0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 7.

Tarolnak a diszkontok paprika és paradicsom értékesítésében is

Négyezer háztartásból álló mintapanel vásárlási adatait feldolgozva festett képet a zöldség, benne a paprika és paradicsom fogyasztásának változásáról Scheiling József vállalkozásfejlesztési vezető a DélKerTÉSZ őszi hajtatási napján.

Négyezer háztartásból álló mintapanel vásárlási adatait feldolgozva festett képet a zöldség, benne a paprika és paradicsom fogyasztásának változásáról Scheiling József vállalkozásfejlesztési vezető (YouGov CP Hungary Kft.) a szentesi DélKerTÉSZ őszi hajtatási napján. Ehhez először áttekintette a gazdasági környezetet.

A fogyasztók közel fele anyagi gondokkal küzd

A 4,2%-os inflációt tekintve az Európai Unió élmezőnyében vagyunk, az uniós átlag (2,4%) csaknem kétszeresével. A teljes inflációhoz képest az élelmiszerárak elszálltak 2022-ban, aztán enyhülés jött, de az árak nem tértek vissza a korábbi szintre, tavaly ősztől pedig újra meghaladja az élelmiszer-infláció a teljes inflációt. Amíg a kelet-közép-európai országok fogyasztóinak a 35%-a küzd anyagi gondokkal, nálunk ez az arány a felmérés szerint  47%, és a válaszadóknak csak a 39%-a érzi, hogy jól kijön a pénzéből, míg a térség átlaga 44%. A gondokra  adott magyar válaszok: a vásárlók 61%-a még jobban megnézi az árakat, 58% keresni fogja az akciókat, 57% igyekszik alacsonyan tartani a kosár értékét, 49% felhasználja a maradékokat, 46% pedig a prémium márkákról áttér az olcsóbbakra. A jövő tehát nem túl fényes.

A boltválasztás szempontjai közt a 3. helyen áll, hogy kiváló minőségű friss élelmiszert szeretnének venni a fogyasztók, közvetlenül a megfelelő, korrekt árak és a vonzó akciók után.

Az FMCG forgalom az inflációnál kisebb mértékben, 3,6%-kal nőtt az előző évhez képest, a vásárlás gyakorisága szinte nem változott, a vásárlási költés növekedése pedig éppen csak valamivel haladta meg az inflációét. A kereskedelmi márkák a forgalomból hozzávetőleg 45%-kal részesednek az utóbbi 3 évben, a promóciók szerepe pedig a vásárolt termékek mennyiségét tekintve mintegy 30%.

Az átlagnál jobban drágult a paprika és paradicsom

A kereskedelmi csatornák közük a diszkontok szerepe tovább erősödött, már meghaladta a 40%-ot és a szakértő szerint lehet még magasabb.  Az élelmiszer-vásárlások értékéből a zöldségek hozzávetőleg 8, a gyümölcsök 4,6%-ot hasítottak ki idén augusztusban.

A zöldségforgalomnak fokozatosan növekedés után már körülbelül 15%-át adja a paradicsom, 12%-át a paprika, ez utóbbi aránya csaknem azonos az utóbbi 3 évben.

A zöldségeladás mennyiségben 2%-kal nőtt az előző egy évben, benne a paprikáé 5%-kal csökkent, a paradicsomé 3%-kal emelkedett, és mindkettőt vásárolja szinte az összes háztartás.  Amíg a zöldségek átlagára 6%-kal magasabb lett 2024. augusztus óta, a paprika 13, a paradicsom 14%-kal drágult.

A paradicsom 14%-kal drágult egy év alatt
Fotó: Rimóczi Irén

A zöldségforgalomnak több mint az 50%-át fedik le a diszkontok, paprikából és paradicsomból pedig néhány százalékkal még többet. Az online értékesítés szerepe még kicsi, de erősödik, a hiperek gyengülnek, de zöldségben erősödnek, a zöldségboltok, szupermarketek, utcai, piaci árusok forgalma csökkent.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu