A Nemzeti Kereskedelempolitikai és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) belépésével a kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi rendszert szeretnék összehangoltabbá tenni. A lépés az élelmiszer-biztonság ellenőrzését is érinti, miközben egy együttműködő partneri viszony kialakítását tűzték ki a fogyasztók és vállalatok irányában egyaránt. Az NFKH szerepével bővebben a Portfolio Agrofood konferencia foglalkozik.
Idén január 1-jével hivatalosan is megkezdte működését a Nemzeti Kereskedelempolitikai és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH), amely a fogyasztói bizalom és a piaci transzparencia megerősítésén dolgozik.

A hivatalos indoklás szerint a hatóság létrehozásával a kormány szándéka az volt, hogy javítsa a fogyasztók és vállalkozások közötti bizalmat, erősítse a piaci tisztességességet, és elősegítse az európai uniós normák érvényesülését hazánkban.
PORTFOLIO AGROFOOD 2025

Fotó: Portfolio/Berecz Valter
Nébih újragondolva
Az NKFH tevékenysége négy fő területet ölel fel: a kereskedelempolitika szakmai támogatását, a fogyasztóvédelmet, az élelmiszer-biztonság felügyeletét és a laborvizsgálatokat.
Ami talán mindenkiben azonnal megfogalmazódott a fenti változások hallatán, az az, hogy mindez hogyan érinti az élelmiszer-biztonság területét eddig lefedő Nébih hatásköreit.
Nos, az élelmiszerlánc-ellenőrzés új struktúrájában az NFKH átvette a kereskedelmi szektorral kapcsolatos ellenőrzések egy részét.
Utóbbi sajtóosztálya arról tájékoztatta a Portfoliót, hogy ezáltal az új hatóság az élelmiszer-kereskedelem területén hatékonyabban és célzottabban léphet fel a fogyasztók védelme érdekében, míg a NÉBIH továbbra is fókuszálhat az élelmiszerlánc más szegmenseinek felügyeletére.
De mit érzékel majd ebből a vásárló?
Az NKFH az edukációra is nagy hangsúlyt fektet többek között a tudatos fogyasztói magatartás megerősítése érdekében, miközben a vállalkozások számára egy támogató, értelmező hatósági jelenlétet ígérnek. A cégeket érintő szankciók sem automatikusak: kisebb jogsértések esetén először figyelmeztetéssel kell számolni, így lesz lehetőség a hibák kijavítására.
Az NKFH emellett edukációs programokat, tájékoztató kampányokat és vállalkozói konzultációkat is szervez, ezzel elősegítve a jogszabályok könnyebb értelmezését és a hibák megelőzését – közölte az NFKH a Portfolio érdeklődésére.
Aktuális célkeresztek
Az NKFH szerint
Emellett célzott ellenőrzések zajlanak a saját márkás termékek arányával, valamint a szezonális – például húsvéti – termékkörökkel kapcsolatban is. Szintén prioriást élvez ugyanakkor a család- és gyermekvédelmi szabályokat sértő reklámok vizsgálata.
Összességében a Hivatal a vállalkozások és fogyasztók számára kiszámítható, támogatást nyújtó intézményként kíván működni, amely nemcsak a piaci szereplők jogkövető magatartását ösztönzi, hanem egy átláthatóbb, fenntarthatóbb gazdasági környezet kialakulását is elősegíti – áll a Portfolio részére eljuttatott tájékoztatásban.

Fotó: Portfolio/Berecz Valter