A szövetkezet vezetőjeként arra törekszik, hogy tagjaik érdekeit előtérbe helyezve hosszú távú együttműködésen és minden fél számára megelégedettségen alapuló partnerkapcsolatokat alakítsanak ki, és ezt támogatva koordinálja szakmailag felkészült csapatát.
Smied Csaba 2023. áprilisában került a szövetkezethez, mint gazdasági igazgató, majd júniustól cégvezető lett. Korábban több, az agrárium különböző területein tevékenykedő cégnél kamatoztatta, illetve bővítette szakmai kompetenciáit.

Fotó: Csatlós Norbert
Az Alföldi Sertésszövetkezet 2003-ban alakult, tavaly ünnepelte fennállásának 20 éves évfordulóját. Előbb termelői csoportként, majd 2010-től minősített termelői csoportként működött, 2022-ben 106 taggal zárták az évet. Jelenleg, a kilépések és belépések után, a taglétszámuk 101. Tavalyelőtt 612 ezer sertést értékesítettek, 2023-ban pedig már 660 ezret.
Optimista jövőkép
A belföldi piacon nagy vevőknek számítanak az „olaszok”, tehát a Hungary Meat, a Kométa, rajtuk kívül a hajdúszoboszlói Nagyhegyes Hús Kft. Ha a heti értékesítést nézzük, akkor 2023-ban átlagosan 10-12 ezer hízót adtak el a vágóhidaknak. Mostanra ez a helyzet is változott, növekedett a heti darabszám, ugyanis a meglévő tagok közül többen kapacitásbővítő beruházást hajtottak végre. Az idén emiatt már heti 14, néhol 15 ezer hízóval kalkulálhatnak. Ennek több mint egyharmada megy az egyik és közel egyötöde a másik nagyobb belföldi vevőhöz. Volumenét tekintve a következő értékesítési lépcső tavaly a 10 százalékos arányt képviselő közeli vágóhíd, míg a maradék részen a kisebb vágóhidak és az export osztozik. Az éves értékesítéskori átlagos testtömeg 112-113 kilogramm.
Az árképzés a már korábban kialakult rend szerint heti rendszerességgel történik az Alföldi Sertésszövetkezetnél. Az árbizottság minden csütörtökön ülésezik, ahol a tagok megosztják egymással a legfrissebb piaci információkat, kialakítják heti árelképzelésüket és indítják az értékesítést a heti volumenfelmérést követően.
Dr. Ábrahám Tibor, a szövetkezet kereskedelmi igazgatója szintén tavaly került a csapathoz, és mint az értékesítésért felelős munkatárs, nagyon értékes vágóhídi tapasztalatokkal, a korábbi – ezen a területen szerzett – hasznos szakmai kapcsolataival segíti a közös munkát.
Természetesen a cégvezető és a tagok képviselői is figyelemmel kísérik a hazai és nemzetközi sertéstermeléssel és -feldolgozással kapcsolatos híreket. A vágóhídi- és termelői látogatások alkalmával pedig igyekeznek felmérni a hazai igényeket, egyeztetnek a feldolgozók által meghatározott minőségi elvárásokról is. Az értékesítés szempontjából figyelemmel kísérik az európai trendek alakulását, a meghatározó német tőzsdei árakat, a szövetkezet menedzsmentje hetente elemzi az exportpiaci igényeket.