0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. május 16.

Új hatóság a térképen – Így változik meg a fogyasztóvédelem keretrendszere

Idén januárban új szereplő jelent meg a magyar hatósági térképen.

A Nemzeti Kereskedelempolitikai és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) belépésével a kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi rendszert szeretnék összehangoltabbá tenni. A lépés az élelmiszer-biztonság ellenőrzését is érinti, miközben egy együttműködő partneri viszony kialakítását tűzték ki a fogyasztók és vállalatok irányában egyaránt. Az NFKH szerepével bővebben a Portfolio Agrofood konferencia foglalkozik.

Idén január 1-jével hivatalosan is megkezdte működését a Nemzeti Kereskedelempolitikai és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH), amely a fogyasztói bizalom és a piaci transzparencia megerősítésén dolgozik.

Illusztráció: Portfolio

A hivatalos indoklás szerint a hatóság létrehozásával a kormány szándéka az volt, hogy javítsa a fogyasztók és vállalkozások közötti bizalmat, erősítse a piaci tisztességességet, és elősegítse az európai uniós normák érvényesülését hazánkban.

Az új szervezet a korábbi feladatkörök egy részének átcsoportosításával jött létre, és az első hetek tapasztalatai alapján már most látszik: komoly szerep hárulhat rá.

PORTFOLIO AGROFOOD 2025

Portfolio Agrofood, ahol az élelmiszeripar nagyágyúi találkoznak. Regisztráljon most!

Információ és jelentkezés


Agrofood 2024
Fotó: Portfolio/Berecz Valter

Nébih újragondolva

Az NKFH tevékenysége négy fő területet ölel fel: a kereskedelempolitika szakmai támogatását, a fogyasztóvédelmet, az élelmiszer-biztonság felügyeletét és a laborvizsgálatokat.

Ami talán mindenkiben azonnal megfogalmazódott a fenti változások hallatán, az az, hogy mindez hogyan érinti az élelmiszer-biztonság területét eddig lefedő Nébih hatásköreit.

Nos, az élelmiszerlánc-ellenőrzés új struktúrájában az NFKH átvette a kereskedelmi szektorral kapcsolatos ellenőrzések egy részét.

Míg a NÉBIH továbbra is felel az élelmiszertermelés és -feldolgozás szigorú ellenőrzéséért, addig az NKFH hatásköre az élelmiszer-forgalmazásra terjed ki. 

Utóbbi sajtóosztálya arról tájékoztatta a Portfoliót, hogy ezáltal az új hatóság az élelmiszer-kereskedelem területén hatékonyabban és célzottabban léphet fel a fogyasztók védelme érdekében, míg a NÉBIH továbbra is fókuszálhat az élelmiszerlánc más szegmenseinek felügyeletére.

De mit érzékel majd ebből a vásárló?

Az NKFH az edukációra is nagy hangsúlyt fektet többek között a tudatos fogyasztói magatartás megerősítése érdekében, miközben a vállalkozások számára egy támogató, értelmező hatósági jelenlétet ígérnek. A cégeket érintő szankciók sem automatikusak: kisebb jogsértések esetén először figyelmeztetéssel kell számolni, így lesz lehetőség a hibák kijavítására.

A vásárlók kevesebb megtévesztő reklámmal és többek között az előfizetői csapdákat rejtő weboldalak kockázataira felhívó kampányokkal is találkozhatnak.

Az NKFH emellett edukációs programokat, tájékoztató kampányokat és vállalkozói konzultációkat is szervez, ezzel elősegítve a jogszabályok könnyebb értelmezését és a hibák megelőzését – közölte az NFKH a Portfolio érdeklődésére.

Aktuális célkeresztek

Az NKFH szerint

a legaktuálisabb kihívás az árak átláthatóságának biztosítása, az árrésszabályok betartatása, valamint az online csalások visszaszorítása.

Emellett célzott ellenőrzések zajlanak a saját márkás termékek arányával, valamint a szezonális – például húsvéti – termékkörökkel kapcsolatban is. Szintén prioriást élvez ugyanakkor a család- és gyermekvédelmi szabályokat sértő reklámok vizsgálata.

Összességében a Hivatal a vállalkozások és fogyasztók számára kiszámítható, támogatást nyújtó intézményként kíván működni, amely nemcsak a piaci szereplők jogkövető magatartását ösztönzi, hanem egy átláthatóbb, fenntarthatóbb gazdasági környezet kialakulását is elősegíti – áll a Portfolio részére eljuttatott tájékoztatásban.

A témáról a Portfolio Agrofood konferencián lesz szó bővebben.
Agrofood 2024
Fotó: Portfolio/Berecz Valter
Forrás: Portfolio