0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 21.

Fenntarthatóság a méhészetben 3.

A fenntarthatóság vizsgálata önmagában is elég utópisztikus, ha a jelenlegi világ működését nézzük, nincs ez másként a méhészeti ágazat esetében sem.
méhek kaptár méhészet
Illusztráció (Forrás: pixabay)

Teljesen igaza van méhésztársamnak abban, hogy

a maradiság mekkora gátja a fejlődésnek, akár kaptártípust, akár technológiai fogásokat nézünk.

Nem is őket akartam védeni soraimmal, hanem azokat, akik önerejükből, életük munkájával felépítettek egy hatékony méhészetet, nem sajnálták pénzüket és idejüket a fejlesztésekre, most viszont olyan konkurenciát kaptak a nyakukba, akik egy-két év alatt pályázati pénzekből teremtették meg ugyanazt, amit ők húsz-harminc év alatt saját erőből. Volt egy nemzedék, amelyik folyamatosan visszaforgatta a haszon egy jelentős részét, majd jött egy újabb nemzedék, amelyik csak az adófizetők pénzéből fejlesztett, a hasznot viszont felélte.

Amiben talán leginkább másképp látjuk a dolgokat, az a méhészkedés vagy a mézfogyasztás népszerűsítése. Írja, hogy nem találkozott a szakmai lapokban méhészkedést népszerűsítő hirdetésekkel. Hogyan is találkozott volna? Ezek szakmai lapok: aki megveszi őket, már érdeklődik a méhészet iránt, ezen a felületen nincs szükség ilyenre. Én ellenben rengeteg képzési, oktatási hirdetéssel találkoztam az elmúlt tíz évben az interneten, illetve minden hétre jutott olyan ember, aki megkérdezte, hogy jöhet-e a méhészetünkbe tanulni. Érdeklődtem, honnan jött az ötlet, és elmondták, hogy sokat hallanak a médiában a méhészekről, hogy mennyi támogatást kapnak, voltak méhészrendezvényen, méhészeti bemutatón, valahol látták, ismerősük is elkezdte és mennyi méze lett stb. Be kell látnunk, hogy a nagy szakmai vásárok, rendezvények, felvonulások nem egyenlők a mézfogyasztás népszerűsítésével! Ezek a méhészközösséget népszerűsítik, amit így vonzóvá tesznek nagyon sok embernek. Nem azt a célt értük el ezzel a fajta marketinggel, mint amit akartunk. A jelenlegi „Tehetsz méh többet” vagy „Mézes reggeli” kampányok már jobban működnek.

Az is nagyban segíti a vevők termelők felé fordulását a boltok helyett, hogy a média folyamatosan tájékoztat a mézpiaci gondokról. Amit pedig méhésztársam említ, hogy sokan megélhetési okok miatt fordultak a méhészethez, felvet egy kérdést: miért éppen a méhészethez?

Miért nem ács vagy autószerelő lett inkább az illető? Mert mi azt hangoztattuk, hogy méhészkedni „hej, de jó”, meg sokan dicsekednek azzal, hogy nekik bezzeg mennyi mézük lett (a buta a kevéssel is dicsekszik), ráadásul ezt munka mellett is lehet csinálni stb.

méz élelmiszer
Illusztráció

Félreértelmezésnek vélem az ügyeskedők kapcsán írt gondolatait. Akiket szinonimákkal illet, azok az ügyesek! Ők viszik előre a méhészkedést, újításaikkal, folyamatos fejlődési igényükkel színesítik a szakmánkat. Az „ügyeskedők”-et én pejoratív jelzőként használtam, ők azok, akik a jogszabályok figyelmen kívül hagyásával, a piaci szabályozás vagy ellenőrzés/szankcionálás hiányosságaival visszaélve, tisztességtelenül jutnak gazdasági előnyhöz.

Forrás: Méhészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Méhészet