Mit mutatnak a hazai biopiaci adatok?
A hazai ökotermékek kiskereskedelmi forgalma a NielsenIQ (NIQ) piackutató cég által gyűjtött adatok szerint 2024-ben mintegy 38,7 milliárd forint volt (eltérő üzlettípusok és limitált kategóriák összességén), ami a teljes élelmiszerforgalom 0,62 százalékát tette ki. Mivel az adatgyűjtés több, az öko élelmiszerek között kifejezetten fontos termékcsoportra (pl. aszalványok, száraz hüvelyesek) nem terjed ki, ezekre becslést végeztünk, így a gyűjtött adatokat kiegészítve a nem mért eladási értékbeni forgalommal, a teljes biopiac körülbelül 0,8%-ra tehető. A top 3 legnagyobb biopiaccal rendelkező európai ország Dánia, Svájc és Ausztria 11-12%-os részesedéssel. Európában az ökotermékek forgalomnövekedése 2022 és 2023 között 3 százalék volt, hazánkban ez a fejlődés sokkal dinamikusabb, a NIQ által mért termékkategóriák esetében elérte a 19 százalékot, viszont a EU-s 66 euróhoz képest Magyarországon így is mindössze 10 eurót költünk átlagosan évente biotermékekre.

A kenyér, mint alapélelmiszer, a legkézenfekvőbb biotermék lenne a hazai ellátási láncban, azonban hazai sütőipar azon szereplői, akik a mérésben szereplő kiskereskedelmi szektort ellátják, jelenleg nem érdeklődnek e tevékenység iránt. A kis pékségek adatait a NIQ nem méri. A biotermékek inflációja a teljes magyarországi hagyományos kiskereskedelemben 2022-24 között 25% volt limitált kategóriákra, szemben a 35%-os általános élelmiszerár emelkedéssel, ami a szokványos és a biotermékek közti árkülönbség csökkenését jelzi. – összegezte a hazai ökopiac eredményeit Drexler Dóra.

Rengeteg új információval gazdagodott a felmérések alapján az ÖMKi, viszont maradtak fontos nyitott kérdések, például, hogy mekkora a magyar termelők és feldolgozók által előállított ökoélelmiszerek részaránya a jelenlegi hazai kiskereskedelmi forgalomban. Azt gyanítják, hogy sajnos elég alacsony. Mivel nem lehet minden termelő bio bébiétel beszállító, a diszkont áruházakban vagy a dinamikusan fejlődő e-kereskedelemben való megjelenés további lehetőségeket biztosíthat a termelők számára, viszont ehhez megfelelő mennyiségre és szervezeti összefogásra lenne szükség az ágazaton belül.
Ajánljuk még:
Leginkább akciós zöldséget veszünk, de még így is jóval többet szeretnénk spórolni