Az erő és a tömeg önmagában még nem tesz egy traktort „naggyá”. Van azonban néhány mezőgazdasági gép, amelynek már a puszta említése is tiszteletet vált ki – az Ursus 1204 pontosan ilyen. Egy legenda a lengyel mezőgépipar történetéből, amely nemcsak a erejével, hanem elpusztíthatatlanságával és egyszerűségével is belopta magát a gazdák szívébe. De vajon ma, közel 50 évvel az első széria után még mindig megéri a pénzét?

Az első komoly lengyel traktor: az Ursus C-385
1969-ben a varsói Ursus gyár futószalagjáról legördült az első C-385, ami már önmagában mérföldkő volt. Lengyelország végre rendelkezett egy „valódi” traktorral, amely nemcsak kisebb munkákra, hanem komolyabb feladatokra is alkalmas volt. Ám hamar kiderült: a 75 lóerős gép már nem elég a nagyobb gazdaságoknak és állami birtokoknak – főként, hogy Nyugat-Európában már 100-120 lóerős gépek húzták a 4-5 méteres munkagépeket – írja a wrp.pl.
Megszületik az Ursus 1204
A 1204 nem a nulláról született: az alapját továbbra is a C-385 adta, azonban nagyobb motorral, megerősített szerkezettel és 4×4 meghajtással látták el. Az alkatrészek 80%-a az elődtől származott, de új csehszlovák motor, valamint román első hajtás került a gépbe.
1975-ben az Ursus 1204 már (szinte) sorozatgyártásban készült – megelőzve a Zetor Crystalt, amely csak ezután érkezett a piacra. Lengyelország ezzel lépéselőnybe került, amit korábban ritkán sikerült elérni.
Műszaki adatok – röviden és tömören
- Motor: 6 hengeres S-4003, 6,8 literes dízel
- Teljesítmény: 112–115 LE, turbóval akár 145–146 LE
- Hajtás: állandó 4×4
- Súly: kb. 4,7 tonna
- Sebességváltó: 16 előre, 8 hátra
- TLT (WOM): 540/1000 ford./perc
- Gumiabroncsok: hátsó 18.4-34, első 14.9-24
Miért kellett egy ekkora „szörnyeteg” a ’70-es évek Lengyelországának?
A Gierek-korszakban Lengyelország mezőgazdasági nagyhatalmi álmokat dédelgetett. A 1204-es traktorokat hatalmas állami gazdaságokba (PGR) szánták: ekék, boronák, kombájnok vontatására, és akár 20 tonnás pótkocsik húzására. Emellett exportcikk is lett belőlük: Irakba, Egyiptomba, Jugoszláviába és Görögországba szállították őket a szocialista barátság és a keményvalutáért folyó üzletek jegyében.
A 1204 sok gazdának az első komoly, 4×4 meghajtású traktor volt, amely valóban „belemart a földbe”. Ahogy sokan mondják:

Miért legenda még ma is? Egyszerű, de brutálisan hatékony. Az Ursus 1204 nem kér a modern elektronikából, nem riad vissza a hidegindítástól, és még ma is versenyben van sok nyugati 100 lóerős traktorral, ha vontatásról van szó.
A tulajdonosok szerint:
- Indul „drótról” is, ha kell
- Alkatrészt találni könnyű
- A hidraulika javítható otthon is
- Stabil, súlyos – nem ugrál terhelés alatt
- És! Egy csavarkulccsal szétszedhető az egész
Nem tökéletes – de ez is része a bájának
- A fülke hangszigetelése nulla – MiG–21 hangulat
- Nyári melegben fárad a hidraulika
- Kormányzás? Néha csak ima segít
- Fogyasztás? Inkább ne beszéljünk róla…
Az Amazone gépei az Agritechnica 2025-ön – Magyar Mezőgazdaság




