0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Jó bort fogyasztani nem luxus – egy influenszer küldetése

Egy fiatal magyar borszakértő, Piskor Fanni is részt vett az idén a borász influenszerekből szerveződő legnagyobb nemzetközi hálózat, a Vinoinfluencers éves gáláján.

– Egy pohár bor segíti a mentális egészséget, az emberek jól érzik magukat, és nem azon görcsölnek, hogy megettem 1200 kalóriát, el fogok hízni. Ömlik mindenhonnan az információ, Instagram, TikTok, újságok, magazinok, tévéinterjúk, ezek összezavarják a vásárlót és szorongást okoznak.

Ha pszichológusokkal, terapeutákkal beszélek, bevallják, javasolni szokták egy-egy pohár bor elfogyasztását, mert lazító hatása van. A WSET-vizsgáimra úgy készültem, hogy mellette terapeutával dolgoztam, hogy minél jobban oldjam a vizsgastresszt, aki azt mondta, nem kell mindent magamtól megoldanom, nyugodtan igyak egy nehezebb nap után egy pohár bort, ami csökkenteni fogja a stressz-szintemet”

– vallotta be Piskor Fanni, aki nagy hangsúlyt fektet a mentális egészségére is.

– A borászatok végre rájöttek arra, hogy nem elég csak jó bort készíteni, szükségük van marketingre, teljes kampánytervet készítek számukra az adott évre. Ebben szerepel, hogy melyik időszakban mit fognak promótálni, mi az, amit előtérbe kell helyezni, csomagajánlatokat állítok össze, különböző kampánymegjelenéseket szervezek. Fontos megnézni, hogy az adott céget hova lehet pozicionálni, ebben pedig nagy szerepet játszik a kommunikáció nyelvezete, a képi világ, a meglévő márkacsalád elhelyezése. Ennek része egy kreatív stúdióban zajló egész napos fotózás, s amikor elkészül a képanyag, ahhoz tudom a tartalmat, a szöveget írni – mesélte, hozzátéve, hogy van olyan partnere, akinek 30, s olyan is, akinek 100 hektár területe van. Nagyon fontosnak tartja az adott borászat sztoriját, hogy milyen a családi kötődés. Meglátása, hogy állnia kell egy személynek a borok mögött, ezzel jobban tud azonosulni a fogyasztó.

boros poharak
Fotó: Unsplash

Elképesztően nehéz témának tartja ugyanakkor a fine dining világát. – Ugyan soha nem dolgoztam sommelier-ként, de sokszor voltam mellettük.

Nem egyszerű, hogy egy szuper aszút, ami 6000 forint a boltok polcain, egy kiemelt étteremben 60 ezer forintért kínálnak. Vélhetően emiatt sem tudnak több bort eladni.

Képezni kellene a felszolgálókat is. Pécsen, a PTE Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet csapatával ezen is dolgozunk – magyarázta, hogy kiemelt kutatástámogatóként fő feladata ennek a programnak a menedzselése. A PTE Borkulturális ismeretek című, a hétköznapokban Borkult néven futó képzésén évente mintegy 500-600 hallgatót edukálnak, szó esik szőlészetről-borászatról csakúgy, mint a borgasztronómiáról, vagy arról, hogy milyen részt stimulál az agyban a bor és miért is vagyunk jókedvűek tőle. Emellett egy-egy borvidék borásza is bemutatkozási lehetőséget kap, hogy megismertesse borait a hallgatókkal. Az edukáció azért is fontos, hogy megtudják, mit kell levenni a boltok polcairól, hogy milyen ételek mellé mit válasszanak, és hogy például a csavarzáras palack ugyanolyan jó lehet, mint a dugós, csak más a technológia.

– Nekünk kell az új generációt megfogni, mert ez az a réteg, amelyik húsz év múlva is bort fog vásárolni. Ha már ott vannak a hallgatók Pécsen, menjenek el Villányba, járják be a Pécsi borvidéket, ismerjék meg, fogyasszák a magyar bort. Segíteni kell a jövő nemzedékét, mert olyan nagy zaj van a világban, hogy nehéz benne eligazodni. Az órákon nagy hangsúlyt fektetünk a borkultúránk megismertetésére, megmutatjuk a hallgatóknak, milyen jó élmény, hogy nemcsak azért iszunk, hogy bódultak legyünk és elfelejtsük az aznapi vizsgát, hanem lehet ez egy kulturális program is, egy pohár bor mellett a legjobb történetek tudnak születni – tette hozzá.


Piskor Fanni a Lidl Magyarország Bt.-vel több mint egy éve kezdte el a közös munkát. Ahogyan mondja, fantasztikus csapat állt össze, új dietetikus, séf, cukrász és ő, mint borszakértő. Céljuk, hogy edukálják a fogyasztókat, minél könnyedebbé és egyszerűbbé tegyék a bevásárlást, a legjobb ár-érték arányú borokat tudják kínálni, legyen szó egy olcsóbb Sauvignon blanc-ról vagy egy komolyabb Cabernet sauvignonról.

– Szeretnénk megmutatni, hogy lehet olyan bort fogyasztani, ami miatt nem kell mélyre nyúlni a zsebünkbe, mégis fantasztikus program lehet, akár egy sajt-bor vagy csokoládé-bor párosítás. Fontos része a Lidl kommunikációjának, hogy segítsük a kulturált borfogyasztást.

Mint elmondta, az alapszortiment mellé minden évben új termékeket választanak ki. Három nap alatt végigkóstolnak ezer tételt, nézik az aromatikáját, az egyensúlyát, a komplexitását és az ár-érték arányt is, mert a magyarok árérzékenyek.

– Egyre nyitottabbak a fogyasztók, minél több információ áll rendelkezésükre, annál kíváncsibbak. A számok is azt mutatják, hogy egy spanyol, egy francia vagy egy olasz tematikus héten szívesen kóstolják az adott ország borait – fogalmazta meg tapasztalatát.

Sokan nem tudják, amikor egy kézzel készült poharat a kezükbe vesznek, hogy az legtöbbször a Halimba Crystal Üvegmanufaktúra terméke, még ha nem is ezen a néven jelenik meg.

A Halimba Crystal ólommentes, kézzel készült kristálykelyhei egyedülálló minőséget és tradíciót képviselnek, hiszen Európában csupán három cég képes ekkora mennyiségben kizárólag kézzel készült kelyheket alkotni. Piskor Fanni pedig a cég márkanagyköveteként büszke rá, hogy vannak ilyen hungarikum termékeink.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság