Nem elég összehangolt
A Freshfel Europe a tagjaival folytatott eszmecsere alapján több olyan közös tényezőt azonosított, amelyek a legújabb fogyasztási trendek mögött állnak: a háztartások zöldség-gyümölcs vásárlásainak csökkenése, az alacsonyabb jövedelmű háztartások nagyobb mértékben érintettek a visszaesésben, a bio- és prémium termékek kereslete mérséklődött, a vásárlók gyakrabban, de kevesebb zöldség-gyümölcsöt vásárolnak, az összességében csökkenő értékesítési mennyiséget részben ellensúlyozzák a magasabb árak. Salvo Laudani,
Le kell bontani a fogyasztás növelése előtt álló akadályokat, és vissza kell állítani a frisstermékek világjárvány idején megerősített „hősies státuszát”, hangsúlyozta.
Az EU jelenlegi elnökségi ciklusának vége felé közeledve, az ilyenkor szokásos értékelés egyik fontos pontja, hogy megkérdőjelezhető a növényi alapú étrend felé történő elmozdulás sikere. Az európai zöld megállapodás (Green Deal), a „termelőtől a fogyasztóig” stratégia (Farm to Fork Strategy), a körforgásos gazdaságra vonatkozó cselekvési terv (Circular Economy Action Plan), valamint a rákbetegségek elleni európai terv (Europe’s Beating Cancer Plan) keretében hozott intézkedések többszörös politikai összehangolatlansága és a következetesség hiánya miatt nem értük el, amit az egészségesebb és környezetbarátabb étrendre való átállással kapcsolatban megcéloztunk. Nem sikerült kihasználni a frisspiaci termékek pozitív megkülönböztetésében rejlő előnyöket.
A gyümölcsökre és zöldségekre közjavakként, a társadalmi kihívások megoldásának részeként kell tekinteni, és mint ilyeneket, alapvető fontosságú termékeknek kell minősíteni.
A legfiatalabbakat kell megcélozni
Philippe Binard szerint a nemzeti táplálkozási iránymutatások, az Északi Tanács (Nordic Council) ajánlásai megegyeznek abban, hogy a fejenkénti fogyasztási célt a napi 800 gramm felé kellene elmozdítani. Bár a tudatosság megvan, még mindig túl sok akadály gátolja a növekedést. A gyümölcsök és zöldségek előnyeit jobban el kellene ismerni a promóciós politikában, de a közelgő taxonómiai, nevezéktani vitában is. Emellett foglalkozni kell az árakkal és a biztonsággal kapcsolatos téves elképzelésekkel, hogy a fogyasztók megalapozott döntéseket hozhassanak. Ezzel párhuzamosan