0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Növelték a hozzáadott értékét

Stratégiát váltott, vásárlói igényeire fókuszálva fejlesztette tovább termesztését és értékesítését a holland Jongfresh retekhajtató kertészet.
Illusztráció

A családi vállalkozás az energiaválság idején kezdett hatalmas beruházásba, mostantól pedig a fajtaválasztékra és a különböző kiszerelésekre is jobban összpontosít.

A kizárólag retekhajtatásra szakosodott holland családi kertészeti vállalkozás üzemében a retket kezdetben kézzel szedték és ömlesztve értékesítették. Idővel átálltak a gépi betakarításra, hogy gyorsabban kiszolgálhassák kereskedőiket.

Rájöttek azonban, hogy bármennyire is korszerű a betakarítógép, használatával csupán a szedési időt csökkentik és a kézimunkaerővel spórolnak, de jobb eredményt összességében nem érnek el, mert a termék az apróbb karcolások és felületi sérülések miatt nem vevőcsalogató.

Friss szemlélet

A tulajdonos fia 2010-ben végzett ipari mérnök és menedzser szakon, és már a tanulmányai idején úgy tervezte, hogy amikor bekapcsolódik a kertészet munkájába, több hangsúlyt fektet a kereskedelemre, értékesítésre, magára a termékre, mint a termesztésre. Így is lett: amikor csatlakozott a családi vállalkozáshoz, változtattak a stratégián, és elindultak az általa javasolt új irányba. Attól fogva nem használtak betakarítógépet, visszatértek a kézi szedéshez, mert olyan terméket akartak kínálni, amelyet a vásárlók is jobban értékelnek. A kézi betakarítás pedig lehetőséget adott arra, hogy ízvilág és forma szerint nagyobb fajtaválasztékkal dolgozhassanak. Fontos volt az is, hogy a fogyasztó is jól lássa a különbséget a gépi és kézi betakarítás végeredménye között.

A világ minden pontjára eljut a holland vállalkozás terméke, és ma már arra is tudnak figyelni, hogy az étkezési kultúra eltérő az egyes országokban, így a retekkel kapcsolatos fogyasztói igények is mások.

Ez ugyanis addig nem volt lehetséges, amíg csak géppel betakarított, piros kerek retket termesztettek. Megtapasztalták, hogy országoktól, tájegységektől függően különbözik a nagykereskedők, kiskereskedők, szaküzletek, éttermek elvárása. Például a franciák a kis retket, míg a németek a lehető legnagyobbakat részesítik előnyben. Jelenleg nyolc, egymástól színben, ízben és formában eltérő fajtát termesztenek.

A csomagolásra is nagy hangsúlyt fektetnek. A logójukkal ellátott fekete papírdobozokban különböző variációkban rakják a fajtákat. Például piros–fehér vagy piros–fehér–lila, jól megmosott, kerek retkeket tartalmazó csomókat fektetnek a dobozokba, aminek a látványa szemet gyönyörködtető. Jól látható a dobozban a makulátlan, sérülésmentes retek egészséges, friss zöld lombja is, ami meggyőzi a fogyasztót, hogy ez a kézzel szedett zöldségféle valóban nagyban különbözik a géppel betakarított ömlesztett terméktől.

Csökkent a mennyiség

A helyi statisztikai hivatal, a CBS adatai szerint Hollandiában csökkent a retek termésmennyisége. Amíg 1998-ban növényházakban és szabadföldön összesen 45 millió kilogramm retket termesztettek 159 hektáron, 2000-ben 35 millió kilogrammot 165 hektáron, 2022-ben pedig 25 millió kilogrammot 105 hektáron.

Fogyasztói igényre

Ezzel az új üzleti stratégiával elérték, hogy nőtt a termékük iránti kereslet, és kezdték kinőni a termesztőfelületüket. Később a saját üvegházuk mellett a szomszédosakat is átvették és azokban is termesztettek. Ez azonban csak a termesztés oldalát könnyítette meg valamivel, de a megnövekedett árumennyiség feldolgozását és logisztikáját nem. A vásárlóik nagyon különbözőek, vannak, akik három doboz retket visznek tőlük, és olyanok is, akik kamionnyi tételt. Néha ezért az utcájukban feltorlódtak a teherautók és kamionok.

Négy éve nyílt lehetőségük egy hatalmas beruházásra. Szakaszos kivitelezéssel először 2020-ban egy 1,5 hektáros üvegházat építettek, majd 2021-ben megépült a 3800 négyzetméteres feldolgozó, 2022-ben pedig elkészült egy 3,2 hektáros újabb üvegház.

Gondosan mérlegelték, hogy a jövőben mire lehet szükségük – hűtőkapacitás, mosósor, csomagolótér, a raklapok tárolása, minden gép és berendezés elhelyezése –, és ennek megfelelően alakították ki az új komplexumot.

Az új, 5,3 méter vápamagasságú üvegházakban az is céljuk volt, hogy a lehető legjobban ki tudják használni a termesztőfelületet. Ezért próbálták úgy megtervezni a parcellákat, hogy az áru legkevesebb mozgatásával valósuljon meg a termesztés, szedés, és minél kevesebb felületet vegyenek el az utak. Az esővíz összegyűjtése, a teherautók közlekedése és parkolása, az üvegházankénti tápoldatozó-rendszer kiépítése és a munkafolyamatok digitalizálása szintén megoldottá vált az új beruházással. Most, hogy az összes retket egy helyszínen készítik áruvá, könnyebb lett a vásárlók igényeinek kielégítése, változatosabb fajtaösszetételű dobozokat is kínálnak.

A megfelelő termesztésen, a jól kidolgozott és megvalósított értékesítési és logisztikai feladatokon kívül így már a termékinnovációra is jobban tudnak figyelni.

Jelenleg egy kidobott retekkupacukon észrevett mutáns példányból kiindulva pöttyös retek nemesítésén dolgoznak együtt a Hazera nemesítővállalattal.

Meglátásuk szerint az is hozadéka ennek a látványos beruházásnak, hogy pozitív üzenetet közvetít a vevőiknek. Általában szívesebben kötnek üzletet a vásárlók olyan cégekkel, akik jövőbiztosabbnak tűnnek. Ezzel párhuzamosan 2023-ban megszerezték a GlobalGAP, a Global Grasp és az On the way to PlanetProof tanúsítványokat is, ami szintén javítja vállalkozásuk imázsát.

(Forrás: onderglas.nl, cbs.nl)

 

 

 

Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: