0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. június 21.

A legjobb ételek a székrekedés enyhítésére

A székrekedés hihetetlenül kellemetlen, és zavarja a mindennapi életét. A székletürítési képtelenség és a hasi diszkomfort érzés jellemzi, a székrekedés nagyon gyakori állapot.

A székrekedésnek van néhány fő oka és néhány könnyen elérhető megoldása, például a magas rosttartalmú ételek fogyasztása. Mint kiderült,

a pattogatott kukorica például magas rosttartalmú. Azonban nagyon fontos, hogy milyen típusú pattogatott kukoricát eszik.

Mi okozza a székrekedést?

Krónikus székrekedésnek nevezzük, ha az egyén hetente háromnál kevesebb székletet ürít, a művelet erőlködéssel jár, vagy úgy érzi, nem sikerült teljesen kiüríteni a beleit. A székrekedés további tünetei a hasi puffadás, görcsök, fájdalom, csökkent étvágy és letargia – írja a healthnews.com.

A székrekedésnek számos oka lehet, a leggyakoribbak a kiszáradás, a rostszegény étrend és a mozgáshiány. Íme a székrekedés összes lehetséges oka:

  • Dehidratáció;
  • A testmozgás hiánya;
  • Alacsony rosttartalmú étrend;
  • Elzáródás a vastagbélben vagy a végbélben;
  • Kismedencei izomproblémák;
  • Irritábilis bél szindróma (IBS);
  • Hormonális változások;
  • Gyógyszeres kezelés;
  • Alacsony szerotoninszint.

Okozhat-e székrekedést a pattogatott kukorica?

Igen, a mikrohullámú sütőben készült pattogatott kukorica és a „mozis” pattogatott kukorica magas zsír- és nátriumtartalmú, mindkettő székrekedést okozhat.

Annak ellenére, hogy a popcornt újabban a székrekedés enyhítésére és a székletürítés elősegítésére szolgáló hasznos ételként emlegetik, ha nem a megfelelő fajta popcornt fogyasztja, lehet, hogy csak súlyosbítja a problémát.

Ezért válasszon forró-levegőn pattogtatott  kukoricát (például sütőben), amely magas rosttartalmú, alacsony zsír- és nátriumtartalmú, és székrekedés esetén jótékony hatással bír.

Hogyan lehet enyhíteni a székrekedést?

Jó pár dolog van, amit tehetünk a székrekedés enyhítésére. Az alább felsorolt megoldások segíthetnek, ha ön is székrekedést tapasztal.

Magas rosttartalmú ételek

A rost az egészséges bélrendszer kulcsa. A vizes székletet tömörebbé teszi, a kemény székletet pedig lágyítja, így könnyebbé teszi az ürítést.

Íme, azok a magas rosttartalmú ételek, amelyeket érdemes fogyasztani a székrekedés enyhítésére:

  • Bab és lencse
  • Brokkoli
  • Sárgarépa
  • Karfiol
  • Bogyós gyümölcsök
  • Alma
  • Pattogatott kukorica
  • Avokádó
  • Teljes kiőrlésű gabonafélék
  • Rostkiegészítő

Ha krónikus székrekedésben szenved, a rostkiegészítők segíthetnek a bélrendszer egészségének megőrzésében és a székrekedés megelőzésében. A kiegészítők nem biztosítják az összes szükséges rostot, de magas rosttartalmú étrenddel kombinálva megelőzhetik és enyhíthetik a székrekedést.

Mindig érdemes beszélni orvosával, mielőtt rostkiegészítőket építene be az étrendjébe, mivel ezek néha puffadást és gázképződést okozhatnak, csökkenthetik a vércukorszintet, és kölcsönhatásba léphetnek más gyógyszerekkel.

Gyakorlat

Néha csak arra van szükség, hogy a belek megmozduljanak, hogy a testet mozgásra bírjuk. Egy élénk séta, jóga vagy 30 perc kardiózás enyhítheti a székrekedést.

A székrekedést segítő testmozgás legjobb ideje az étkezés utáni emésztés végeztével van. A nap ezen szakaszában végzett testmozgás fokozza a gyomor- és bélrendszer véráramlását, ami segít az emésztőrendszerben maradt ételek tovább mozgatásában.

A legjobb ételek a székrekedés enyhítésére

A székrekedés enyhítésére legjobb élelmiszerek magas rosttartalmúak, valamint más tápanyagokat, például fehérjét és egészséges zsírokat tartalmaznak. Íme néhány olyan élelmiszer, amely a természetes székletlágyítók közé sorolható, és segít csökkenteni a székrekedést:

  • Bogyós gyümölcsök
  • Alma
  • Aszalt szilva
  • Banán
  • Diófélék
  • Lenmag

Így enyhítheti egyéb gyomorproblémáidat

Ha gyakran küzd székrekedéssel, akkor lehet, hogy más gyomorproblémákkal is küzd. A puffadás, a gázok, a hasmenés és az IBS megnehezítik a mindennapokat. Íme néhány tipp más gyomorproblémák kezelésére és az emésztés egészségének elősegítésére.

A gázok és a puffadás enyhítése érdekében lassítson az étkezésen, és egyen többször kevesebbet. Végezzen naponta testmozgást, például jógázzon vagy sétáljon. Kipróbálhatja a borsmentából, édesköményből vagy gyömbérből készült emésztést elősegítő teákat is.

A hasmenés enyhítése

A hasmenés gyakran magától elmúlik, de ha olyan krónikus betegségben szenved, mint az IBS, a hasmenés a mindennapok része. A hasmenés enyhítése érdekében ügyeljen arra, hogy sok vizet és elektrolitot igyon. Kerülje az alkoholt és a koffeint.

Ha a hasmenés súlyos, érdemes kihagyni egy-két étkezést, majd ha már jobban érzi magát, vezessen be egy banánból, pirítósból, rizsből és almaszószból, vagy bőr nélküli csirkéből és pulykából álló diétát.

Ezenkívül érdemes probiotikumokat is szedni az emésztőrendszer egészségének helyreállításához. Ehhez fogyasszon rendszeresen fermentált ételeket, melyek természetes probiotikumforrások, például a savanyú káposzta.

A krónikus székrekedés elleni egyik legjobb védekezés egyszerűen az, ha sok vizet iszunk. A dehidratáció a székrekedés egyik fő oka, és ha sok koffeint és alkoholt fogyaszt, a szervezetnek sok vízre van szüksége ahhoz, hogy az emésztés zavartalanul működjön.

 

Forrás: healthnews.com

Magazin ajánló: