztonságos. A vásárlók pedig éjjel-nappal vásárolhatnak belőlük, akár regionális termékeket és különlegességeket.
Jelentős fejlődésen mentek keresztül ezek az automaták, mondhatnánk, igazán univerzális gépekké fejlődtek. Az érintőképernyők megjelenése, a bankkártyás fizetési lehetőség, a termékekre szabott világítási és hűtési megoldások, a telemetriai rendszerek mind a vevők kényelmét és az élelmiszer-biztonságot szolgálják.
Korábban mi is beszámoltunk arról, hogy a Kislépték Egyesület ausztriai tanulmányútján, az AB HOF expón is bemutattak már ilyen megoldásokat. (itt olvasható) Ezt a tendenciát mutatja a Landwirtschaftsverlag GmbH felmérése is, miszerint Bajorországban az elmúlt hat évben megháromszorozódott a mezőgazdasági termékeket árusító automaták száma. A 2017-es felméréskor 169 gépet regisztráltak, melyek 66%-a (111 gép) volt tejautomata. Az eltelt hat évben a gépek száma 512-re emelkedett, és csak 47%-uk (243 gép) volt tejautomata.
Ezt támasztja alá az, hogy a gépek 80%-a a gazdaság saját udvarán található. A távolabb elhelyezett automaták gazdaságtól mért átlagos távolsága 12 km, vagyis kijelenthető, hogy ennek az értékesítési csatornának erős a regionális jellege. A felmérésből kiolvasható, hogy az automatákon keresztül széles és változatos a termékkínálat. A gépek 34%-át tej és tejtermékek, 17%-át hús- és kolbásztermékek, 16%-át tojás, 8%-át gabonatermékek, zöldség-gyümölcs, 5%-át pedig méhészeti termékek forgalmazására használják.
A németországi tapasztalatok alapján számos tényező befolyásolja az automatás, közvetlen termelői értékesítés sikerét:
- Az első és legfontosabb, a gép elhelyezése. Olyan helyszínt kell választani, ahol a vásárlók gyakran megfordulnak. Az automatának a helyi termékek iránti, magasabb jövedelmű vásárlói réteg szokásaihoz igazodó elhelyezése már fél siker. Alapvetően elfogadott a gazdaságtól számított 5-10 km-es körzetben történő elhelyezés.
- Fontos a helyszínnek megfelelő termékek kínálata. Bicikli- vagy turistaút, esetleg játszótér közelében ritkán vesz valaki egy nagy zsák krumplit, vagy hűtést igénylő terméket otthonra. Ezeken a helyeken inkább valami helyben fogyasztható harapnivalókat, például friss gyümölcsöt, joghurtot, italokat és édességeket szeretnének vásárolni. Más a helyzet azokkal a gépekkel, amelyek például egy újépítésű lakónegyed közelében vagy egy forgalmas úton vannak. Itt sokkal inkább az otthoni bevásárláshoz kapcsolódó termékek és kiszerelések lehetnek a megfelelőbbek.
- A gépet fel kell öltöztetni! Ahogy egy boltnál is fontosak külsőségek, mint például a kirakat, a polcok, a világítás, úgy a gép esetében is. A megtervezett matricák, virágok, érzelmes, nagyméretű képek emberekről és állatokról, mind az eladást ösztönzik.
- A személyes emberi kapcsolat hiányát részben lehet pótolni a termékekhez csatolt szeretettel megírt üzenettel: „Herta nagymama receptje alapján készült házi készítésű termékek”, vagy más vásárlói ajánlásokkal.
- A termékekhez meglepetés-ajándékok csatolása – mint például egy pici mintaüveg különleges növényolaj a vidéki cipóhoz – is hozzájárulhat ahhoz, hogy az alkalmi vásárlókból visszatérő vevők legyenek.
- Amit fontos tudni, hogy egy automata biztosan nem takarít meg időt. A gondozás és kezelés időbe telik, a vasárnapok és a munkaszüneti napok népszerű vásárlási napok. Napi ellenőrzés és feltöltés szükséges még a modern digitális rendszerek használata esetén is.
Németország Baden-Württemberg tartományában, Küssaberg kisvárosban még tovább gondolták ezt a koncepciót. 2022 vége óta „Berta”, egy robotvezérelt értékesítési pont a nap 24 órájában, a hét minden napján üzemel. A 32 m2-es üzlet teljesen automatizált. Néhány kattintás az integrált fizetési terminállal rendelkező érintőképernyőn, és egy embermagasságú robotkar a szívófejével kiszedi a hűtött polcokról a kívánt árut, majd szállítószalagon keresztül a kimeneti nyílásba szállítja. A robotvezérelt értékesítési pont alternatív megoldásként lehetőséget biztosít a vásárlók számára, hogy előre megrendelhessék a kívánt termékeket online. Az automatizált bolt 40 ezer € (15 millió Ft) beruházással valósult meg, melynek 3-4 éves megtérülési idejével számolnak a tulajdonos kistermelők.