A fenti állítás a Göttingeni Egyetem kutatói nemrég közzétett felméréséből derül ki, mely a Food Quality and Preference szaklapban jelent meg. A kutatók közel ezer főt kérdeztek meg Németország-szerte bizonyos termékek ökológiai lábnyomával kapcsolatos véleményükről. Paprikáról, almáról és marhahúsról volt szó, mindhárom termék esetén rákérdeztek a belföldi, valamint az EU-s és a nem EU-s országból importált árura.

Fotó/Designed by: Freepik
A válaszok egyértelmű mintázatot követtek,
összegezte a felmérésben a tanulmány első szerzője, a Göttingeni Egyetem élelmiszer- és agrármarketing-tanszékének doktorandusza, Dorothea Meyer. Pedig hasonlóak vagy akár környezetbarátabbak is lehetnek, mint a közelebbi helyről származók. Vegyünk egy viszonylag könnyen átlátható példát: a paprikát Spanyolországban fűtetlen fóliákban termesztik, Németországban a kevésbé ideális környezeti feltételek miatt viszont fűtött üvegházakban, lényegesen több energia felhasználásával.
Ettől függetlenül számos érv szól a hazai termékek előnyben részesítése mellett a kutató szerint, ám a környezetbarát jelleg nem mindig tartozik ezek közé. Érdemes árnyaltabban vizsgálni a témát, de a nemzetközi kereskedelem nem feltétlenül káros a környezetre. A Göttingeni Egyetem kutatói rámutatnak, hogy az eredmények kérdéseket vetnek fel a származási helyre (is) építő reklámokkal kapcsolatban.
Tonnákban mérhető innováció: fenntartható technológiák és gazdaságos megoldások



