Mit mutatnak a hazai biopiaci adatok?
A hazai ökotermékek kiskereskedelmi forgalma a Nielsen IQ piackutató cég által gyűjtött adatok szerint 2024-ben mintegy 38,7 milliárd forint volt, ami a teljes élelmiszerforgalom 0,62 százalékát tette ki. Ezt kiegészítve a nem mért forgalommal, a teljes biopiac körülbelül 0,8%-ra tehető. A top 3 legnagyobb biopiaccal rendelkező európai ország Dánia, Svájc és Ausztria 11-12%-os részesedéssel. Európában az ökotermékek forgalomnövekedése 2022 és 2023 között 3 százalék volt, hazánkban ez a fejlődés sokkal dinamikusabb, elérte a 15 százalékot, viszont a nemzetközi 66 euróhoz képest Magyarországon így is mindössze 10 eurót költünk átlagosan évente biotermékekre.

Meglepő, hogy a bio kenyér nem jelenik meg a statisztikában, fogyasztásuk szinte nem mérhető. A biotermékek inflációja 2022-24 között 25% volt, szemben a 35%-os általános élelmiszerár emelkedéssel, ami a hagyományos és a biotermékek közti árkülönbség csökkenését jelzi. – összegezte a hazai ökopiac eredményeit Drexler Dóra.

Rengeteg új információval gazdagodott a felmérések alapján az ÖMKi, viszont maradtak fontos nyitott kérdések, például, hogy mekkora a hazai ökoélelmiszerek aránya az előzőekben felsorolt kiskereskedelmi forgalomban. Azt gyanítják, hogy sajnos elég alacsony. Mivel nem lehet minden termelő bio bébiétel beszállító, a diszkont áruházakban vagy a dinamikusan fejlődő e-kereskedelemben való megjelenés további lehetőségeket biztosíthat a termelők számára, viszont ehhez megfelelő mennyiségre és szervezeti összefogásra lenne szükség az ágazaton belül.
Leginkább akciós zöldséget veszünk, de még így is jóval többet szeretnénk spórolni