Szerda: A méhanya, a here és a dolgozó közötti különbségeket vettük át részletesen. Saját méhcsaládomból készült fényképeken kerestük meg az anyátt és tanultunk a méhlakások belső struktúrájáról. Izgalmas volt látni, ahogy a gyerekek egyre ügyesebben ismerték fel a részleteket a lépeken.
Csütörtök: A méhek érzékszerveiről meséltem. Kipróbáltuk, hogyan „érzékelnék” a világot: bekötött szemmel különböző illatokat kellett felismerniük, mint például méz, viasz, propolisz vagy citromfű. Nagyon élvezték a játékot, és közben elmagyaráztam a szaglás és rezgésérzékelés szerepét a kaptárban.
Péntek: A méhek fejlődési stádiumait beszéltük át, majd kézbe vehették egy üres szűzlépet és egy mézzel teli lépet is. Megdöbbentette őket a súlykülönbség, és csodálták a lépek hihetetlen szerkezetét. Egy gyorsított videót is megmutattam arról, ahogy egy méh kibújik a sejtjéből – a pillanat mindannyiunkat lenyűgözött.
A második hét
Hétfő és Kedd: Azokkal a gyerekekkel dolgoztam, akik az előző héten zenekari próbán voltak. Ismételtük az addig tanultakat, majd kivittem őket, hogy közösen behozzunk egy keretet az iskola saját kaptárából. A méhekkel teli megfigyelőkaptár az osztály központi eleme lett, mindenki kíváncsian figyelte őket.
Szerda: A méz különböző típusairól tanultunk, kóstoltunk mézet, virágport és méhkenyeret. Még a mézharmat eredetéről is beszéltem, amit sokan először hallottak. A gyerekek megtudták, hogy a méz antibakteriális tulajdonságai miatt gyógyításra is használható.
Csütörtök: Egy különleges „mézes játékot” játszottunk: bekötött szemmel kellett megkülönböztetniük a cukros vizet az akác- vagy napraforgóméztől. Ezután egy lenyűgöző, time-lapse videót néztünk meg a petétől a kifejlett méhig tartó 21 napos fejlődési folyamatról.
Péntek: Az utolsó napon összegeztük a tanultakat. A gyerekek újra kérdeztek, de ezúttal már összefüggéseket keresve. A méhek életéről szóló ismeretterjesztő film zárta a két hetet – igazi jutalomként, mert ekkorra már mindannyian „értettük” a méhek világát.
Összegzés
Ez a két hét számomra is meghatározó élmény volt. Láttam, hogyan kelt életre a gyerekek számára a méhek világa, hogyan váltak tudatosabbá, figyelmesebbé. Bízom benne, hogy ez a tapasztalat hosszabb távon is megmarad bennük, és talán közülük néhányan a jövő méhészei vagy környezetvédői lesznek. A méhek tanítása nemcsak tudás, hanem szemléletformálás is – és ezt én is megtapasztalhattam.
Ajánljuk még: