0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 25.

Sütőtök, az őszi kedvenc

Fogyasszuk minél gyakrabban és színesítsük vele étrendünket! - javasolja a dietetikus.

Habár a legtöbb helyen zöldségként hivatkoznak rá, a sütőtök valójában gyümölcs. Annak ellenére, hogy gyakran képezi desszertek alapját, önmagában nem túlzottan édes, ezáltal tökéletes sós alapanyag. Klasszikus őszi csemege, mely nem véletlenül sokak kedvence. A Cleveland Clinic dietetikusa kifejtette az egészségre gyakorolt számos pozitív hatását is.

Egészséges

Julia Zumpano dietetikus hangsúlyozta, méltatlan, hogy a sütőtök fogyasztását szinte kizárólag az őszi hónapokra korlátozzuk. A szakember javasolja, hogy minél gyakrabban fogyasszuk és színesítsük vele étrendünket.

A mennyei tökféle ugyanis igazi „superfood”, azaz olyan természetes táplálék, mely magas tápanyatartalma mellett alacsony kalóriaértékkel bír.

Jót tesz a szemnek

A-vitaminban gazdag, ez nem csak az immunrendszer erősítéséhez, de a kitűnő látáshoz is hozzájárul.

Már egy adag, vagyis hozzávetőleg 25 dekagramm sütőtök fedezi a felnőttek számára ajánlott napi A-vitaminbevitel kétszeresét.

Luteint és zeaxantint is tartalmaz, melyek védik a szemet a jellemzően időskorban jelentkező problémáktól, mint például a szürkehályogtól – hangsúlyozta a dietetikus.

Szívbarát

Az aranybarna gyümölcs káliumban gazdag, mely makroelem elengedhetetlen az egészséges szívműködéshez. Tartalmaz továbbá C-vitamint, rostokat és olyan antioxidánsokat, melyek hozzájárulnak szívünk egészségéhez.

Támogatja az immunrendszert

Egy adag sütőtök elfogyasztása fedezi a felnőttek számára ajánlott napi C-vitaminszükséglet 19%-át, mely vitamin segít elkerülni a szabadgyökök általi sejtkárosodást. Emellett tartalmaz A- és E-vitamint, továbbá rostokat is.

Karotinoidokban gazdag

A karotinoidok olyan színes vegyületek, melyek a sárga és piros növények élénk színét adják, tehát a sütőtök mellett a sárgarépa és a paradicsom is tartalmazza ezeket a természetes antioxidánsokat.

A karotinoidok felveszik a harcot a szabadgyökökkel, ezzel segítve a rákos megbetegedések megelőzését.

Laktat

Ha súlyvesztés a cél, a sütőtök kiváló választásnak bizonyul. Amellett, hogy adagja mindössze 50 kalóriát tartalmaz, emellett 3 gramm rostot is, melynek köszönhetően hosszú ideig garantálja a teltségérzetet – hangsúlyozza Zumpano.

Egészséges magok

Ki ne dobjuk a sütőtökmagokat! Ehelyett inkább távolítsuk el őket a növény belsejéből, ezután tisztítsuk meg, fűszerezzük és pirítsuk őket, így készítve finom házi ropogtatnivalót.

A tökmag fogyasztásával csökkenthetjük a rákos megbetegedések és szívproblémák kockázatát, továbbá támogatjuk az emésztőrendszer megfelelő működését.

Ízletes fehérjeforrás, amelyet könnyedén magunkkal is vihetünk. Sőt, salátákhoz, zabkásákhoz, házi készítésű granolákhoz is érdemes hozzáadni, vagy akár joghurthoz, ha egy kis ropogós hatásra vágyunk.

Felhasználása

Zumpano ötleteket is adott arra, hogyan építsük be a sütőtököt az étrendünkbe.

Sütőben megsütve kitűnő köretet készíthetünk belőle.

Pürésítés után kiválóan alkalmas levesek vagy szószok sűrítésére, akár még paradicsomszószhoz is adhatunk belőle.

Kenyér-, muffin- vagy akár palacsintakészítés során kiválthatjuk vele a hozzáadott zsiradékot is.

Próbáljuk ki, hogy natúr vagy vaníliás joghurthoz adunk sütőtökpürét! Egy kis mézzel kiegészítve tökéletes egészséges nyalánkság.

Gyümölcsös smoothie-k alapjaként is megállja helyét.

Annak ellenére, hogy a sütőtök ősszel szezonális, manapság már számtalan üzlet polcán megtalálhatunk konzerv formájában, ezáltal egész évben élvezhetjük ezt az egészséges finomságot.

Forrás: health.clevelandclinic.org

Magazin ajánló: