0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 15.

Szakácsok lázadása: nemet mondanak a lazacra

A lazac az egyik legnépszerűbb hal, megtalálható szinte minden étterem étlapján. Mostanában viszont egyre több szakács mond le róla. Vajon miért nevezik tengeri baromfinak?

Az Egyesült Királyságban és Európa más részein is egyre több ismert étterem séfje mond le a tenyésztett lazacból készült ételek készítéséről, amelyet egyesek tengeri baromfiként emlegetnek, tömeges tenyésztésük miatt.

A lazac meghódította az egész gasztronómiai iparágat: a gyorséttermektől a világ legelőkelőbb éttermeiig. Mi, hétköznapi emberek is évek óta szívesen készítünk lazacot otthon.

Az elmúlt évtizedekben a lazac ugyanolyan népszerűvé vált, mint a csirke, különösen azok körében, akik egészségesen szeretnének táplálkozni. A táplálkozási szakemberek évek óta dicsérik a lazachús erényeit, amely vitaminokban, ásványi anyagokban és egészséges zsírsavakban gazdag, ugyanakkor kevés káros telített zsírt tartalmaz.

Egy ideje azonban egyre több séf mond nemet a lazacra. Ez a jelenség különösen az Egyesült Királyságban figyelhető meg, de nem kizárólagosan. A tenyésztett lazacot az éttermek Európában és világszerte is egyre inkább leveszik az étlapjukról.

A kampányt 2022 végén a brit székhelyű WildFish nevű szervezet indította el, amely a vadon élő halak és környezetük védelmét tűzte ki célul. Az  Off the Table elnevezésű kampány célja pedig, hogy felhívja a szakácsok és a halbarátok figyelmét a lazactenyésztés romboló környezeti hatásaira.

A kezdeményezés létrehozói arra ösztönzik a szakácsokat, hogy olyan halételeket tálaljanak, amelyek fenntarthatóbb alternatívái a lazacnak. Válasszák például a tőkehalat, a nagy rombuszhalat vagy a pisztrángot.

Rámutatnak, hogy a nagyüzemi gazdaságok hatalmas mennyiségű vadon élő halat használnak fel a lazacok táplálékául, amelyet az emberek is könnyen elfogyaszthatnának. Véleményük szerint a lazac fenntartható tenyésztése mítosz csupán.

A világ számos környezetvédelmi szervezete és több mint 150 étterem, szálloda és vendéglátóipari vállalat lett a kampány partnere. A kezdeményezést gasztronómiai újságírók, Michelin-csillagos séfek és többek között az amerikai Patagonia ruházati márka is támogatja. Az Egyesült Királyság mellett Dániából, Kanadából és Izlandról is egyre többen csatlakoznak a tenyésztett lazac ellenes kampányhoz.

Forrás: rp.pl

Magazin ajánló: