0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. november 7.

Ezt okozta a hamisítási botrány és a magas költségek Kínában

Kínát elárasztotta a tej, mert kevesebb gyermek születik és a költségtudatos fogyasztók is kevesebbet vásárolnak. A keresletcsökkenés a belpiacokat ugyanúgy érinti, mint a világpiacot, ahol Kína egyre kevesebb tejterméket vásárol.

Kína tejipara azután állt növekedési pályára, hogy Peking 2018-ban nagyobb élelmiszer-önellátásra kezdett törekedni.

Ennek érdekében nagyobb termelésre szólította fel, ösztönözte tejtermelő gazdaságok létrejöttét, és az ezek ellátásához szükséges több százezer holstein szarvasmarha importját.

Illusztráció
Forrás: MMG archív

A gazdaság lassulása mellett azonban a születések száma is csökken Kínában, így

kevesebb csecsemőnek van szüksége tejkészítményre.

A kormányzati adatok szerint Kína 2023-as születési rátája rekordalacsony, 6,39 volt 1000 főre vetítve, szemben a 2017-es 12,43-mal.

Kína csecsemőtápszeres tejpiaca mennyiségben 8,6%-kal, értékben pedig 10,7%-kal csökkent a júniusban véget ért 2024-es pénzügyi évben, és 2025-ben tovább csökkenhet, közölte augusztusban az új-zélandi A2 Milk Company, amely csecsemőtápszert értékesít Kínában.

A kínai tejipar is nehezen tudott eleget tenni Peking 2018-as felhívásának, hogy a tejfogyasztás növelése érdekében a fogyasztókat a tejivásról a „tejfogyasztásra” neveljék át.

A kínai tejfogyasztás 80%-át a folyékony tej teszi ki, a magasabb értékű termékek, a sajt, a tejszín és a vaj piacának fejlesztésére irányuló erőfeszítéseket megakasztották a fogyasztásukat visszafogó vásárlók.

Forrás: Pixabay.com
A többlettermelés kezelése érdekében a kínai termelők a nyers tejet porrá alakítják, így június végére több mint 300 000 tonnás tejportöbblet keletkezett – közölte a Kínai Tejipari Szövetség –, ami nagyjából kétszerese az előző évi szintnek.

Kína a teljes tejpor exportjával is próbálkozik, de ezt a potenciált a hamisítási botrány emlékei korlátozzák – mondta a StoneX munkatársa, Li –, és még sok kínai fogyasztó is a külföldi márkákat részesíti előnyben az élelmiszer-szabályozás javítására és a bizalom növelésére irányuló kormányzati erőfeszítések ellenére is.

2024 első félévében Kína 55 100 tonna tejterméket exportált, ami éves szinten 8,9%-os növekedés, de a többletnek csak kis hányada.

Illusztráció
Forrás: MMG archív

A StoneX számításai szerint a kínai tejtermelők termelési költségei a drága takarmány miatt a legnagyobb exportőr, a legelőre alapozott tartást folytató Új-Zéland termelési költségeinek a duplája.

A hazai túlkínálat miatt Peking az EU-val folytatott kereskedelmi vitában az Európai Unióból származó sajt, tej és tejszín behozatalát vette célba, ám ezek hiánypótló termékek, és az intézkedés nem sokat segít a túlkínálat enyhítésében.

„Bár az uniós tejtermékimport korlátozása rövid távon megkönnyítheti a kínai gazdák helyzetét, nem fogja kezelni a mélyebb problémákat, például a túltermelést és a stagnáló keresletet” – mondta Tanya Bhatia, az Economist Intelligence Unit fogyasztási cikkekkel foglalkozó elemzője.

Hosszabb távon a beszállítók még mindig látnak lehetőséget Kínában. Charlie McElhone, a Dairy Australia iparági szervezet fenntartható tejtermékekért felelős főigazgatója elmondta, hogy jelentős növekedési potenciált lát Kínában, amely továbbra is a legnagyobb piaca. „A jövőben még mindig a sajtok piacának bővülését látjuk” – mondta.

Ez is érdekelhet:

Drága a pandatartás – egy finn állatkert visszaküldi állatait Kínába

ASP Ukrajna: egyre nagyobb a szorítás a hazai sertéshúspiacon

Forrás: magyarmezogazdasag.h/Reuters

Magazin ajánló: