0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. április 22.

Kistermelői tanulságok Olaszországból: mi a sikeres REL-ek titka?

Az európai élelmiszerrendszer fenntarthatósága és a helyi gazdaságok megerősítése érdekében egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a rövid élelmiszerláncok (REL).

Ebben a cikkben dr. Kujáni Katalinnal, a Kislépték Egyesület elnökével Olaszországot vizsgáljuk meg, ahol sikeres modelleket dolgoztak ki a REL-ek támogatására. A tanulmányút során szerzett tapasztalatok alapján bemutatjuk a jó gyakorlatokat, és megvizsgáljuk, milyen tanulságokat vonhat le Magyarország a kistermelőknek nyújtott szakmai támogatás fejlesztése érdekében.

A termelői piac, amit a Campagna Amica azaz a Vidék Barátja egyesület szervez Olaszország minden táján. Fotó: Kujáni Katalin

A REL-ek elősegítik a termelők biztosabb jövedelemhez jutását, erősítik a fogyasztók közötti közvetlen kapcsolatot, csökkentik a szállítási távolságokat és hozzájárulnak a helyi közösségek fejlődéséhez. Az Európai Unió számos kezdeményezéssel támogatja a kistermelők előrehaladását, többek között a tudásátadás és a termelői együttműködés ösztönzésével.

Az Európai Bizottság az élelmiszer-szuverenitást stratégiai kérdésnek tekinti, és ennek biztosítását a helyi kistermelőkben látja.

Ezért a CORENET nevű uniós kutatás-fejlesztési projekt keretében a résztvevő országok szakemberei megismerkedhetnek a kistermelőket támogató jó gyakorlatokkal. Ennek a tanulmányútnak volt az első állomása Szardínia, ahol Kujáni Katalin is megismerte az egész Olaszországban működő Campagna Amica Fondation (A Vidék Barátja Alapítvány) nevű szervezet tevékenységét.

A Cagliari városàban lévő piac minden csütörtökön reggel 7-14 között elérhető, ahol szezontól függően 40-100 termelő jelenik meg. Fotó: Kujáni Katalin

Olaszországban már több évtizede felismerték, hogy a közvetlen értékesítésben résztvevő termelőknek széles körű ismeretekre van szükségük a sikeres gazdálkodáshoz. A hagyományos tanácsadási formák, amely a növényvédelemre, a tápanyag-utánpótlásra vagy az adminisztrációra fókuszál, nem elegendő a REL-ekben rejlő lehetőségek kiaknázásához.

A Campagna Amica 2008-ban jött létre a legnagyobb olasz agrár- és élelmiszeripari érdekképviselet, a Coldiretti szervezése által.

Célja, hogy olyan kezdeményezéseket indítson el, amelyek a környezetvédelemben, a földművelés, a hagyományok és a kultúra megőrzésében, az élelmiszer- és az élelmezésbiztonságban segítik a kistermelőket.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: