A friss zöldség-gyümölcs termékpálya európai érdekvédelmi szervezete, a Freshfel áprilisban közzétette az Európai Unió tagállamaira kiterjedő felmérését: a Consumption Monitor nevű, éves rendszerességgel megjelenő kiadvány szerint az átlagos fejenkénti gyümölcs- és zöldségfogyasztás napi 350 grammra csökkent 2022-ben.
A jelentés az Eurostat és a Faostat hivatalos statisztikái alapján összehasonlítja a fogyasztási trendeket az EU-27 egészében (aggregált adatok) és az egyes tagállamokra vonatkozóan is. Az elmúlt két évtizedben a Freshfel Europe Consumption Monitor egyre fontosabbá vált az európai frisspiaci gyümölcs-zöldség termesztés, -kereskedelem és -fogyasztás tendenciáinak értékelésében. A jelentés következetes módszertant alkalmazott, és egyedülálló referenciadokumentummá vált az ágazat és a döntéshozók számára, akik mind a piaci fejlődést, mind a frisstermékek napi étrendben betöltött szerepének alakulását vizsgálják Európában.
A Consumption Monitor idei kiadásából kiderül, hogy 2022-ben a fejenkénti átlagos friss gyümölcs- és zöldségfogyasztás az EU-ban 350 g/nap volt. Ez 5%-kal kevesebb a 2021-estől, és csaknem 3%-kal elmarad az előző öt év átlagától.
Közbejött a válság
Az EU-27 frisspiaci zöldség-gyümölcs termékek piaca 2020-ben a Covid19-világjárvánnyal növekedni kezdett, mivel a lakosság nagyobb hangsúlyt fektetett az egészséges életmódra, és környezettudatosabb is lett. A kedvező változásnak azonban véget vetett 2022. A gazdasági válság, az emelkedő árak és az általános infláció rontotta a fogyasztók vásárlóerejét, jelentősen növelte az árérzékenységüket, az értékesített mennyiséget, így a friss zöldségek-gyümölcsök piaca 71 350 965 tonnára zsugorodott.
A gazdaságilag nehéz időszakokban az emberek hajlamosak a kevésbé egészséges táplálkozás felé mozdulni, amelyről úgy vélik, hogy olcsóbb a gyümölcsök és zöldségek fogyasztásánál. A 2022-es Consumption Monitor megállapításain túl a 2023–2024-re vonatkozó előzetes adatok megerősítik a csökkenés folytatódását, amelynek mértéke sok esetben meghaladja a 10%-ot. Ez azt jelenti, hogy a pandémiát követően megfigyelt fogyasztásnövekedés mára teljesen megszűnt, nyilatkozta Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára.