0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 5.

Stratégiai fontosságú Schiphol: a teherforgalom harmada vágott virág

Az Amszterdam melletti Schiphol Európa legnagyobb virág légikikötője. A forgalomkorlátozás miatt azonban a tavalyi év első tíz hónapjában 10 százalékkal kevesebb vágottvirágot szállító repülőgép landolt.

A Schiphol vezetése kapacitáshiány miatt évi 500 ezer föl- és leszállást engedélyez, emiatt a légitársaságok inkább az utasforgalomra használják a repülőteret. Bár az idei év első tíz hónapjában 10 százalékkal kevesebb vágottvirágot szállító repülőgép landolt itt, a szállított mennyiség csak 6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A Schiphol tejes forgalmi kapacitásának csupán a 3,5 százalékát teszi ki a teherforgalom. Ennek egyharmada vágott virág, míg a többi főleg híradástechnikai árucikk, gépalkatrész, illetve friss élelmiszer. 2018 volt az első év, amikor ez a kapacitás kevésnek bizonyult.

A légiszállítmányozók ezért inkább Maastricht, Liège, Frankfurt, Brüsszel vagy Luxembourg repülőtereit választják,

onnan pedig kamionokkal szállítják a virágot az árverésekre. Ez nagy időveszteséget és pluszköltséget jelent.

Bár az úgynevezett „belly cargo” gépek száma, amelyek az utasszállítók raktereiben szállítják az árut, jelentősen nő, Coen Meijeraan, a Royal FloraHollad virágárverés szóvivője szerint

az észak-afrikai országok felé, ahonnan a vágottvirágok jelentős része származik, nem közlekedik elegendő utasszállító gép.

Véleménye szerint a Schiphol továbbra is stratégiai fontosságú légikikötő a holland dísznövény-kereskedelem szempontjából. Ha a légi-teherforgalom más repülőterekre terelődik, akkor az komoly veszteségek okoz a holland dísznövény-forgalmazóknak. Ezért lobbiznak a holland kormánynál, hogy életbe léptesse azt a rendeletet, ami lehetőséget ad arra, hogy az egyes járatokra fenntartott kihasználatlan időrések egy részét a teherszállító járatok használhassák föl.

Forrás: floribusiness.com