Ukrajna gabonaexportja nagy részét a fekete-tengeri kikötőkön bonyolította, de az orosz invázió kezdete, illetve a kivitelt néhány hónapig lehetővé tevő megállapodás orosz felmondása miatt alternatív útvonalakat keresnek a fekete-tengeri útvonal helyettesítésére.
„A gabonánkat már horvátországi kikötőkön keresztül exportáljuk, és hálásak vagyunk ezért a lehetőségért. A kereskedelmi útvonal egyelőre szűkös, de már most népszerű, és készen állunk a közlekedési folyosó áteresztőképességének a fejlesztésére. Úgy gondoljuk, ennek a logisztikai útvonalnak a háború után is fontos szerepe lesz az országaink közötti kereskedelemben” – fogalmazott Julija Szviridenko, az ukrán első miniszterelnök-helyettes. Hivatalos információt egyelőre nem osztottak meg róla, hogy mennyi ukrán gabonát szállítottak horvát kikötőkön keresztül.
Mióta Oroszország felmondta az ENSZ-közvetítéssel megkötött megállapodást, amiben garantálta az ukrán gabona biztonságos fekete-tengeri exportját, Ukrajna egyre több gabonát irányított dunai kikötőibe, csakhogy Oroszország már a folyami kikötői infrastruktúrát is támadja. A termények egy részét vasúton exportálják, de az európai kikötőkbe így eljuttatni sokkal drágább, mint közvetlenül Ukrajnából behajózni.
Egy ukrán kereskedelmi szervezet, az UGA augusztus végén jelentette, hogy az ország 2023-as gabona- és olajosmag-termése elérheti a 80,5 millió tonnát, amiből 2023. júliusa és 2024. júniusa között 49 millió tonnát tudnának exportálni. A mezőgazdasági minisztérium bejelentette, hogy szeptember 1-jéig 4,5 millió tonnát exportált Ukrajna.