Gyermekkorában kedvence volt nagymamáink híres „málnája”, az édes, gyümölcsös és főként színes ital. Ha jobban belegondolunk, felnőttként is ezt az ízvilágot keressük az élelmiszerboltok polcain, legalábbis így vélekedik az alsópáhoki Millu Manufaktúra alapítója, tulajdonosa.

Ezért döntött Nagy Csilla Andrea a család, számos ismerőse és barátja unszolására, hogy egészséges szörpöket készít, olyanokat, melyekben nincs édesítőszer, hanem teljesen természetesek.
– Elmondhatom, hogy mindig szívesen foglalkoztam ezzel a tevékenységgel. Elvégeztem egy tartósítóipari technikumot is, hogy legyen szakmai háttér mögöttem. Örömmel tanultam a szakmai fogásokat, melyeket jól tudtam és ma is tudok hasznosítani. Örülök, hogy belevágtam, mert egyrészt szeretem ezt a munkát, másrészt pedig boldog vagyok, ha sikere van a szörpjeimnek a fogyasztók körében.
Nagy Csilla Andrea vallja, hogy csakis minőségi alapanyagból lehet jó terméket készíteni. Ez az egyik titka annak, hogy a szörpöt keressék, fogyasszák az emberek.
Ezzel kapcsolatosan azt a szigorú elvet vallom, hogy kizárólag magyar gyümölcsöt használok fel, a szörpöket hazai cukorrépából készült cukorral édesítem. Az pedig nem is kérdés, hogy semmiféle tartósítószer nem kerülhet a termékeimbe. És még valami: a rostok is az üvegekbe kerülnek, így lesz teljes a kép, s így marad egészséges, mondhatni, teljes értékű a szörp. Nagyon fontos továbbá a csomagolás, hogy az is szép, gusztusos legyen. A külső hozzátartozik a belső tartalomhoz. Mindezek olyan saját szabályok, melyeket soha nem szegnék meg. Ezek teszik lehetővé, hogy a szörpjeim a lehető legjobbak legyenek.

– Tizennégy-féle szörp közül választhatnak jelenleg a vásárlóim, vannak köztük hagyományos ízek és különlegességek is. Úgy gondolom, ezen a földön nincs még egy olyan ember, aki limeból szörpöt készít. Na, én igen. A szörpkészítésben gyakorlatilag két tendencia van, én is ezek mentén dolgozom: egyik kategóriát a piros gyümölcsökből készülő termékek alkotják, a másikat az egzotikusak. Ki-ki eldöntheti, hogy melyiket szeretné fogyasztani.
Nagy Csilla Andrea azt mondja,
Sokaknak van emléke a konyhában dolgozó nagymamáról, aki a forró gőzben készíti elő az üvegeket, hogy aztán megtöltse azokat a nyár minden jóságával. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy a szörp szó és maga az ital is csak a 19. században alakult ki. A gyógyszeripar ugyan már sokkal korábban készített szirupokat annak érdekében, hogy „elnyomják” a rossz, keserű ízeket. Az egyszerű cukoroldatok mellett hamarosan megjelentek az ízesített szirupok is, melyek élvezeti termékként egyre népszerűbbé váltak. Összefoglaló nevük azonban nem volt. Bugát Pál nyelvész gondolt egy merészet, és a szörpöl igéből megalkotta az addig ismeretlen szörp kifejezést. A szó eleinte csak a gyümölccsel ízesített szirupra vonatkozott, később már annak hígított változatára is alkalmazni kezdték ezt a nevet.

Míg a legtöbb országban az ízletes koncentrátumokat inkább csak sütemények édesítésére és koktélok ízesítésére használják, addig hazánkban szinte alig találni háztartást, ahol ne lenne egy-két palack ízletes szörp a hűtőben vagy a kamrában. Nem kétséges, hogy minden idők legnagyobb kedvence a málnaszörp, de az utóbbi időben nagyot változott a helyzet e téren is, sikerült igazán szabadjára engedni a fantáziánkat. Felsorolni is nehéz azokat a gyümölcsöket és különböző növényeket, melyekből a kedvenc nyári frissítők készülnek, nem beszélve az alapanyagok izgalmas kombinálásáról.
A tapasztalatok mondatják velem, hogy a jó és egészséges termékeknek van piaca. Egyre több a tudatos vásárló, aki több pénzt is hajlandó adni egy termékért, ha tudja, hogy honnan származik és egészséges. Ha pedig a termék iránt érdeklődő egy beszélgetés során azt is megtudja, hogy milyen folyamat során készült, akkor nem is kérdéses, hogy vásárol belőle. Nem egy alkalommal, hanem visszatér. Öröm, hogy rengeteg a visszatérő vásárló. Ez tulajdonképpen egy hosszú távú folyamat, melyből mindenki profitál, a készítő és a vásárló is.
– Bevallhatom, hogy ennyiféle szörpöt ekkora mennyiségben elkészíteni nem egyszerű feladat. Ráadásul nagyon figyelni kell a minőségre, hiszen abból soha nem szabad engedni. S bár a szörpkínálatom nem kicsi, mindig felmerülnek újabb és újabb igények a vásárlóim körében. Legtöbbször a fekete ribizlit emlegették, így most abból fogom készíteni a legújabb termékemet. De biztos, hogy ez sem az utolsó lesz. Ha meglátok egy gyümölcsöt, akkor azonnal beindul a fantáziám, hogy abból milyen szörpöt lehetne előállítani. Egy azonban biztos: nem szeretném, ha a manufaktúra nagyüzemmé válna, mert akkor ez az egész elveszítené a kézműves jellegét. Minőségi szörpöket csak ebben a formában szeretnék készíteni a jövőben is – mondta a Millu Manufaktúra alapítója.
Ajánljuk még: