A szőlő-bor ágazat hosszú távon gondolkodik, a fiatalok megszólítása, támogatása az egyik fontos, önként vállalt feladata, mondta Szmilkó Gabriella, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szakmai igazgatója. A mai fiatalok nagyon öntudatosak, figyelnek az egészséges táplálkozásra, kevés mesterséges anyagot tartalmazó, vegán termékeket, illetve igazi különlegességeket keresnek. A bemutatón éppen ilyen borok és meggypezsgő szerepel, ami megfelel a HNT céljának: legyenek olyan sokszínűek a magyar borok, mint amilyenek a fogyasztóik.
Sári Enikő, a Magyar Mezőgazdaság Kiadó igazgatója szerint az online tér hitelessége nem ugyanazt nyújtja, mint a szaklapoké, amelyekből kilenc szerepel a kiadó palettáján. A HNT tulajdonában lévő Borászati Füzetek a legrégebbi magyar szakfolyóirat, a Magyar Tudományos Akadémia által is elismert publikációs felület. Ezt a kutatási eredményekről szóló rovatot Kállay Miklós professzor vezeti, aki tavaly megkapta a Magyar Mezőgazdaság Kiadó és a MATE által alapított Adorján János díjat.

Az új termékekről Nyitrainé Sárdy Diána, a MATE Szőlészeti és Borászati Intézet igazgatója elmondta, hogy a vegán és az alkoholcsökkentett borokról doktori munka is készül. A vegán borban az állati eredetű kezelőanyagok (zselatin, kazein) helyett borsófehérjét és burgonyakeményítőt használtak. A csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentesített boroknál a Törleyvel együtt vizsgálják az aromakomponensek, élettani vegyületek változását.
A narancsbor fehér szőlőből készül héjon erjesztéssel. Ez a vörösborkészítés technológiája, vagyis nem szükségszerű, hogy hibás narancsbor szülessen. A meggypezsgő pedig tradicionális pezsgőtechnológiával készült, meggybor alapborból. Az intézetvezető hangsúlyozta, hogy csapatmunkában születtek a most bemutatott eredmények.