0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 12.

Paradicsomhajtatási helyzetkép

A paradicsom piacát jelenleg leginkább a növekvő termelési és munkaerőköltségek befolyásolják. A piaci szereplők között átrendeződés figyelhető meg, és az európai hajtatás csökkenésével egyre több termés érkezik harmadik országokból.

Az utóbbi körülbelül öt évben folyamatos a paradicsom és a paprika éves átlagárának emelkedése, és ez nem magyar, még csak nem is európai, hanem globális jelenség (példának okáért az észak-afrikai országokban megtermelt áru is egyre drágább). Szezonon belül vannak persze jelentős ingadozások, de az éves átlagár növekedésére egy vonalzót is rá lehetne illeszteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy éves szinten nincsenek nagy különbségek a holland és a magyar paradicsom ára között, legföljebb a szezon egy-egy napján tapasztalható pár százalékos eltérés.

Az előző évek legnagyobb gondja a hajtató kertészek szempontjából egyértelműen a villamos energia drágulása volt – körülbelül háromszorosára emelkedtek az árak. Szerencsére a gáz ára csak közvetetten érintette a döntően termálvízzel fűtő hazai üvegházakat, nem úgy, mint a hollandokat, akik 2022-ben emiatt átmenetileg csökkentették is termőterületüket. Az inputanyagok drágulása is komoly gond, az infláció pedig elsősorban a munkabér növekedésében csapódik le az ágazatban.

Ha ma egyetlen problémát kellene kiemelni, az a munkaerő lenne: már a rendelkezésre állás is kérdéses, emellett drága, ráadásul pedig tervezhetetlen, hogyan alakulnak az éven belüli költségei.

Tovább nehezíti a hazai kertészek életét a klímaváltozás is, mert az enyhe teleken nagyobb a kár­tevőnyomás, másrészt a nyári hőhullámok ellen csak igen korlátozottan lehet védekezni (leginkább sehogy), ami terméskieséshez vezet. Ugyancsak nagy gond, hogy évről évre új vírusok jelennek meg a paradicsom­állományokban is.

Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően már nincs nagy különbség a külföldi és a hazai termesztéstechnológia színvonala között. Minőségben eddig is jól álltunk, és az elmúlt néhány évben mennyiségben, árualapban is felzárkóztunk a versenytársakhoz, komoly lemaradásunk semmiképp sincs.

Európai trend, hogy egyre újabb formájú, ízvilágú és színű paradicsomok jelennek meg a piacon.

Ezek általában különleges, drága, gyakran márkázott termékek, így több országban próbálják ellensúlyozni az olcsó észak-afrikai import mennyiségi fölényét. Az utóbbi években Magyarországon is egyre nagyobb az igény cseresznye- és koktélparadicsomok iránt.

Újra világítanak

A holland zöldségtermesztés egyik vezérnövénye a paradicsom, mintegy 1800 hektáron termeszti 150 cég. A hajtatófelület 40%-án pótmegvilágítást használnak, és bár az energiaválság kirobbanásakor többen átmenetileg lekapcsolták a lámpákat, mára a többség újra világít. A hollandiai termesztést is sújtó paradicsom termésráncosodás vírussal szemben a higiénia szigorításával próbálják felvenni a harcot a kertészek, illetve próbálkoznak vakcinációval, a legbiztosabb megoldás pedig a rezisztencia beépítése a fajtákba. Hollandiában már több helyen termesztenek ToBRFV-ellenálló fajtákat. Az energiaválság hatására a termelők napi szinten foglalkoznak az energiamenedzsmenttel, hogy csökkentsék költségeiket. A paradicsomkertészeket is érinti az energiaadó, és egy-két éven belül CO2-kibocsátási adót is terveznek bevezetni. A munkaerőhelyzet szintén aggasztó, ráadásul január 1-jétől ismét emelkedett a minimálbér Hollandiában. A termesztőkön múlik, hogy áthárítják-e ezeket a növekvő költségeket a kereskedőkre, fogyasztókra. Mindenesetre ősztől folyamatosan emelkedett a paradicsom ára.

Kocsis Márton (FruitVeB),

Freshplaza

Forrás: Kertészet és Szőlészet

Magazin ajánló: