Ki vásárol?
A szobanövények iránti szeretet és érdeklődés igen nagyfokú az ún. baby boomer és az X generáció körében is. A rendszeres szobanövény-vásárlók ezen generációkból kerülnek ki. Ők általában kis háztartások lakói, ahol átlagosan két felnőtt él (akik általában házasok), és nincsenek 20 év alatti gyerekeik, átlagos életkoruk pedig 51,8 év.
Földrajzilag is megfigyelhető volt egyfajta eltolódás a koronavírus-járvány hatására, előtte inkább a vidéki településeken élők, azt követően pedig a városi és nagyvárosi lakosság vett több szobanövényt kertészeti árudákban, áruházláncokban, virágüzletekben.
Az USA-ban kimutatták, hogy vásárláskor az ár másodlagos – a fogyasztókat jobban érdekli az, hogy megfelelően magas minőségű növényt kapjanak a pénzükért cserébe. Ez a gondolkodás mindenekelőtt a hobbikertészekre, valamint az 50 év feletti szakmai vásárlókra jellemző. Persze ez nem mindenhol van így.
Bár egyre nagyobb arányú az online növényvásárlás, sokan jelenleg még visszariadnak ettől. Az e-kereskedelmi üzletek bővülésének egyik legnagyobb akadálya globális szinten az, hogy bár a vevő látja a növényfajok vagy fajták fotóját, elolvashatja a jellemző tulajdonságaikat, a megvásárolt növényt élőben mégsem látja, nem ő választhatja azt ki, nem vizsgálhatja meg, mint egy faiskolai árudában vagy virágüzletben.
Értékesítési stratégiák

Fotó: Unsplash
Számos helyen olvashatunk arról a stratégiáról, miszerint aki szobanövényt értékesít, érdemes fordítania egyet a gondolatain. A termékét ne csak egyszerűen szobanövénynek nevezze, hanem „boldogságnak” vagy „örömforrásnak”, amitől „javulni fog a vásárló közérzete”. Érdemes népszerűsíteni a nyilvánvaló tényt, hogy a szobanövények boldoggá teszik az embereket, nyugtatnak, oldják a szorongást, a stresszt.
Jó ötlet lehet a növénycsomagok értékesítése (például növények online konferencia hátterének, növények konyhába, növények irodába, növények a padlóra, vagy épp légtisztító hálószobai vagy fürdőszobai növénycsomagok). Így nem a gyakran önbizalom- és szakismerethiánnyal küzdő vásárlónak kell összeválogatnia egy-egy helyiségének lakóit, hanem a kereskedő könnyűszerrel hozzásegítheti ehhez.
A kereskedőnek a növényértékesítésen túl is elérhetőnek kell lennie, hogy a vásárló kérdezhessen tőle. Nem is feltétlenül a kérdés megválaszolása a lényeg. Gyakori, hogy a vásárló egyszerűen csak beszélgetni szeretne, megosztani a gondolatait valakivel a növényekről vagy a kertjéről. Vásárlásösztönző lehet, ha ezt megkapja. Ugyanilyen fontos lehet a megfelelő árképzés: legyenek olcsóbb növények a kezdő kertészek számára, amelyekre nem sajnálnak pénzt kiadni, és legyenek magasabb árú extravagáns, igényes növények is, melyek iránt a tapasztalt vásárlók vagy a gyűjtők érdeklődnek.
A legnépszerűbb tulajdonságok

Fotó: Unsplash
Minden évet jellemez egyfajta trend, amely a fogyasztók igényeiből formálódik. Idén keresettek a szokatlan fajták, így a tarka lombú növények, amelyek esetleg feltűnő mintákkal rendelkeznek, mint a Monstera Albo vagy a Philodendron Pink Princess, és az Alocasia-fajták térhódítása is számottevő – kedveltek a Zebrina, a Silver Dragon, a Black Velvet fajták is. Népszerűek a ritka fajok is, amelyekhez viszonylag nehéz hozzájutni, mint az Alocasia azlanii, az Anthurium warocqueanum és a ritka Hoya-fajok.
Ugyanakkor
Mind több fogyasztó, vállalkozás aggódik vásárlásai környezeti hatásai miatt. A nagykereskedelmi beszállítóknak a fenntartható forrásból származó üzemekre és az átlátható ellátási láncokra kell összpontosítaniuk. Mindinkább elvárt a biológiailag lebomló és újrahasznosítható csomagolóanyagok használata, csökkentve a szállítóüzemek környezeti lábnyomát.
Kedveltek idén a dzsungelhatású fajok, mint a nagylevelű Marantha-, Calathea-, Alocasia-fajok és a nagytermetű pálmák is. Felértékelődik az erkélyek mint növénynevelő terek szerepe.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy sokakat nem feltétlenül az extravagáns növények és az új fajok vonzanak, hanem épp a klasszikus, régi fajok és fajták, amelyek impozáns habitussal rendelkeznek, esetleg emlékeket ébresztenek fel. Fontos a csendes, jól bevált környezet, amelyet méltán képviselnek a hagyományos Ficus-fajok, a Chlorophytum, a Cyperus vagy a Sansevieria.
Idén is kedveltek a csüngő fajok, amelyek a legkisebb lakásokban is elférnek, és igen hatékonyan feldobják a környezetet. Ezek a fajok a falon, sőt még a plafonon is futtathatók – valódi dzsungelhangulatot teremtve. Erre a célra továbbra is keresettek az Epipremnum– vagy a Philodendron-fajok.
Főleg a 2000 után született növénybarátok kedvelik a pozsgásokat, amelyek kevés gondozással könnyen egészségesen tarthatók. A kezdő szobanövénytartók is bátrabban vásárolnak első növényként ilyen fajokat. Ezenkívül lassan nőnek, és akár összeültetésekben is mutatósok.
Köszönetnyilvánítás
A kutatás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal „A körforgásos gazdaság megvalósíthatósága a honvédelmi tevékenységek során” című, TKP2021-NVA-22 azonosítószámú Tématerületi Kiválósági Program támogatásával valósult meg, a Körforgásos Gazdaság Elemző Központ (KGEK) vezetésével.
Dr. Kisvarga Szilvia,
dr. Orlóci László
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem,
Tájépítészeti, Településtervezési
és Díszkertészeti Intézet
Ez is érdekelheti: