Szerző:
Rostási Nikolett
Mindezek ellenére a gyümölcs nem terjedt el széles körben idehaza. Tóth Péter, a Somliget megálmodója és tulajdonosa azon dolgozik, hogy ez megváltozzon. Péter célja, hogy a som visszakerüljön megérdemelt helyére a magyar gasztronómiában és a mindennapi étrendben. Bár családjában senki sem foglalkozott mezőgazdasággal, őt mindig is vonzotta az ágazat. Az agrármérnök maga mesélte el, hogyan indult különleges utazása a som világába.

– Amikor kiköltöztünk a feleségemmel Kaposvárról, új házat építettünk nagy telken. Adta magát a kérdés, mit csináljunk a telek azon részével, amit nem akartunk befüvesíteni. Szerettünk volna valami hasznos, termelői tevékenységet végezni, amelyben az ember egy kicsit elkapirgál. Akkoriban sokszor felkértek pálinkabírának. Találkoztam egy jó sompálinkatétellel, ami megfogott. Addig a som nem foglalkoztatott, nem is nagyon ismertem – az a sompálinka viszont gyökeresen megváltoztatott – emlékezett.
Első benyomásaik alapján a som olyan növénynek tűnt, ami perspektivikus lehet. Egyrészt amiatt, mert azon a vidéken jól érezheti magát, illetve viszonylag kis területen gazdaságilag is értelmezhető eredményt hozhat termésmennyiségben és pénzügyileg egyaránt.
– Rengeteg szakirodalmat olvastunk a somról. Ellátogattunk egy ausztriai völgybe, ami tele van sommal. Úgy is hívják, hogy Somvölgy és fesztivál is kapcsolódik hozzá. Minél inkább megismertük a növényt, annál nyilvánvalóbb lett: ezzel akarunk foglalkozni.
Prémium termék: megvan a maga helye, szerepe
Fontos mérföldkő volt 2016. Ekkor vettek egy nagyobb területet a Zselicben. Két hektáron telepítettek még somot, mert úgy gondolták, van benne potenciál. Az ültetvény gerincét ugyanúgy a Kazanlak és a Jolico fajták adják. 2021 óta fel is dolgozzák a gyümölcsöt. Termékeik kizárólag a saját gyümölcsösükben betakarított somból készülnek. Péter és felesége, Szilvia hisznek abban, hogy a minőség a gondosan válogatott alapanyagon kívül a készítés folyamatán is múlik. A Somliget termékei ennek jegyében születnek. Hagyományos eljárásokkal, mai igényekhez igazodva. Ennek is köszönhető, hogy minden termékük egyaránt népszerű, de legismertebb a somlekvárjuk. Kiemelkedő eredmény, hogy szörpjük az első országos som-termékversenyen aranyérmes lett.

– Először lekvárt készítettünk, majd szörpöt. Ahogy a termésmennyiség és a piac nőtt, úgy vezettünk be egyre több terméket, például a sombefőttet. Nem akarjuk semmilyen más gyümölccsel párosítani a somot. Saját receptjeink alapján, magas gyümölcstartalommal dolgozunk. Szeretnénk megtartani a som jellegzetes ízét, illetve azokat a hatóanyagokat, amelyek jótékony élettani hatást gyakorolnak. Utóbbi azért is fontos, mert sok vásárló ezért fogyasztja. Ennek köszönhetően stabil vevőkört mondhatunk magunkénak – meséli a tulajdonos.
Tóth Péter szerint a som iránti érdeklődés növekvő tendenciát mutat. Úgy látja, hogy a karakteres ízvilágú gyümölcs újra lehetőséget kap a hazai piacon. Az egészségtudatos fogyasztói attitűd számukra fontos, ebből az irányból van kereslet a termékeinkre.
– Az innovatív, díjakat nyerő Michelin-csillagos cukrászdákra, éttermekre felfigyel a szakma. Mi próbálunk velük kooperálni, és elmondhatom, hogy eddig sikerrel jártunk. Úgy gondoljuk, hogy ezeken a véleményvezér helyeken keresztül sokkal gyorsabban juthatunk érvényhez, ezáltal a som prémium minősége is megmarad. Alapvetően nem egy olcsó termék. Nem is célja, hogy a baracklekvár helyébe lépjen. Megvan a maga szerepe, helye.



