Az Eurostat új jelentése szerint 2000 és 2023 között jelentősen visszaesett az EU-ban betakarított burgonya mennyisége. A fő okok a szakértő szerint a növényvédő szerekre vonatkozó szigorúbb uniós szabályozás, az európai éghajlat változása és a fogyasztói szokások változása.
A belga frites-től a spanyol tortilla de patata-n át az olasz gnocchiig, vagy épp a magyar rakott krumpliig a keményítőtartalmú gumó Európa-szerte a konyhák egyik leggyakoribb alapanyaga.
Az euractiv.com az Eurostat augusztus 8-án közzétett adataira hivatkozik, amelyek szerint a 2000 utáni időszakban az éves termelés 36,7%-kal esett vissza, ami azt jelenti, hogy az uniós országok 27,9 millió tonnával kevesebbet termeltek, mint 2000-ben.
2023-ban az uniós országok 48,3 millió tonna burgonyát takarítottak be, szemben a súlyos szárazsággal jellemezhető 2022-es 47,5 millió tonnával. 2023-ban a termelés 24%-át Németország adta, majd Franciaország következik közel 18%-kal, Hollandia pedig 13,4%-kal. Ugyanakkor Romániában (32,4%) és Lengyelországban (25,1%) van a legtöbb burgonyatermesztő gazdaság, bár gazdasági szempontból továbbra is kicsik.
Több tényező hátráltatja a termelést
Berta Redondo, a burgonyakereskedőket képviselő brüsszeli székhelyű Europatat lobbicsoport főtitkára az Euractivnak elmondta, hogy a termelés visszaesését több tényező magyarázza.
A másik termelést befolyásoló tényező az, hogy az EU szigorította a növényvédő szerekre vonatkozó korlátozásokat, különösen a burgonya kártevői elleni védekezésben fontos szerek esetében. „Gazdáinknak egyre kevesebb eszközük van a kártevők és a növénybetegségek elleni küzdelemhez” – tette hozzá Redondo.
2019-ben az Európai Bizottság nem újította meg a burgonyatermesztésben a drótférgek elleni növénytermesztő szerekben használt etoprofosz hatóanyag engedélyét, toxicitási aggályokra hivatkozva. 2018-ban az EU betiltotta három neonikotinoid – imidakloprid, tiametoxam és klotianidin – minden kültéri használatát a beporzókra gyakorolt káros hatásuk miatt.
Redondo rámutatott arra is, hogy
„Mindez a kevésbé kockázatos termények felé terelheti a gazdákat” – mondta Redondo.
Trendi burgonyás receptek
A fogyasztói szokások változása szintén hatással van az uniós burgonyatermesztésre. „A fiatal fogyasztók kihagyják étrendjükből a szénhidrátokat, vagy a burgonyát »egzotikusabb« alternatívákra cserélik” – mondta Redondo.
Ennek kezelésére az Europatat 2020-ban 3,4 millió eurós, az Európai Bizottság által társfinanszírozott promóciós kampányt indított, amely a millenniumi korosztályt – az 1981 és 1996 között születetteket – célozza meg Flandriában (Belgium), Franciaországban és Írországban.
A 2025-ig tartó kampány több mint 300 receptet tartalmaz, amelyek célja, hogy a burgonya beépüljön a modern életmódba, influencerek és hírességek pedig bemutatják a gumó sokoldalúságát, hogy lerázzák a „hagyományos étel” imázsát.
Ez is érdekelheti: