0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. június 14.

Kistermelői kérdőíves felmérés

Szakirodalmi adatok szerint ismét növekszik az igény a szorosabb termelői-fogyasztói kapcsolatok kialakítása iránt.
A szerző felvétele

Kicsivel több, mint egy éve folytatunk kistermelői tevékenységet. Munkánk során végigkísérjük az élelmiszer-előállítás folyamatát az „istállótól az asztalig”, mint az a rövid élelmiszerláncok esetében megszokott és elvárt. Nagy hangsúlyt fektetünk a vásárlók visszajelzéseire, igényeik felmérésére, ezért készítettem egy online fogyasztói kérdőívet, melynek részeredményeit amellett, hogy elemzem, összehasonlítom az általam
tapasztalt vásárlói szokásokkal és értékesítési statisztikákkal.

Szakirodalmi adatok szerint már az Eurobarometer egy 2011-es felmérése is rávilágított arra, hogy ismét növekszik az igény a szorosabb termelői-fogyasztói kapcsolatok kialakítása iránt.

A vizsgálat során a válaszadók többsége gondolta úgy, támogatni kellene a rövid ellátási láncok megerősödését.

Ám hazai viszonylatban elsősorban a hagyományos formák, mint például a piacok értendőek a REL alatt, az innovatívabb, modernebb formái kevésbé elterjedtek, mint például a közösség által támogatott mezőgazdaság vagy a házhozszállítás.

Egy hazai műhelytanulmány szerint a rövid ellátási lánc, azaz a REL-kifejezés sokféle értékesítési csatornát foglal magába. Többnyire jellemző rájuk a termelő és a fogyasztó kis földrajzi, társadalmi és kulturális távolsága, továbbá a környezetbarát módon termesztett, egészséges élelmiszerek iránti igény is – ezek a fogyasztók az átlagnál magasabb képzettségűek. Korcsoport alapján is megoszlanak a szokások, az idősebbek inkább a hagyományos formáit keresik, míg a fiatalok szívesebben élnek a rövid ellátási láncok újszerű, modernebb lehetőségeivel.

Inzsöl 2022-es doktori értekezésében összefoglalta, miként változtak a vásárlói szokások az elmúlt években.

A kereslet egyre inkább növekedett a helyi termelők által előállított, megbízható, természetes alapanyagokból készült termékek iránt. Mindinkább fokozódott ez a folyamat a közelmúltban, a koronavírus-járvány hatására.

A néhány gondolatnyi – a rövid ellátási láncok tulajdonságait bemutató – irodalmi kitekintést követően rátérek, miként alakult a fogyasztói kérdőívem eredménye, illetve milyen konzekvenciák vonhatók le a kapott válaszokból.

A vásárlói korcsoportokat tekintve kijelenthetjük, hogy leginkább a középkorúak vásárolnak, a válaszadók 50%-a 41 és 60 év közötti. A túlnyomó többség – 87,5% – a 26-60 éves korosztály.

Illusztráció

Arra a kérdésre, hogy „Honnan hallottak Bociországról?”, elég sarkalatos választ kaptam, hiszen a válaszadók fele az interneten olvasta, míg mások ismerőseiktől hallottak rólunk. Egyetlen szavazat sem érkezett az „újságban olvastam” opcióra, mely rávilágít a nyomtatott sajtó jelentőségének csökkenésére, és arra, miként hódít egyre nagyobb teret az internet és azon belül is a közösségi média. A műhely nyitásakor létrehoztam egy külön Facebook-oldalt a vállalkozásnak, ahová azóta is rendszeresen készítek online tartalmakat mind a kínálatról, mind tejes/sajtos receptekről, az állatokról és más, a sajtműhellyel kapcsolatos témákról. Az oldalt a kérdőívet kitöltők több mint 80%-a hasznosnak tartja, mindösszesen 18,7%-uk gondolja úgy, hogy több posztra és képre lenne szükség. De ugyanakkor mindannyian egyetértettek abban, hogy az oldal hasznos számukra.

Ezt alátámasztja az a tény is, hogy 75%-uk legszívesebben messenger üzenetben adja le rendelését, míg a negyedük telefonon.

Az üzenetek előnye, hogyha épp nem érek rá, később is válaszolhatok, megvan írásban, így visszanézhető később, ugyanakkor a telefonbeszélgetések közvetlenebbek, azonnali kérdés-feleletváltás történhet, ezáltal az esetlegesen fennálló kétségek/kérdések hamar tisztázhatók, könnyebben elkerülhetőek a félreértések.

A jelen esetben vizsgált modern rövid ellátási lánc utolsó mozzanata a termék eljuttatása a fogyasztókhoz, mely történhet házhozszállítással, vagy pedig közvetlenül a sajtműhelyben történő vásárlással.

A válaszadók több, mint fele inkább a házhozszállítást preferálja, míg a fennmaradó 37,5% szívesen eljön a sajtműhelybe, és ott vásárol személyesen.

A termékek kínálati palettáját tekintve közel a várt eredmények születtek. A sajt­ízesítések közül a legnépszerűbbek a fokhagymás (18,8%), a natúr (15,6%), a füstölt natúr (15,6%) és a lilahagymás (12,5%). Mivel csupán tejet, túrót és sajtot árusítunk, így feltettem azt a kérdést is, mivel bővíthetném szerintük a kínálatot, mi az a termék, amit még szívesen vásárolnának? 43,8% szívesen vásárolna házi tejfölt, erre lenne a legnagyobb igény, ugyanakkor többen szavaztak a joghurtra és a kefirre is. A válaszolók közel 1/5-e adta arra a voksát, hogy megkóstolna más ízesítéssel, illetve más technikával készülő sajtot.

Összességében hasznosnak gondolom az effajta véleményfelmérést, mivel

a rövid élelmiszerlánc csak abban az esetben működik hatékonyan, ha a vállalkozás a helyi lakosság igényei szerint végzi a termék-előállítást.

A vásárlók ismerete sokat segíthet, közvetlen emberi kapcsolatok, barátságok, együttműködések alakulhatnak ki a láncban résztvevők között.

(A szakirodalom a szerzőnél elérhető)

Illusztráció
Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: